Το πρώτο “ημίχρονο” της αξιολόγησης θα έχει κλείσει μέχρι την Τρίτη, διαμηνύουν κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, δείχνοντας ότι όλα τα βλέμματα πλέον στρέφονται στην Ουάσινγκτον και την εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ, στην οποία ουσιαστικά θα ξεκαθαρίσει το τοπίο μεταξύ ευρωπαϊκών θεσμών και Ταμείου για τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα και το ζήτημα του χρέους, τα οποία είναι αλληλένδετα.
Κυβερνητικές πηγές υπογραμμίζουν αποτελεί βούληση όλων των πλευρών να κλείσει άμεσα η αξιολόγηση. Οι ίδιες πηγές εκτιμούσαν ότι όλα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το Πάσχα, στα τέλη του Απρίλη.
Η επί της αρχής «συμφωνία» θα βασίζεται σύμφωνα με πληροφορίες σε δύο κείμενα, τα οποία θα είναι σχεδόν πανομοιότυπα. Ωστόσο, το ένα από αυτά θα αφορά τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και το άλλο το ΔΝΤ. Αμφότερες οι πλευρές σύμφωνα με ανώτατες κυβερνητικές πηγές δέχονται ότι τα μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ καλύπτουν τις σχετικές απαιτήσεις. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί εκτιμούν ότι τα εν λόγω μέτρα, τα οποία είναι κατανεμημένα 1% σε Ασφαλιστικό, 1% σε Φορολογικό και 1% σε πηγές από έμμεση φορολογία μπορούν να αποφέρουν το ζητούμενο πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% το 2018. Ωστόσο, η διαφορά αναφορικά με το Ταμείο, το οποίο διαψεύδεται ότι ζητά επιπλέον μέτρα, είναι ότι αποτιμά τα μέτρα αυτά σε 1,5% για το 2018, βάζοντας στο πρόγραμμα, όχι επιπλέον μέτρα, αλλά την παράμετρο του χρέους.
Το θέμα αναμένεται να τεθεί επί τάπητος στην εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ στην Ουάσινγκτον, όπου ο Ευκλείδης Τσακαλώτος θα επιχειρήσει να ανοίξει και επίσημα την συζήτηση για τη βιωσιμότητα του χρέους. «Πλέον, το Βερολίνο θα πρέπει να τα βρει με το Ταμείο για το θέμα του χρέους» σημειώνει κορυφαία κυβερνητική πηγή, υπογραμμίζοντας ότι από πλευράς της Αθήνας έχουν γίνει όλες οι απαιτούμενες ενέργειες. Ωστόσο, η ίδια πηγή αναφέρει ότι σε περίπτωση αδιεξόδου στις συνομιλίες Βερολίνου – Ουάσινγκτον, η διαπραγμάτευση μπαίνει σε αχαρτογράφητα νερά, καθώς το σενάριο για έξοδο του Ταμείου από το πρόγραμμα, αν και υπαρκτό, έχει καταστεί σαφές διά στόματος Μέρκελ ότι δεν βρίσκεται στο τραπέζι.
Για τα υπόλοιπα ανοιχτά μέτωπα της διαπραγμάτευσης, αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι υπάρχει επί της αρχής συμφωνία και για το νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ενώ για το «αγκάθι» των κόκκινων δανείων η ελληνική πλευρά έχει καταθέσει πρόταση που προφυλάσσει την πρώτη κατοικία για επιχειρηματικά δάνεια ΜμΕ, ενώ για τα υπόλοιπα προβλέπεται σταδιακή απελευθέρωση σε τρία χρόνια μέχρι το 2018. Το θέμα αυτό ωστόσο παραμένει ανοιχτό, καθώς η πλευρά των θεσμών επιμένει σε ριζικότερη απελευθέρωση της εκχώρησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε distress funds.
«Πακέτο» 5,4 δισ. ευρώ – Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν
Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν πως η συμφωνία του Ιουλίου ήταν γνωστό από την αρχή ότι φέρνει μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας, ήτοι μέχρι το τέλος του 2018. Οι ίδιες πηγές στηλιτεύουν τη στάση που τηρούν σήμερα δυνάμεις της αντιπολίτευσης, καθώς όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά «από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν πάρει μέτρα ύψους πάνω από 62 δισ. ευρώ. Και μίλαγαν για success story, ενώ σήμερα, με 5,4 δισ. ευρώ, καταστροφολογούν».
Πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν και ας φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. ευρώ», διαμηνύουν, ενώ, όπως εξηγούν, το κόστος των μέτρων που μένει να εφαρμοστεί είναι 2,6 δισ. ευρώ, όπως προβλέπει η συμφωνία. Τα μέτρα αυτά θα εφαρμοστούν σε διάστημα 30 μηνών, δηλαδή 1,1 δισ. ευρώ σε ετήσια επιβάρυνση.
Οι ίδιες πηγές του υπουργείου Οικονομικών σημειώνουν ότι από τη μέχρι σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό. Στο φορολογικό βάσει των στοιχείων των δηλώσεων 2015 (εισοδήματα 2014) της εισφοράς αλληλεγγύης συμπεριλαμβανομένης:
– Το 99,8% των μισθωτών / συνταξιούχων έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση (από 10.000 έως 22.000 ευρώ το χρόνο η επιβάρυνση είναι, μέσος όρος, 80 ευρώ).
– Υπάρχει ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ (ακόμα και 400 ευρώ λιγότερα καλούνται να πληρώσουν μισθωτοί).
– Υπάρχει επιβάρυνση για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ, έως και 5% τους εισοδήματός τους. Συνολικά για μισθωτούς και συνταξιούχους υπάρχει εξορθολογισμός και προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με τα εισοδήματα.
-Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει λιγότερο φόρο (μέχρι και 700 ευρώ λιγότερα!). Υπάρχει, δηλαδή, σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα.
– Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς να πληρώσει λιγότερο φόρο. Και σ’ αυτή την κατηγορία υπάρχει ελάφρυνση για τα χαμηλότερα εισοδήματα.
Την ίδια ώρα στο μέτωπο του Ασφαλιστικού, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές της Νίκης, δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια, θα βαίνει αυξανόμενη, δηλαδή, κατά 2% τα τελευταία πέντε χρόνια.
Αναφορικά με τα ποσοστά αναπλήρωσης, οι δύο πλευρές είναι κοντά με την διαφωνία που παραμένει να καταγράφεται από την πλευρά του ΔΝΤ για το ύψος των επικουρικών συντάξεων.
Ωστόσο, την ίδια ώρα από το οικονομικό επιτελείο, ανατρέχοντας στα όσα είχε πει και ο αναπληρωτής υπουργός Γιώργος Χουλιαράκης προ ημερών, σημειώνουν πως τα μέτρα δεν είναι αναγκαστικό ότι θα υλοποιηθούν στην ολοκληρία τους, καθώς αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν, «κάτι το οποίο δεν είναι απίθανο».
Προβλέψεις για ύφεση – πλεόνασμα
Η ύφεση το 2015, όπως συμπληρώνουν για παράδειγμα, αποδείχτηκε οριακή και κατά πολύ μικρότερη όλων των προβλέψεων. «Το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε μόλις κατά 0,2% κι όχι κατά 7% όπως λανθασμένα καταστροφολογούσαν η ΝΔ και οι προσκείμενοι σ’ αυτήν αναλυτές» σημειώνουν, υπογραμμίζοντας ότι το ΔΝΤ, μόλις τον Οκτώβριο του 2015, προέβλεπε ύφεση 2,3 % για το 2015, ενώ τελικά ήταν μόλις -0,2%! «Δεν είναι, βέβαια, οι μοναδικές λάθος εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Όλες οι προβλέψεις του για την ύφεση έπεσαν έξω από την πρώτη χρονιά της κρίσης» προσθέτουν.
Μάλιστα, υπογραμμίζουν πως το ίδιο λάθος έχει γίνει και με το πρωτογενές πλεόνασμα, εξηγώντας ότι το 2015 η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα από 0,2% έως 0,4%, ενώ το πρόγραμμα προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 0,25%. Η συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ είχε στόχο το 2014 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ και τελικά επετεύχθη 0,4%. Η διαφορά ύψους -2 δισ. ευρώ θα είχε ως συνέπεια τη λήξη επιπρόσθετων μέτρων το 2015 για την κάλυψη του κενού, ενώ την ίδια χρονιά, με βάση το προηγούμενο πρόγραμμμα της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, θα έπρεπε να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3% που σήμαινε πρακτικά και άλλα μέτρα.
Νέα επίθεση στο ΔΝΤ
«Είναι φανερό», αναφέρουν οι ίδιες πηγές, «ότι το ΔΝΤ την περίοδο 2010 – 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις, ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει τη βιωσιμότητα του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε. Από το 2015 που βρίσκεται σε εξέλιξη το τρίτο πρόγραμμα, κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του», τονίζουν με νόημα οι ίδιες πηγές του υπουργείου Οικονομικών.