Το παρακλάδι της οργάνωσης Ισλαμικό Κράτος (ISIS) στη Χερσόνησο του Σινά στην Αίγυπτο, η τρομοκρατική οργάνωση Ανσάρ Μπαΐτ Αλ Μαγκντίς, έδωσε στη δημοσιότητα εικόνες και βίντεο από την εκτέλεση ενός γηραιού άνδρα ηλικίας 100 ετών.
Οι τζιχαντιστές απήγαγαν τον σεΐχη Σουλεϊμάν Αμπού Χαράζ έξω από το σπίτι του στην Αλ Αρίς και τον μετέφεραν στα βόρεια του Σινά όπου και τον σκότωσαν.
Ο Αμπού Χαράζ ήταν Δάσκαλος του Τάγματος των Σούφι και ένας από τους πρεσβύτερους της Χερσονήσου του Σινά.
Το Ισλαμικό Κράτος θεωρεί τα μέλη του μυστικιστικού τάγματος των Σούφι εχθρούς του και θα εξηγήσουμε αμέσως παρακάτω τον λόγο.
Σούφι ονομάστηκαν οι πρώτες ασκητικές κοινότητες του Ισλάμ, στις οποίες έσπευσαν άνθρωποι που εγκατέλειψαν τα εγκόσμια, πρεσβεύοντας ότι το ανθρώπινο πεπρωμένο εξαρτάται από την ανεξιχνίαστη θέληση του Θεού.
Σε αυτές τις κοινότητες επικράτησε αρχικά το ασκητικό στοιχείο του μυστικισμού, ενώ με την πάροδο του χρόνου ο ασκητισμός θεωρήθηκε ως προκαταρκτικό στάδιο για την επίτευξη της πνευματικής ζωής.
Ο μυστικισμός πήρε την θέση του ασκητισμού ως στόχος και επιδίωξη.
Οι κοινότητες των Σούφι επηρεάστηκαν άμεσα από τις αρχαιότερες παραδόσεις και φιλοσοφίες της Ανατολής και της λεκάνης της Μεσογείου, όπως ο Νεοπλατωνισμός, ο Γνωστικισμός, ο Βουδισμός και ο Χριστιανισμός.
Όλες αυτές οι διδασκαλίες έπαιξαν τον ρόλο τους στην τελική διαμόρφωση της σουφικής διδασκαλίας, αφού σύμφωνα με τους Σούφι «όλες οι Παραδόσεις οδηγούν στην μια και μόνη αλήθεια».
Θεωρείται μυστική αίρεση που κυριάρχησε στις χώρες της Ανατολής, κυρίως στην Περσία, και σύμφωνα με ειδικούς ενσωμάτωνε τα μυστικά δόγματα του μουσουλμανισμού.
Είναι γνωστό από πολλές πηγές ότι στις τάξεις των Σούφι συντάχθηκαν οι πιο σοφοί άντρες της εποχής τους.
Αν ο ισλαμικός νόμος καθορίζει πώς ακριβώς πρέπει να συμπεριφέρεται κάθε μουσουλμάνος, ποια είναι τα δικαιώματά του και οι υποχρεώσεις του απέναντι στον Θεό και την Κοινότητα των πιστών, ο Σουφισμός αναφέρεται σε εκείνες τις θεωρητικές-θεολογικές παραμέτρους και αντίστοιχες πρακτικές που σχετίζονται με μια πιο άμεση, προσωπική σχέση με το Θεό.
Οι Σούφι πήραν από το νεοπλατωνισμό τη θεώρηση της γνώσης της φώτισης και της έκστασης.
Από το γνωστικισμό τις περί φωτός και σκότους αντιλήψεις.
Από το Βουδισμό τη θεώρηση του υψίστου σκοπού των σούφι της «φανά» που είναι η ιδέα για το σβήσιμο του ατομικού εγώ στο καθολικό Ον, το Θεό, έννοια ανάλογη με τη βουδιστική Νιρβάνα.
Αντικειμενικός σκοπός τους είναι η προσέγγιση της αλήθειας, ενώ κάθε νέο μέλος, ο νεόφυτος δηλαδή, καλούνταν «να επιβιβασθεί σε ένα σκάφος που πλέει στη θάλασσα της αμφιβολίας», ώστε να αρχίσει τις έρευνές του που τελικά θα τον οδηγήσουν στην αλήθεια.
Ουσιαστικά διακρίνονται τέσσερις βαθμοί μύησης ή τέσσερα στάδια:
Ο πρώτος είναι ο προκαταρκτικός και σε αυτόν ο μυούμενος καλείται να τηρήσει τις διάφορες και γνωστές σε όλους τελετές του μουσουλμανισμού, ώστε να μην κινδυνεύει να παρεξηγηθεί από τους αδαείς και τους αμόρφωτους που δεν κατανοούν τη βαθύτερη σημασία τους.
Στον δεύτερο βαθμό εισέρχεται «εντός του φράκτου του σουφισμού», στο πλαίσιο του οποίου υποκαθιστά τις παραπάνω εκδηλώσεις με μια πνευματική λατρεία.
Ο τρίτος βαθμός είναι αυτός της σοφίας, ενώ εκείνος που φτάνει σε αυτόν υποτίθεται ότι απέκτησε υπερφυσική γνώση και έγινε ίσος με τους αγγέλους.
Ο τέταρτος και τελευταίος βαθμός καλείται αλήθεια, αφού ο άνθρωπος που μυήθηκε σε αυτόν την έχει ήδη κατακτήσει και έχει έτσι ενωθεί ολοκληρωτικά με τον Θεό.
Σε όλους τους βαθμούς υπάρχουν μυστήρια και μυστικά που ουδέποτε αποκαλύπτονται στους βέβηλους.
Η θεωρία της μυστικής αυτής εταιρείας είναι ότι το μόνο απόλυτο Ον είναι ο Θεός.
Από αυτόν απορρέει και η ανθρώπινη ψυχή, η οποία, αν και παραμένει χωρισμένη για ορισμένο χρονικό διάστημα από την ουράνια πηγή της, επανέρχεται τελικά και ενώνεται πάλι μαζί της.
Στο μεταβατικό αυτό κόσμο, το γήινο, το ύψιστο αγαθό για την ανθρωπότητα έγκειται στην όσο το δυνατόν πληρέστερη ένωση με το Αιώνιο Πνεύμα.
Το ορθόδοξο Ισλάμ διαφωνούσε με τους Σούφι αναφορικά με τη λατρεία των αγίων, τις επισκέψεις σε τάφους, τις μουσικές τελετουργίες, τα θαύματα, και την απόλυτη πνευματική κυριαρχία του σεΐχη-διδασκάλου ως αλάθητου ηγέτη των μαθητών του.
Από την άλλη πλευρά, οι Σούφι ύψωσαν τη φωνή τους ενάντια στην κοινωνική ανισότητα και προσπάθησαν ακόμη και θυσιάζοντας τη ζωή τους να μεταβάλουν τις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες προς το καλύτερο.
Λέγεται ότι οι μυστικές εταιρείες του ελληνικού ριζοσπαστικού πλατωνισμού, υπό την ηγεσία του Πλήθωνα Γεμιστού (1355 – 1452), βρίσκονταν σε μυστική συνεννόηση με τους Σούφι για να υποκινούσαν από κοινού κοινωνικά ανατρεπτικά κινήματα στη Μέση Ανατολή και στα Βαλκάνια ενώ έχει υποστηριχτεί ότι ο ελευθεροτεκτονισμός, ως πλατωνική οργάνωση, στην αρχική του μορφή όταν εμφανίστηκε ως μυστική εταιρεία στην Ευρώπη ήταν συνέχεια των ελληνικών πλατωνικών ριζοσπαστικών ταγμάτων και των μυστικών εταιρειών των Σούφι.
Βεβαίως αργότερα, όταν ο ελευθεροτεκτονισμός απέκτησε “αίγλη” και από κίνημα των καταπιεσμένων και κυνηγημένων ανθρώπων του Ορθού Λόγου άρχισε να γίνεται λέσχη ευπόρων, Γάλλοι και Άγγλοι προσπάθησαν να “παραβλέψουν” τις ελληνικές και σουφικές ρίζες του Τάγματος εφευρίσκοντας φανταστικά παραμύθια περί δήθεν προέλευσης του ελευθεροτεκτονισμού από τους Ναΐτες.