Ευθύνες στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για την καθυστέρηση στην αξιολόγηση αποδίδει ο γενικός γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής Φραγκίσκος Κουτεντάκης, ο οποίος σε δηλώσεις του σημειώνει ότι η κυβέρνηση παρουσιάζει στοιχεία τα οποία συνεχώς αμφισβητεί το Ταμείο, όταν τα δικά του στοιχεία είναι γεμάτα ανακρίβειες.
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει ο κ. Κουτεντάκης τις διαφορετικές εκτιμήσεις μεταξύ της κυβέρνησης και του ΔΝΤ για το αποτέλεσμα του προϋπολογισμού του 2015. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών ο προϋπολογισμός του 2015 έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα 0,2% του ΑΕΠ (ακριβείς ανακοινώσεις να αναμένονται στις 21 Απριλίου από τη Eurostat), ενώ το ΔΝΤ επιμένει ότι ο προϋπολογισμός έκλεισε με πρωτογενές έλλειμμα 0,6% του ΑΕΠ, χωρίς, όπως είπε ο κ Κουτενάκης, να μπορεί να δικαιολογήσει τις εκτιμήσεις του αυτές. Η στάση αυτή του ΔΝΤ αποτελεί μία από τις αιτίες για την καθυστέρηση της αξιολόγησης, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα δημοσιονομικής πολιτικής, ο οποίος επισήμανε ότι κανείς δεν έχει καταλάβει τι θέλει να κάνει το Ταμείο, “αν θέλει να μείνει ή να φύγει”, και ότι η στάση του αυτή προκαλεί μια κατάσταση “καταστροφικής αβεβαιότητας” στην οικονομία.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών “δεν υπάρχει κανένας άμεσος κίνδυνος στα ταμειακά διαθέσιμα”, αλλά επισημαίνεται ότι η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχίζεται επ αόριστον. Μάλιστα όπως αποκάλυψε ο κ. Κουτενάκης σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων των Θεσμών τέθηκε από την πλευρά τους το ενδεχόμενο να δοθεί προτεραιότητα στην εξόφληση τόκων και χρεολυσίων σε σχέση με τις συντάξεις, αν η διαπραγμάτευση συνεχισθεί επί μακρόν. Ενδεχόμενο που από την πλευρά της κυβέρνησης δεν συζητείται ξεκαθάρισε ο γενικός γραμματέας δημοσιονομικής πολιτικής, τονίζοντας ότι σε κάθε περίπτωση αν φθάσουμε σε ένα τέτοιο σημείο δεν θα πληρώσουμε χρέος “και δεν θα καθυστερήσουμε τις συντάξεις”.
Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, προς το παρόν ένα από τα εργαλεία χρηματοδότησης που χρησιμοποιεί το υπουργείο Οικονομικών είναι συμβάσεις repos με φορείς της κυβέρνησης ύψους 10 δισ ευρώ με τρέχον επιτόκιο 3,72%. Κατά το πρώτο δίμηνο του έτους το υπουργείο Οικονομικών έχει καταβάλλει για την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεων του κράτους τόκους 1,717 δισ ευρώ και χρεολύσια 490 εκατ ευρώ ενώ το Μάρτιο πρέπει να καταβληθούν 1,8 δισ ευρώ. Και αυτό παρά το γεγονός ότι δεν έχει καταβληθεί ούτε ένα ευρώ από την δανειακή σύμβαση με τους δανειστές σημειώνουν αρμόδια στελέχη. Παράλληλα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δηλώνουν κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχει πολιτική στάσης πληρωμών στο εσωτερικό ούτε δημιουργία ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Σε ό,τι αφορά αναλυτικότερα την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού το δίμηνο Ιανουάριος – Φεβρουάριος, παράγοντες του Γενικού Λογιστηρίου σημειώνουν μεταξύ άλλων ότι:
Το σημαντικά μεγαλύτερο πλεόνασμα σε σχέση με τον στόχο κατανέμεται περίπου ισομερώς σε υψηλότερα έσοδα και χαμηλότερες δαπάνες. Και από τις δυο πλευρές, η εικόνα οφείλεται σε συγκυριακούς παράγοντες.
Η υστέρηση των φορολογικών εσόδων οφείλεται κυρίως στις εισπράξεις από τον ΕΝΦΙΑ. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων εισπράχθηκε μέσα στο 2015 και όχι το 2016. Τα συνολικά έσοδα είναι σχεδόν 2,67 δις (έναντι στόχου 2,65) που δημοσιονομικά καταγράφεται στο 2015.
Τα μη φορολογικά έσοδα (παράβολα, προμήθειες, μερίσματα, κλπ) είναι ιδιαίτερα αυξημένα κυρίως λόγω του υψηλότερου μερίσματος από την ΤτΕ κατά 325 εκατ. πάνω από την πρόβλεψη.
Η πληρωμή για την κάλυψη ελλείμματος του ΕΛΕΓΕΠ γίνεται σταδιακά, ενώ η πρόβλεψη ήταν να γίνει εφάπαξ. Στο πρώτο δίμηνο είχαν προβλεφθεί 281 εκατ και πληρώθηκαν μόνο 78, δηλαδή εξοικονομήθηκαν 203 εκατ. που θα πληρωθούν τους επόμενους μήνες (8 δόσεις)
Υπάρχουν λιγότερα αιτήματα επιχορηγήσεων στον κοινωνικό προϋπολογισμό (ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και κοινωνική προστασία) κατά 122 εκατ. καθώς υπάρχουν αρκετά ταμειακά διαθέσιμα.