Νεκρός λόγω «δηλητηρίασης από μανιτάρια» βρέθηκε διάσημος Ρώσος επιστήμονας που είχε σημαντικό ρόλο στην αποτυχημένη, πρόσφατη προσπάθεια της Μόσχας για την προσεδάφιση στη Σελήνη του μη επανδρωμένου διαστημόπλοιου Luna-25, γράφει η «Moskovsky Komsomolets».
Πρόκειται για τον παγκοσμίου φήμης Ρώσο ειδικό στην εκτόξευση πυραύλων, Βιτάλι Μέλνικοφ, που απεβίωσε σε ηλικία 77 ετών.
Οι ακριβείς συνθήκες του θανάτου του είναι ακόμη ασαφείς, αλλά η «προκαταρκτική» έρευνα έδειξε ότι «η πηγή της δηλητηρίασης ήταν μη βρώσιμα μανιτάρια», γράφει η ρωσική εφημερίδα.
«Παρά την εντατική ιατρική περίθαλψη, οι γιατροί δεν μπόρεσαν να σώσουν τον Μέλνικοφ, που είχε νοσηλευθεί μετά την εκτόξευση του διαστημόπλοιου στις 11 Αυγούστου», έγραψε η «Moskovsky Komsomolets».
Ο Μέλνικοφ ήταν επικεφαλής του τμήματος πυραύλων και διαστημικών συστημάτων στην RSC Energia, μια από τις κορυφαίες διαστημικές εταιρείες στη Μόσχα.
Ήταν επίσης επικεφαλής ερευνητής σε τμήμα της ρωσικής διαστημικής υπηρεσίας Roskosmos.
Με συνολικά 291 επιστημονικά άρθρα, ο Μέλνικοφ απολάμβανε μεγάλη φήμη παγκοσμίως και συνεργάστηκε στενά με ξένους συναδέλφους του.
Η πρώτη σεληνιακή αποστολή της Μόσχας εδώ και μισό αιώνα, που ονομάστηκε Luna-25, κατέληξε σε καταστροφή: ο ανιχνευτής συνετρίβη στην επιφάνεια του φεγγαριού στις 19 Αυγούστου.
Το μη επανδρωμένο διαστημόπλοιο απέτυχε να προσσεληνωθεί, αν και τέθηκε σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη και έστειλε φωτογραφίες του δορυφόρου της Γης.
«Ενδεχομένως να υπήρχε πρόβλημα με τα ηλεκτρονικά και τα συστήματα ελέγχου προσανατολισμού.
»Γνωρίζουμε πως οι ημερομηνίες εκτόξευσης του Luna-25 για αρκετά, ίσως πέντε χρόνια, πήγαιναν όλο και πιο πίσω.
»Αυτό γινόταν μόνο και μόνο λόγω προβλημάτων με τα ηλεκτρονικά, εξαιτίας των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στην Ρωσία μετά την προσάρτηση της Κριμαίας», επισημαίνει ο Ρώσος διαστημικός αναλυτής Βιτάλι Γιεγκόροφ.
Ο επικεφαλής της Roskosmos, Γιούρι Μπορίσοφ, είχε χαρακτηρίσει από την αρχή το έργο ως «ριψοκίνδυνο».
Φέρεται μάλιστα να είχε πει στον πρόεδρο Πούτιν τον Ιούνιο ότι η πιθανότητα επιτυχίας του έργου ήταν «περίπου 70%».