Ένα ολλανδικό ναυάγιο 500 ετών, φορτωμένο με τόνους χαλκού, ανακάλυψαν ερευνητές που αναζητούσαν ατσάλινα κοντέινερ στον βυθό της Βόρειας Θάλασσας.
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Live Science, έψαχναν με σόναρ από το πλοίο τους κοντέινερ που είχαν πέσει από το MSC Zoe κατά τη διάρκεια καταιγίδας τον Ιανουάριο, όταν εντόπισαν κάτι στον πυθμένα βόρεια του νησιού Τερσέλινγκ.
Θεωρώντας πως η ανωμαλία που εντόπισαν ίσως να ήταν ένα βυθισμένο κοντέινερ, κατέβασαν μηχανική αρπάγη και ανέβασαν κομμάτια ξύλου από το ναυάγιο του 16ου αιώνα, καθώς και περίπου πέντε τόνους πλακών χαλκού.
Ο Μάρτιν Μάντερς, που ηγείται του προγράμματος διεθνούς ενάλιας αρχαιολογίας για την Υπηρεσία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ολλανδίας, δήλωσε στο Live Science ότι το ναυάγιο θα μπορούσε να είναι το αρχαιότερο που έχει βρεθεί στα ολλανδικά νερά της Βόρειας Θάλασσας.
Τα κομμάτια ξύλου που ανασύρθηκαν υποδεικνύουν πως το 30 μέτρων πλοίο είχε ναυπηγηθεί τη δεκαετία του 1540- περίοδο μετάβασης ως προς τις ναυπηγικές τεχνικές στην Ολλανδία.
Ως εκ τούτου, θεωρείται πως το πλοίο ίσως να αποτελεί «χαμένο κρίκο» στην «αλυσίδα» της ολλανδικής ναυπηγικής, κατά τον Μάντερς.
Οι αρχαιολόγοι θεωρούν πως το πλοίο ταξίδευε περνώντας τη Βαλτική προς την Αμβέρσα όταν βυθίστηκε.
Το φορτίο χαλκού που μετέφερε θα μπορούσε να αποτελεί μια από τις αρχαιότερες περιπτώσεις χρήσης χαλκού για νομίσματα στην Ευρώπη.
Οι σφραγίδες στις πλάκες χαλκού δείχνουν πως είχαν παραχθεί από την πλούσια οικογένεια Φούγκερ στη Γερμανία, είπε ο Μάντερς, προσθέτοντας ότι χημικά τεστ στο μέταλλο έδειξαν πως ήταν όμοιο με τα πρώτα χάλκινα νομίσματα που χρησιμοποιήθηκαν στην Ολλανδία.
Οι πόλεις στην Ολλανδία είχαν αρχίσει από νωρίς τη χρήση χάλκινων νομισμάτων κατά τον 16ο αιώνα, όταν είχαν παρουσιαστεί ως μια καλή εναλλακτική στις πληρωμές σε χρυσό και ασήμι.
Τα ναυάγιο, ως εκ τούτου, αντιπροσωπεύει τρεις σημαντικές εξελίξεις στην ολλανδική ιστορία: Μια κομβική εξέλιξη στις ναυπηγικές τεχνικές, την ανάπτυξη της ολλανδικής οικονομίας μετά το 1500, και την εμφάνιση των χάλκινων νομισμάτων.
«Οπότε έχουμε αυτά τα τρία πράγματα που το κάνουν αυτό ένα τόσο ξεχωριστό πλοίο, χωρίς να έχουμε βουτήξει ακόμα σε αυτό» είπε ο Μάντερς.