Έξι αιώνες μετά την επικράτηση των Οθωμανών στη δυτική Ασία και το κλείσιμο του δρόμου του μεταξιού που αποτελούσε το μοναδικό “παράθυρο” της Κίνας στη Δύση, ο Αλέξης Τσίπρας ταξιδεύει στη χώρα του δράκου προσδοκώντας να αναβιώσει τους οικονομικούς και εμπορικούς διαύλους του μακρινού παρελθόντος.
Το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα αναμένεται να κλείσει έναν πρώτο κύκλο επαφών με το Πεκίνο, με βασικό χαρακτηριστικό την πολυδιάστατη και επιθετική οικονομική διπλωματία.
Η “τρικυμία” που προέκυψε κατά τη χθεσινή κύρωση της παραχώρησης του ΟΛΠ στην Cosco κώπασε με την ευρεία διακομματική υπερψήφισή της κατόπιν αλλαγών της τελευταίας στιγμής.
Το ραντεβού με την COSCO έχει καθοριστεί να πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τετάρτη στη Σαγκάη και στο Μαξίμου διαβεβαιώνουν πως δεν υπάρχει καμία «σκιά» στις σχέσεις της κυβέρνησης με την Κινεζική εταιρία.
Ο πρωθυπουργός συνοδευόμενος από πλειάδα υπουργών και επιχειρηματιών αναχωρεί την Παρασκευή για την Κίνα.
Στην πολυάριθμη αποστολή θα συνοδεύσουν τον Αλέξη Τσίπρα η κυβερνητική εκπρόσωπος, Όλγα Γεροβασίλη, ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς, ο υπουργός Οικονομίας, Γιώργος Σταθάκης, ο υπουργός Πολιτισμού, Αριστείδης Μπαλτάς, η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, ο αναληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας, Κώστας Φωτάκης ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας, η περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, ο επικεφαλής του Enterprise Greece, Χρήστος Στάικος και στενοί συνεργάτες τους και διπλωμάτες.
Την αποστολή θα ακολουθήσουν επιπλέον και σχεδόν 40 εταιρίες και θεσμικοί φορείς, οι οποίοι θα μετέχουν σε προγραμματισμένα fora με επιχειρηματικές συναντήσεις και υπογραφές μνημονίων συνεργασίας.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να μπορέσει να εκμεταλλευθεί στο έπακρο το πλάνο οικονομικής αντεπίθεσης της Κίνας στη Δύση, με αιχμή του δόρατος την υπογεγραμμένη πλέον συμφωνία της COSCO για το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο διαδραματίζει κομβικό ρόλο στα εμπορικά πλάνα του Πεκίνου.
Και αυτό διότι εάν μέχρι τον 15ο αιώνα ο δρόμος του μεταξιού διέσχιζε ολόκληρη την ασιατική ήπειρο, πλέον η Κίνα στοχεύει στην θαλάσσια επικράτηση για τη διάχυση της οικονομικής της εξωστρέφειας.
Πηγές της κυβέρνησης αναφέρουν ότι η αναβάθμιση των σχέσεων με χώρες όπως η Κίνα, αποτελεί στρατηγική επιλογή της από την αρχή της διακυβέρνησης, γεγονός που επιβεβαιώνεται από την πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική που έχει χαραχτεί τον τελευταίο ενάμισι χρόνο με ανοίγματα στο Ιράν, την Κίνα, τη Ρωσία κλπ.
Ωστόσο, οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως αυτές οι σχέσεις οφείλουν να διευρυνθούν πέραν των ιδιωτικοποιήσεων και των υποδομών και σε άλλους τομείς της οικονομίας, όπως ο τουρισμός, η τεχνολογία και οι εξαγωγές.
Πέραν αυτών, σημαντικές επαφές με κινέζους επιχειρηματίες θα υπάρξουν και για τους τομείς της αγροτοδιατροφής, της ναυτηλίας και της υγείας.
Ιδιαίτερα σημασία δίνει το Μαξίμου στο πολιτισμικό στοιχείο, καθώς παρά τις μεγάλες διαφορές μεταξύ των δύο χωρών, καθώς και του “αγκαθιού” των εργασιακών που χαρακτηρίζει τις περισσότερες ελληνοκινεζικές οικονομικές δραστηριότητες, η Κίνα αναγνωρίζει στην Αθήνα τον δεύτερο μεγάλο πολιτισμό της αρχαιότητας, ισότιμο με τον δικό της.
Στο πολιτισμικό θυμικό του Πεκίνου επιχείρησε να απευθυνθεί εξάλλου και ο πρωθυπουργός, τονίζοντας την περασμένη εβδομάδα ότι “Το ταξίδι μας στην Κίνα θα είναι μια σημαντική ευκαιρία ώστε να αναδείξουμε τα όσα ενώνουν τους δυο λαούς”.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, την ώρα που επιχειρείται – παρά τους αστάθμητους παράγοντες και τα εμπόδια του Brexit – στροφή στην ανάκαμψη, η κυβέρνηση βασίζει πολλά στην δυναμική που μπορεί να αναπτυχθεί στα μέτωπα της οικονομίας και του εμπορίου μεταξύ Αθήνας και Πεκίνου.
Για αυτόν εξάλλου το λόγο όλες οι λεπτομέρειες του ταξιδιού έχουν μπει στο μικροσκόπιο των αρμοδίων εδώ και καιρό, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή προετοιμασία.
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας αυτής εξάλλου ο πρωθυπουργός υποδέχθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Μέγαρο Μαξίμου τον Γκουό Τζινλόνγκ, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας, γραμματέα της Οργάνωσης Πεκίνου του Κόμματος και πρώην δήμαρχο Πεκίνου, ενώ ο ΓΓ Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών, Γιώργος Τσίπρας, βρίσκεται ήδη από την Τρίτη στην κινεζική πρωτεύουσα για τις τελευταίες λεπτομέρειες της πενθήμερης ελληνικής “απόβασης”.
Στα πλάνα της κυβέρνησης είναι να επεκτείνει μεταξύ άλλων την υπάρχουσα συμφωνία για τον ΟΛΠ, που περιλαμβάνει επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ, καθώς ήδη έχει εκφραστεί κινεζικό ενδιαφέρον για υποδομές, αποθήκες και logistics, που θα μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά τον κεντρικό διαμετακομιστικό ρόλο του λιμανιού του Πειραιά.
Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν προς επίρρωση τούτων, ότι στο μικροσκόπιο κινεζικών συμφερόντων έχει μπει η αξιοποίηση του Θριάσιου, ενώ δεδομένο είναι το ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αλλά και το αεροδρόμιο του Καστελίου στην Κρήτη.
Ιδιαίτερη βαρύτητα αναμένεται να ρίξει η κυβέρνηση στην τουριστική δυναμική που μπορεί να αναπτυχθεί μεταξύ Πεκίνου και Αθήνας.
Παρά το αγκάθι της έλλειψης απευθείας αεροπορική σύνδεσης, την οποία θέλει να προσδοκά να καλύψει, η κυβέρνηση εκτιμά ότι οι μόλις σχεδόν 80.000 Κινέζοι τουρίστες που υπολογίζεται ότι θα επισκεφθούν φέτος την Ελλάδα αποτελούν έναν εξαιρετικά μικρό αριθμό μπροστά στις δυνατότητες που υπάρχουν.
Προς αυτή την κατεύθυνση η κυβέρνηση σχεδιάζει την απλοποίηση των θεωρήσεων εισόδου, στην πεπατημένη για τους Ρώσους τουρίστες, ενώ παράλληλα επί τάπητος αναμένεται να τεθούν πλάνα για την περαιτέρω προώθηση της κρουαζιέρας και του συνεδριακού τουρισμού.
Τέλος, ειδική συμφωνία για το θεσμικό πλαίσιο αναμένεται να αποκρυσταλλωθεί για το τουριστικό real estate, προκειμένου Κινέζοι πολίτες να εξασφαλίζουν ευρωπαϊκή βίζα για μία πενταετία μέσα από επενδύσεις σε ακίνητα στην Ελλάδα