Τις έρευνες για τον εντοπισμό της ατράκτου του επιβατικού αεροσκάφους με τους 189 επιβαίνοντες που συνετρίβη χθες Δευτέρα στη θάλλασα ανοιχτά της Ιάβας εντείνουν οι αρχές, της Ινδονησίας αναπτύσσοντας υποβρύχια μέσα με την ελπίδα να εντοπίσουν το συντομότερο τα λεγόμενα «μαύρα κουτιά», που θα ρίξουν φως στα αίτια της πτώσης του αεροπλάνου.
Αν επιβεβαιωθούν οι φόβοι των αρχών και δεν βρεθεί κανένας επιζών, θα πρόκειται για το δεύτερο πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα στην ιστορία της Ινδονησίας.
Ο πύργος ελέγχου έχασε την επαφή με το πλήρωμα του αεροπλάνου που εκτελούσε την πτήση JT610 της εταιρείας Lion Air 13 λεπτά αφότου το Boeing 737 Max 8 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Τζακάρτας.
«Ελπίζουμε ότι σήμερα το πρωί θα καταφέρουμε να βρούμε την άτρακτο», ή το κύριο μέρος των συντριμμιών, δήλωσε στο Reuters ο Σεργιάντο Τιαχιόνο, επικεφαλής της εθνικής υπηρεσίας ασφάλειας των μεταφορών της Ινδονησίας.
O ίδιος πρόσθεσε ότι ακόμα ένα υποβρύχιο ακουστικό μέσο αναπτύχθηκε στην περιοχή στην προσπάθεια για να βρεθεί το κύριο τμήμα του αεροπλάνου.
Τέσσερα πολεμικά σαρώνουν με σόναρ την περιοχή όπου βρέθηκαν συντρίμμια, στα ανοικτά των ακτών της δυτικής Ιάβας, και 15 πλοία «χτενίζουν» την επιφάνεια.
Ένα ελικόπτερο πετούσε νωρίτερα πάνω από πέντε φουσκωτές βάρκες με 36 μέλη συνεργείων έρευνας και διάσωσης, ανάμεσά τους πολλούς δύτες.
Ο Γιούσουφ Λατίφ, εκπρόσωπος της εθνικής υπηρεσίας έρευνας και διάσωσης, προεξόφλησε τη Δευτέρα ότι εάν βρεθούν επιζώντες, θα πρόκειται για αληθινό «θαύμα», με δεδομένη την κατάσταση στην οποία βρέθηκαν τα συντρίμμια που έχουν περισυλλεγεί.
Η Lion Air ανακοίνωσε ότι συγκεντρώθηκαν ανθρώπινα μέλη στις έρευνες κοντά στον τόπο της συντριβής, σε ένα τμήμα της θάλασσας όπου το βάθος είναι από 30 ως 35 μέτρα, περίπου 15 χιλιόμετρα από την ακτή, στα βορειοανατολικά της Τζακάρτας.
Τα ευρήματα αυτά μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο για να αρχίσει η διαδικασία της αναγνώρισης των θυμάτων.
Ένας κάτοικος της περιοχής ανέφερε πως άκουσε έναν ήχο που του φάνηκε σαν έκρηξη την ώρα που έπεσε το αεροπλάνο. «Νόμιζα ότι ήταν κεραυνός, αλλά ήταν διαφορετικός ήχος από αυτόν του κεραυνού, ήταν πολύ δυνατός» ο κρότος, δήλωσε.
Η αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε ότι το αεροσκάφος, που είχε τεθεί σε υπηρεσία τον Αύγουστο, ήταν ικανό προς πτήση και είχε περάσει τεχνικούς ελέγχους, ενώ ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του είχαν μαζί 11.000 ώρες πτήσης, με άλλα αεροσκάφη προφανώς.
Ο πιλότος του Boeing, που είχε προορισμό την Πανγκάλ Πινάν, στο νησί Μπανγκά, ζήτησε να του δοθεί άδεια να επιτρέψει στην Τζακάρτα λίγο μετά την απογείωση του αεροσκάφους, περί τις 06.20.
«Υποβλήθηκε και εγκρίθηκε ένα αίτημα RTB» (σ.σ. return to base, επιστροφή στη βάση), ανέφερε ο Τιαχιόνο και πρόσθεσε «ακόμη προσπαθούμε να κατανοήσουμε το γιατί».
Ο Μουχάμαντ Σιάουγκι, επικεφαλής της υπηρεσίας έρευνας και διάσωσης της Ινδονησίας, δήλωσε χθες ότι δεν είχε ακόμη καταγραφεί κάποιο σήμα από τον πομπό εντοπισμού έκτακτης ανάγκης του αεροσκάφους.
Το Boeing είχε αντιμετωπίσει ένα τεχνικό πρόβλημα σε προηγούμενη πτήση, που όμως, όπως διαβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Lion, Έντουαρντ Σιράιτ, αντιμετωπίστηκε «βάσει της προβλεπόμενης διαδικασίας».
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι τα υπόλοιπα 10 Boeing 737 Max 8 της εταιρείας δεν θα καθηλωθούν στο έδαφος, διότι δεν έχουν παρουσιάσει το πρόβλημα.
Το βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο BBC, που είναι ενήμερο για το περιεχόμενο του δελτίου τεχνικού ελέγχου της πτήσης Μπαλί-Τζακάρτα που είχε κάνει το Boeing την Κυριακή, μετέδωσε πως αναφέρθηκε «έλλειψη αξιοπιστίας» σε ένα όργανο μέτρησης της ταχύτητας και παρουσιάζονταν επίσης αποκλίσεις στις μετρήσεις υψομέτρου μεταξύ των οργάνων του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη.
Η κατασκευάστρια του αεροσκάφους διαβεβαίωσε ότι είναι έτοιμη να παράσχει όποια τεχνική βοήθεια χρειαστεί στην έρευνα.
Η χειρότερη αεροπορική τραγωδία στην Ινδονησία σημειώθηκε το 1997, όταν ένα A300 της Garuda συνετρίβη στην πόλη Μεντάν, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 234 άνθρωποι.