Διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση και αξιοποίηση για 99 έτη του «Πύργου» του Πειραιά, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος τουλάχιστον 900.000 ευρώ ετησίως, ενέκρινε ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά.
Πρόκειται για ένα κτίριο, το οποίο από το 1973 που κατασκευάστηκε, παρέμενε αναξιοποίητο για περισσότερα από 45 χρόνια και «σηματοδοτούσε τη στασιμότητα στον Πειραιά», όπως χαρακτηριστικά τόνισε στην εισήγησή του, ο Δήμαρχος, Γιάννης Μώραλης.
Η πρόταση της Δημοτικής Αρχής, προβλέπει τον ανασχεδιασμό, την κατασκευή και πλήρη αποπεράτωση του κτηρίου και του περιβάλλοντος χώρου, καθώς και την χρηματοδότηση, διαχείριση και εκμετάλλευση της λειτουργίας του εν λόγω ακινήτου- εκτός της λειτουργίας οργανωμένου εμπορικού κέντρου, τύπου Mall.
Ο κ. Μώραλης στην εισήγησή του τόνισε πως πρόκειται για μια σημαντική στιγμή για τον Πειραιά, καθώς ο «Πύργος» είναι το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο για τον δήμο και πλέον η πόλη παρουσιάζει μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον από ότι στο παρελθόν.
Επίσης εξέφρασε την αισιοδοξία του, ότι «ο διαγωνισμός δεν θα κηρυχθεί άγονος.
»Είναι πολύ σημαντικό ότι θα αυξηθούν με τον τρόπο αυτό τα έσοδα του δήμου τα οποία θα διοχετευτούν στη βελτίωση της καθημερινότητας, θα «πάρει ζωή» το κτήριο και θα αναβαθμιστεί η γύρω περιοχή, καθώς θα δημιουργηθεί μια μικροοικονομία, με νέες θέσεις εργασίας.
Ο Πειραιάς με μια τέτοια επένδυση αλλάζει ριζικά προς το καλύτερο.
»Η αξιοποίηση του «Πύργου» αποτελεί ορόσημο ότι η πόλη αλλάζει, όπως υποσχεθήκαμε».
Το κτίριο έχει ύψος 84 μέτρα και 22 ορόφους.
Είναι το ψηλότερο κτίριο στον Πειραιά και το δεύτερο ψηλότερο στην Αθήνα και την Ελλάδα, μετά τον Πύργο των Αθηνών και πριν τους Πύργους «Απόλλων» στη Ριανκούρ και «Ατρίνα» στον Παράδεισο Αμαρουσίου.
Αν και μέχρι το 1968 το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος οικοδόμησης ήταν τα 35 μέτρα και από το 1985 μέχρι σήμερα είναι τα 27 μέτρα, η χούντα το 1968 με τον «Αναπτυξιακό Νόμο Α.Ν. 395/68 Περί του Ύψους των Οικοδομών και της Ελευθέρας Δομήσεως» άνοιξε το δρόμο για αδειοδότηση κατασκευής υψηλών κτιρίων από 12 έως 28 κατοικήσιμων ορόφων.
Τότε άρχισε να χτίζεται το Εμποροναυτιλιακό Κέντρο Πειραιά των 84 μέτρων.
Η ανέγερση του πύργου ξεκίνησε το 1972 από τους αρχιτέκτονες Βικέλα, Μολφέση και Λοΐζο και τον πολιτικό μηχανικό Οικονόμου.
Την μορφή που έχει μέχρι σήμερα έλαβε το 1983 με την επένδυση των εξωτερικών επιφανειών του με γυαλί και μεταλλικά ελάσματα που κάνουν τον επισκέπτη του Πειραιά να νομίζει πως το κτίριο είναι περατωμένο και χρησιμοποιείται.
Στην πραγματικότητα έκτοτε έχουν χρησιμοποιηθεί μόνο το ισόγειο με τους δύο πρώτους ορόφους για εμπορική χρήση, στέγαση σχολείου και δημοσίων υπηρεσιών.