Διακηρυγμένος στόχος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι η πάταξη των παράνομων ναυλώσεων τουριστικών σκαφών αναψυχής, φαινομένου που πλήττει αφενός την εθνική οικονομία, αφετέρου τη φήμη και την ασφάλεια του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα» ξεκαθάρισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, με αφορμή την αυστηροποίηση των ποινών για τις παράνομες ναυλώσεις τουριστικών σκαφών και τη δημοσίευση του σχετικού νόμου γι’ αυτό.
Ο Παναγιώτης Κουρουμπλής προσθέτει, επίσης, ότι οι Έλληνες φορολογούμενοι και οι επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού πρέπει να ξέρουν ότι δεν υπάρχει καμία ανοχή ούτε στη φοροδιαφυγή και στην απώλεια κρατικών εσόδων ούτε στον αθέμιτο ανταγωνισμό από παράνομη δραστηριότητα στην ελληνική επικράτεια.
Αναφέρει εξάλλου ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ελέγχει την αυστηρή και δίκαιη τήρηση των σχετικών νόμων και σε αυτό το πλαίσιο, συνεργάστηκε με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για συντονισμένες ενέργειες σε ελέγχους.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, έως σήμερα από τους ελέγχους που έχει διεξάγει το Λιμενικό Σώμα έχουν βρεθεί περισσότερα από 40 παράνομα ναυλοσύμφωνα αξίας εκατοντάδων χιλιάδων, ακόμα και ενός εκατομμυρίου ευρώ.
Τη σχετική τροπολογία που αυστηροποιεί το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τις παράνομες ναυλώσεις είχε καταθέσει στη Βουλή ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός.
Με τη νέα ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα πλέον στα τοπικά λιμεναρχεία να επιβάλλουν απαγόρευση απόπλου σε ένα σκάφος που έχει διαπιστωθεί ότι έχει πραγματοποιήσει παράνομη ναύλωση.
Για να αρθεί η απαγόρευση απόπλου του συγκεκριμένου σκάφους, θα πρέπει πρώτα ή να πληρωθεί το πρόστιμο εκείνη τη στιγμή ή να δοθεί εγγυητική επιστολή από τον παραβάτη ιδιοκτήτη του, διπλάσια του προστίμου.
Μόνο τότε θα δίνεται η δυνατότητα άρσης της απαγόρευσης του σκάφους. Σημειώνεται ότι έως τώρα πολλά από τα σκάφη αυτά που έχουν εντοπιστεί από τις λιμενικές αρχές να έχουν πραγματοποιήσει παράνομες ναυλώσεις στη χώρα μας, μετά την επιβολή κυρώσεων από τις ελληνικές αρχές, αναχωρούσαν για κάποιο λιμάνι εκτός Ελλάδας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η δυνατότητα είσπραξης του προστίμου. Μάλιστα, κάποιοι ιδιοκτήτες των σκαφών αυτών μπορούσαν να αλλάξουν το όνομα του πλοίου ή να το μεταβιβάσουν σε κάποιον άλλον.
Έτσι πολλά από τα σκάφη αυτά μπορούσαν να εισέλθουν εκ νέου στα ελληνικά χωρικά ύδατα, με διαφορετική σημαία, όνομα και ιδιοκτήτη, χωρίς να υπάρχει πρόβλημα. Επίσης, υπήρχαν και περιπτώσεις που ο ιδιοκτήτης προσέφευγε δικαστικά κατά της απόφασης της επιβολής του προστίμου, με αποτέλεσμα η είσπραξή του και πάλι μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης να μην είναι εφικτή.