Η Σμύρνη είναι μεταξύ των πόλεων της μεσογειακής ακτής της Τουρκίας που είναι δημοφιλής προορισμός εδώ και χρόνια. Το τελευταίο διάστημα έχει γίνει δημοφιλής προορισμός όχι πια για τουρίστες αλλά για πρόσφυγες, για τους οποίους είναι σταθμός στο μεγάλο ταξίδι προς την Ευρώπη.
Η κοσμοσυρροή, ακόμα κι αν αφορά ανθρώπους που φεύγουν με τα παιδιά τους στα χέρια για να γλιτώσουν βομβαρδισμούς από ένα σωρό διαφορετικές πηγές, εμφύλιο πόλεμο και τις αβρότητες του Ισλαμικού Κράτους, θεωρήθηκε επιχειρηματική ευκαιρία από τα καταστήματα τουριστικών ειδών- στη Σμύρνη αλλά και αλλού.
Οι δρόμοι της πόλης γεμίζουν εδώ και μήνες με πρόσφυγες εν αναμονή περάσματος στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το BBC πολλά ξενοδοχεία δεν τους δίνουν δωμάτια, ακόμα κι αν έχουν τα χρήματα να τα πληρώσουν. Κι έτσι μένουν όπου μπορούν, σε πεζοδρόμια, πάρκα, ανοιχτούς χώρους, δρόμους, οπουδήποτε, με τα υπάρχοντά τους μέσα σε πλαστικές σακούλες με την ελπίδα να προστατευτούν από τα νερά, στο δύσκολο κομμάτι του ταξιδιού τους, στο Αιγαίο.
Οι ιδιοκτήτες τουριστικών καταστημάτων προσαρμόστηκαν άμεσα στις νέες ανάγκες που προέκυψαν. Κατέβασαν μπλουζάκια, μικρογραφίες μνημείων, κούπες, αγαλματίδια και ό,τι άλλο σουβενίρ πουλούσαν κάποτε στους τουρίστες και κρέμασαν έξω από τα καταστήματά τους το νέο τρεντ: σωσίβια, «κιτ» για το ταξίδι με τη φουσκωτή λέμβο ή και τις ίδιες τις φουσκωτές λέμβους!
Η ζήτηση είναι τεράστια, έγραφε από τον Αύγουστο το βρετανικό δίκτυο. Δεν είναι μόνο που το ταξίδι με φουσκωτή βάρκα στην οποία επιβαίνουν πολλοί περισσότεροι από όσους χωρά είναι από μόνο του επικίνδυνο. Σε αυτό προστίθεται και το γεγονός πως οι περισσότεροι Σύριοι και Ιρακινοί δεν ξέρουν κολύμπι.
«Πουλάμε από 100 έως 150 σωσίβια την ημέρα, περισσότεροι άνθρωποι καταφτάνουν μέρα με τη μέρα και θέλουν να τα αγοράσουν. Λανσαρίστηκε και νέα συλλογή σωσιβίων για μωρά και παιδιά», λέει με αφοπλιστική ειλικρίνεια ο Mahmoud, φοιτητής από το Χαλέπι που έφυγε από τη χώρα του πριν ένα χρόνο και το καλοκαίρι δούλευε σε τουριστικό εμπορικό κατάστημα πουλώντας σωσίβια στους συμπατριώτες του.