Για παράνομη κράτηση των δύο Ελλήνων αξιωματικών στις τουρκικές φυλακές κάνει λόγο Φώτης Κουβέλης και επαναλαμβάνει ότι η χώρα μας κάνει όλες τις αναγκαίες ενέργειες «προς πολλές κατευθύνσεις και σε πολλαπλά επίπεδα» προκειμένου να επιστρέψουν σύντομα στη χώρα μας.
Απορρίπτει την κριτική περί διπλής γραμμής της κυβέρνησης στα ελληνοτουρκικά και προειδοποιεί εκ νέου για τον κίνδυνο θερμού επεισοδίου.
Σε συνέντευξή του στην Αυγή της Κυριακής ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας σχολιάζει πως δεδομένων των συνθηκών σύλληψης το ζήτημα θα μπορούσε να επιλυθεί με μια απλή συνεννόηση, όπως συνέβαινε και στο παρελθόν.
«Επιδιώξαμε από την πρώτη στιγμή αυτή τη συνεννόηση. Η Τουρκία όμως το ενέταξε στις εντάσεις των σχέσεών της με τη χώρα μας και το παρέπεμψε στο τουρκικό δικαστήριο» σημειώνει, προσθέτοντας πως «δεν πρόκειται για «αδυναμία» της τουρκικής δικαιοσύνης να κινηθεί με ταχύτητα. Η κράτηση των δύο στρατιωτικών μας είναι παράνομη».
Ο κ. Κουβέλης απορρίπτει την κριτική περί διπλής γραμμής της κυβέρνησης στα ελληνοτουρκικά, αλλά τηρεί αποστάσεις από τις δηλώσεις του υπουργού Άμυνας περί ομηρίας.
Στην ερώτηση «τελικώς, μήπως έγινε πολλή και αχρείαστη κουβέντα για το status της κράτησής τους στην Αδριανούπολη –αν, δηλαδή, ήταν «ομηρία» ή όχι;» απαντά χαρακτηριστικά:
«Η κυβέρνηση με συγκεκριμένη πολιτική στάση και ενιαία γραμμή αντιμετωπίζει τη στάση και την προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας.
»Με ενιαία επίσης γραμμή αντιμετωπίζει και την κράτηση των δύο στρατιωτικών στελεχών μας.
»Η κράτηση είναι παράνομη και προσβάλλει τα ανθρώπινα δικαιώματα που καθιερώνονται από το Διεθνές Δίκαιο, περιλαμβανομένης της Σύμβασης της Γενεύης».
Κληθείς να εξηγήσει την πρόσφατη δήλωσή του περί «ακήρυχτου πολέμου» στο Αιγαίο, ο κ. Κουβέλης σημειώνει πως οι παραβάσεις και οι παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου από τουρκικά αεροσκάφη υποχρεώνουν τα μαχητικά μας αεροσκάφη να πραγματοποιούν αναχαιτίσεις.
«Οι αναχαιτίσεις δεν είναι εύκολη υπόθεση.
»Έχουμε θρηνήσει πολλές ανθρώπινες ζωές, όπως του 34χρονου σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου.
»Καταβάλαμε και καταβάλουμε σημαντικά χρηματικά ποσά για τις ανασχετικές πτήσεις των αεροσκαφών μας, με αυτονόητη την επισήμανση ότι το κόστος της απώλειας ανθρώπινων ζωών είναι για μας αυτό που οδυνηρά προέχει.
»Χρηματικό κόστος έχουν και οι περιπολίες των πλοίων του πολεμικού μας ναυτικού και των σκαφών του Λιμενικού Σώματος» τονίζει.
Όσον αφορά στην πρόσφατη τηλεφωνική επικοινωνία του Τούρκου πρωθυπουργού, Μπιναλί Γιλντιρίμ, με τον Αλέξη Τσίπρα μετά την πτώση του ελληνικού Mirage σχολιάζει πως θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως μια κίνηση για την αποκλιμάκωση της έντασης που προκαλεί η Τουρκία, αν δεν υπήρχαν οι δηλώσεις, ελάχιστες μέρες μετά, για δήθεν υποστολή ελληνικών σημαιών σε βραχονησίδες.
«Εκτιμώ ότι πρόκειται για τακτικισμό που δεν εγκαταλείπει την ένταση στις σχέσεις της με τη χώρα μας.
»Η ένταση αυτή είναι ενδεχόμενο να μετατρέψει μια από τις συνήθεις πια ενέργειές της σε «θερμό» επεισόδιο, το οποίο, με τα σημερινά δεδομένα, δείχνει ότι δεν το επιλέγει» προειδοποιεί.
Για τις τουρκικές εκλογές σημειώνει πως μία επανεκλογή του Ερντογάν δεν θα σημάνει από μόνη της την αλλαγή γραμμής.
«Η αλλαγή γραμμής θα συναρτηθεί με συνολικότερα ζητήματα της ασταθούς εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας, η οποία σήμερα δοκιμάζεται από τις αντιφάσεις της» αναφέρει.
Ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας υπογραμμίζει ακόμη πως η ένταση που προκαλεί η Τουρκία στις σχέσεις της με την Ελλάδα έχει, κατά τη γνώμη του, ως την κύρια αναφορά της στην ΑΟΖ της Κύπρου.
«Εντάσσει την υπόθεση της κυπριακής ΑΟΖ σε ένα ευρύτερο πλαίσιο διεκδίκησης ανακαθορισμού των συσχετισμών στην ευρύτερη περιοχή.
»Οι γενικότεροι σχεδιασμοί της Τουρκίας για την αντιμετώπιση των συνολικότερων προβλημάτων που αντιμετωπίζει τροφοδοτούν την επιλογή της για τις εντάσεις που προκαλεί στις σχέσεις της με τη χώρα μας» εξηγεί.
Αναφερόμενος στο θέμα της αγοράς φρεγατών, αναφέρει:
«Η Ελλάδα δεν μπορεί να μπει στην κούρσα των εξοπλισμών. Εκείνο που πρέπει να κάνει η Ελλάδα είναι να υπηρετεί συνεχώς μία διαδικασία ενίσχυσης της αποτρεπτικής της δύναμης» σημειώνει, προσθέτοντας ότι εκκρεμεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια, από το 2004 η υπόθεση – για παράδειγμα – της αναβάθμισης κάποιων αεροπλάνων που έχουμε.
«Πρέπει να γίνει; Κατά τη γνώμη μου ναι. Αυτό δεν αποτελεί συμμετοχή στην ανταγωνιστική κούρσα των εξοπλισμών.
»Οι δύο φρεγάτες που μιλάμε και που έχουν σχέση με το leasing (μτφ. Χρονομίσθωση) δεν είναι απόφαση της περασμένης εβδομάδας» συνεχίζει, σημειώνοντας ότι «υπάρχει και μελετάται ένα άλλο στάδιο το οποίο θα είναι η αγορά άλλων δύο φρεγατών. Μάλλον όχι με τη διαδικασία του leasing».