Πλήρη διαλεύκανση, παραδειγματική τιμωρία των υπευθύνων και λήψη ουσιαστικών μέτρων ζητά η Περιφέρεια Αττικής για την οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» από αίτια τα οποία δεν είναι καθόλου εμφανή (πρόσκρουση, ατύχημα κτλ), ούτε δηλώνονται μέχρι σήμερα, καθώς και η εξάπλωση της πετρελαιοκηλίδας στο ευαίσθητο οικοσύστημα του Σαρωνικού Κόλπου και στις ακτές της Αττικής, καθιστούν αναγκαία την πλήρη διαλεύκανση των αιτιών, την παραδειγματική τιμωρία όλων των υπευθύνων και τη λήψη ουσιαστικών μέτρων για να αποτραπεί ανάλογο καταστροφικό ατύχημα στο μέλλον.
Ερωτηθείσα σχετικά η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου, υπογράμμισε ότι «σήμερα, στην περίπτωση της οικολογικής καταστροφής του Σαρωνικού, όπως και στο άμεσο παρελθόν, στις περιπτώσεις αντιμετώπισης των πυρκαγιών ή του προσφυγικού / μεταναστευτικού φαινομένου, οι αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δήμαρχοι και περιφερειάρχες, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή.
»Χωρίς μέσα, με προβληματικές υποδομές και με ένα ελλιπές θεσμικό πλαίσιο, δρουν μέσα σε αντίξοες συνθήκες για να προστατεύσουν τους πολίτες και το περιβάλλον.
»Επιβάλλονται πλέον εκείνες οι μεταρρυθμίσεις που χωρίς δημοσιονομικό κόστος θα βάλουν τέλος σε αυτόν τον φαύλο κύκλο των προδιαγεγραμμένων καταστροφών, είτε πρόκειται για τη θαλάσσια ρύπανση είτε για τις πυρκαγιές».
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής, «το περιστατικό και κυρίως οι συνθήκες κάτω από τις οποίες προκλήθηκε μεγάλη ρύπανση σε μεγάλο μήκος των ακτών της Αττικής επιβάλλει σε όλους να επανασχεδιάσουν τα σχέδια πρόληψης, διαχείρισης και αποκατάστασης ανάλογων περιβαλλοντικών ατυχημάτων, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την αυξημένη κίνηση πλοίων και τον μεγάλο όγκο καυσίμων, που διακινούνται για διάφορες χρήσεις.
»Παράλληλα, πρέπει να γίνει ολοκληρωμένος σχεδιασμός, όπως απαιτείται, για να καθοριστούν «λιμένες καταφυγής», όπου πλοία, επικίνδυνα για την πρόκληση ανάλογων σοβαρών ατυχημάτων, θα παραμένουν με ασφάλεια, χωρίς να απειλείται με οικολογική καταστροφή ο Σαρωνικός και οι άλλες θάλασσες μας.
»Η Περιφέρεια Αττικής ζήτησε, από την πρώτη στιγμή, να υπάρξει άμεση, συστηματική και υπεύθυνη ενημέρωση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Λιμενικό Σώμα που έχουν την ευθύνη και την αρμοδιότητα του συντονισμού και της αντιμετώπισης – της διαχείρισης του ναυαγίου και της διαρροής πετρελαίου, την εξέλιξη των εργασιών απορρύπανσης και αποκατάστασης της θάλασσας και του παράκτιου μετώπου, ώστε να ενεργοποιηθούν και όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι (Δήμοι, τοπικοί σύλλογοι κ.α.), σύμφωνα με τα υπάρχοντα ξεπερασμένα σχέδια.
»Παράλληλα κινητοποιήθηκε άμεσα και οι αρμόδιες υπηρεσίες της πραγματοποίησαν έκθεση αυτοψίας σε πληγείσες ακτές της Αττικής.
»Περαιτέρω, η Διεύθυνση Αλιείας της Περιφέρειας Αττικής ενημέρωσε τους επαγγελματικούς αλιευτικούς συλλόγους της περιοχής για την ύπαρξη του ναυαγίου και προέβη σε ενημέρωση.
»Από το Εθνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΚΕΘΕ) ζητήθηκε εντατικοποίηση των ελέγχων σχετικά με τυχόν ενέργειες (αποτελέσματα μετρήσεων κ.λπ.) που πρόκειται να προβεί το ΕΚΕΘΕ βάσει του «Εθνικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης από πετρέλαιο και άλλες επιβλαβείς ουσίες».
Τέλος, έχει γίνει σχετική ενημέρωση για την εντατικοποίηση των ελέγχων των αλιευμάτων από τις αρμόδιες υπηρεσίες σε όλα τα σημεία διακίνησης και εμπορίας και έχουν ενημερωθεί οι Δήμοι να τοποθετήσουν απαγορευτικές πινακίδες κολύμβησης.
Δυστυχώς, το περιστατικό επαναφέρει με δραματικό τρόπο στο προσκήνιο την ανάγκη επανεξέτασης ολόκληρου του πλαισίου επιθεωρήσεων πλοίων, χορήγησης πιστοποιητικών αξιοπλοΐας, της αυστηρής τήρησης των κανόνων στελέχωσης και της λήψης ουσιαστικών μέτρων για την προστασία των θαλασσών μας από ανάλογα περιστατικά ρύπανσης.
Επίσης, πρέπει να εξεταστεί ο εμπλουτισμός των υλικών που διαθέτουν οι λιμενικές αρχές ώστε να μπορούν με ταχύτητα, επάρκεια και αποτελεσματικότητα να παρεμβαίνουν προληπτικά και κατασταλτικά. Τέλος, απαιτείται η παραδειγματική τιμωρία των ενόχων και η ανάληψη του κόστους αποκατάστασης της περιβαλλοντικής και οικονομικής ζημιάς από τους υπαίτιους μετά την εκτίμηση του πραγματικού κόστους».