Το φιλόδοξο σχέδιο της Ευρώπης για την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο την αντικατάστασή του με εισαγωγές υγροποιημένου αερίου (LNG) έχει μπροστά του ένα μεγάλο εμπόδιο.
Το να φτάσει το LNG εκεί που το χρειάζονται περισσότερο χωρίς τεράστιες αποκλίσεις στις τιμές.
Καθώς ποσότητες – ρεκόρ του LΝG φτάνουν στις ακτές της Ευρώπης, η έλλειψη διασυνδετήριων αγωγών με βασικούς τερματικούς σταθμούς στα δυτικά σημαίνει ότι το φυσικό αέριο δεν μπορεί εύκολα να φτάσει σε χώρες στα κεντρικά και ανατολικά που είναι και πιο εξαρτημένες από τις ρωσικές προμήθειες.
Το αποτέλεσμα είναι οι βραχυπρόθεσμες τιμές του φυσικού αερίου σε Βρετανία, Γαλλία και Ισπανία να κινούνται έως και κατά 1/3 χαμηλότερα από τις αντίστοιχες σε Ολλανδία και Γερμανία, σύμφωνα με τη Citigroup.
Τέτοιου είδους αποκλίσεις ειδικά στην ολλανδική αγορά, όπου διαπραγματεύεται το συμβόλαιο αναφοράς της Ευρώπης, δυσχεραίνουν τη διαπραγμάτευση και τις αποφάσεις.
«Λείπουν οι υποδομές για ροές από τη Δύση προς την Ανατολή» λέει στο Bloomberg ο Μάρκο Σάαλφρανκ, επικεφαλής για την περιοχή της Ευρώπης στην Axpo Solutions στην Ελβετία.
«Επομένως το LNG δεν μπορεί να είναι η μόνη λύση για την αντικατάσταση του ρωσικού αερίου, εξαιτίας των προβλημάτων στην διανομή του».
Τουλάχιστον 8 νέοι τερματικοί σταθμοί αποθήκευσης LNG (γνωστοί ως FSRUs) έχουν ανακοινωθεί τους τελευταίους τρεις μήνες από την Ολλανδία έως τη Γερμανία και την Εσθονία.
Αλλά ενώ ορισμένοι μπορούν να έτοιμοι από τον επόμενο χειμώνα, θα μπορούν να αξιοποιηθούν μόνο εάν συνδεθούν στα υφιστάμενα δίκτυα ηλεκτρικού ρεύματος και στηριχθούν από συμφωνίες για συνεχή ροή.
Ακόμη και έτσι θα παραμείνει το πρόβλημα της τροφοδοσίας χωρών όπως η Ουγγαρία και η Βουλγαρία, όπου δεν μπορεί να υπάρξει πρόσβαση για μεγάλα δεξαμενόπλοια LNG.
Από την πλευρά της η Ευρώπη προσπαθεί να διασφαλίσει και αντίστροφη ροή του TAP ώστε φυσικό αέριο να μπορεί να ταξιδέψει από την Ιταλία στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Axpo.