Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες που θα εκδηλωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα στον τομέα της διαφθοράς και τη φοροδιαφυγής βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης που είχε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον Υπουργό Επικρατείας για την Αντιμετώπιση της Διαφθοράς, Παναγιώτη Νικολούδη.
Ειδικότερα ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε λεπτομερώς από τον κ. Νικολούδη για τις υποθέσεις του ΤΑΙΠΕΔ και της Αγροτικής Τράπεζας, ενώ στην συνάντηση συζητήθηκαν αναλυτικά οι επόμενες, άμεσες, κυβερνητικές πρωτοβουλίες στον τομέα της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής.
Το tribune έχει τονίσει εδώ και καιρό την ευρεία επιχείρηση κατά της διαφθοράς και των διαπλεκόμενων συμφερόντων που θα εξαπολύσει ο Αλέξης Τσίπρας. Ιθύνοντες του Μαξίμου τόνιζαν τη Δευτέρα ότι είναι επιτακτική ανάγκη να διευρυνθεί η πολιτική ατζέντα και να ξεπεραστούν οι κριτικές και η εσωστρέφεια για τα μέτρα και τη νέα δανειακή σύμβαση, η οποία όσο επώδυνη και να είναι «είναι καλύτερη από το χάος της άτακτης χρεοκοπίας».
Έτσι, από το περιβάλλον του Αλέξη Τσίπρα υπογραμμίστηκε η ανάγκη να στραφεί μετά από 6 μήνες διαπραγματεύσεων και απουσίας στο εξωτερικό, στην εσωτερική διακυβέρνηση και στην αντιμετώπιση των στρεβλώσεων της ελληνικής πολιτικοοικονομικής ζωής.
Με αυτόν τον τρόπο εξάλλου επιχειρείται να περάσει ένα μήνυμα προσήλωσης στις προεκλογικές εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με τη ρήξη με τη διαπλοκή στο εσωτερικό, σε αντίθεση με τον επώδυνο συμβιβασμό στο μέτωπο των διαπραγματεύσεων στο εξωτερικό.
Στόχος της κυβέρνησης είναι αφενός να ικανοποιήσει το κοινό περί δικαίου αίσθημα του κόσμου που για μία ακόμη φορά θα κληθεί να πληρώσει το «μάρμαρο» στο μέτρο που του αναλογεί, αφετέρου να στείλει ένα σαφές μήνυμα στους πιστωτές ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει την πρόθεση να σηκώσει το πολιτικό κόστος της σύγκρουσης με τα συμφέροντα, τα οποία δεν έχουν επηρεαστεί μέσα στα πέντε χρόνια της κρίσης και των μνημονίων.
Εξάλλου, ο Αλέξης Τσίπρας είχε πιέσει τους εκπροσώπους των Θεσμών για τη δυνατότητα της κυβέρνησης να βρει ισοδύναμα μέτρα από άλλες πηγές, φωτογραφίζοντας τα διαπλεκόμενα συμφέροντα, την εκτεταμένη φοροδιαφυγή, τους καναλάρχες και τους εθνικούς εργολάβους.
Η απόφαση για τη γενικευμένη επίθεση, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες δεν αποκλείεται να οδηγήσει και σε συλλήψεις ηχηρών ονομάτων της επιχειρηματικής και οικονομικής ζωής του τόπου που μέχρι τώρα έμεναν στο απυρόβλητο, παρά τις δεκάδες ποινικές υποθέσεις που έχουν εμπλακεί, ελήφθη στη σύσκεψη που έλαβε χώρα τη Δευτέρα στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό με τη συμμετοχή των κ.κ. Νικολούδη, Παπαγγελόπουλου, Κουίκ, Αλεξιάδη και Πολάκη.
Εκεί αποφασίστηκε όλοι οι ώριμοι και ολοκληρωμένοι φάκελοι που αφορούν σε θέματα διαφθοράς και διαπλοκής να σταλούν στους εισαγγελείς και να ξεκινήσει η διαδικασία των διώξεων. Στη σύσκεψη στο πρωθυπουργικό γραφείο μοιράστηκαν και οι αρμοδιότητες μεταξύ των υπουργείων.
Κατά την διάρκεια της σύσκεψης συζητήθηκαν:
1. Να δοθεί προτεραιότητα ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
2. Αποφασίστηκε η άμεση κατάθεση Νομοσχεδίου για την εθελούσια αποκάλυψη καταθέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
3. Η εκπόνηση άμεσα σχεδίου για θεσμικές αλλαγές στο φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Στα… μανταλάκια και στις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές αναμένεται να βρεθούν το προσεχές χρονικό διάστημα υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίας καπνού και καυσίμων, σκάνδαλα με θαλασσοδάνεια προς όφελος μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων, δημόσια έργα με υπερκοστολογήσεις εκατομμυρίων αλλά και υποθέσεις προμηθειών των νοσοκομείων και άλλων φορέων του Δημοσίου.
Το σχέδιο για την επιχείρηση σοκ και δέος έχει ήδη μπει σε εφαρμογή, με την πρώτη «κανονιά» να σκάει από τον υπουργό Επικρατείας για την πάταξη της Διαφθοράς, Παναγιώτη Νικολούδη, με αφορμή την παραπομπή του σκανδάλου των θαλασσοδανείων ύψους 5 δισ. ευρώ από την Αγροτική Τράπεζα, η οποία οδηγήθηκε στο ξεπούλημα για να καλυφθεί το σκάνδαλο, στις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές.
Τι αναφέρει ο Νικολούδης για το σκάνδαλο της Αγροτικής
Ζημία 5 δισ. ευρώ έχει υποστεί το Δημόσιο από παράνομες χορηγήσεις δανείων της Αγροτικής Τράπεζας το διάστημα μεταξύ 2000 και 2012.
Σχετικό πόρισμα έχει διαβιβαστεί στην Εισαγγελία της Αθήνας, προκειμένου να γίνει πλήρης δικαστική διαλεύκανση της υπόθεσης και απόδοση ευθυνών.
Καλά πληροφορημένη πηγή ανέφερε ότι τα αμαρτωλά δάνεια της ΑΤΕ κατευθύνθηκαν και σε ιδιοκτήτες ΜΜΕ, οι οποίοι ωστόσο δεν περιλαμβάνονται στο πόρισμα, καθώς γι΄ αυτούς έχουν ήδη επιληφθεί οι δικαστικές αρχές και συγκεκριμένα ο οικονομικός εισαγγελέας.
Για την υπόθεση εξέδωσε σκληρή ανακοίνωση ο υπουργός Καταπολέμησης της Διαφθοράς Παναγιώτης Νικολούδης, ο οποίος τονίζει ότι τεκμηριώνεται η ποινικά αξιόλογη συμπεριφορά όσων διοίκησαν την ΑΤΕ και όσων παρανόμως έλαβαν δάνεια τα οποία ουδέποτε επέστρεψαν.
Γνωστοποιεί ακόμη ότι για κάποιους από αυτούς ζητήθηκε η δέσμευση περιουσιακών στοιχείων, καθώς και ότι τα αγύριστα δάνεια είναι 1.300.
Κατά τον κ. Νικολούδη, χωρίς καμία αμφιβολία η περίπτωση της ΑΤΕ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά σκάνδαλα των τελευταίων δεκαετιών.
«Οικονομικό, αλλά και διαχρονικό πολιτικό σκάνδαλο»
«Ήδη αποκαλύπτονται όλα εκείνα για τα οποία κατ΄ επανάληψη κάναμε λόγο και τώρα πλέον έχουν συγκεκριμένο σχήμα και μορφή και κυρίως έχουν συγκεκριμένα ονόματα, έστω κι εάν έχει αποκαλυφθεί μόνο η κορυφή του παγόβουνου», σημειώνει ο υπουργός.
Επίσης, προαναγγέλλει ότι με την ποινική έρευνα που θα ακολουθήσει θα αποκαλυφθεί «ολόκληρο το παγόβουνο και τότε θα γίνει σε όλους σαφές ότι το «σκάνδαλο της ΑΤΕ» δεν είναι απλά και μόνο ένα οικονομικό σκάνδαλο, αλλά πρωτίστως και κυρίως ένα διαρκές, διαχρονικό και καλοσχεδιασμένο πολιτικό σκάνδαλο, που βαρύνει όλους σχεδόν εκείνους που είχαν την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας».
Ο κ. Νικολούδης καταγγέλλει ότι η ΑΤΕ «χρησιμοποιήθηκε επί σειρά ετών ως η δεξαμενή από την οποία οι κατά περίπτωση κρατούντες άντλησαν τα μέσα για την εξυπηρέτηση πολιτικών επιδιώξεων».
Όπως υποστηρίζει, η ΑΤΕ ήταν το όχημα το οποίο χρησιμοποίησαν οι κυριότεροι εκφραστές του κρατικοδίαιτου καπιταλισμού, ήταν το σημείο στο οποίο η επιχειρηματικότητα συναντήθηκε με την εγκληματικότητα.
«Ήταν τέλος, σε ορισμένες περιπτώσεις, το μαγικό φίλτρο που χρησιμοποιήθηκε έτσι ώστε κάποιοι θεσμοί (Αγροτικοί Συνεταιρισμοί) να καταντήσουν εσμοί», συμπληρώνει.
Ο υπουργός Καταπολέμησης της Διαφθοράς σπεύδει να απαντήσει και σε «εκείνους που δείχνουν να αδημονούν και να απαιτούν από εμάς άμεσες πράξεις κάθαρσης και τιμωρίας», αναφέροντας ότι «όλα όσα πρέπει να γίνουν θα γίνουν στην ώρα τους και με το σωστό τρόπο».
«Η Δικαιοσύνη δε ξεχνά αλλά και δεν πρέπει να ενεργεί βιαστικά και παρορμητικά», καταλήγει.
Στο στόχαστρο και το λαθρεμπόριο καυσίμων
«Το ελληνικό κράτος δεν ξέρει αυτή τη στιγμή πόσα πρατήρια καυσίμων υπάρχουν» τόνισε σε συνέντευξή του ο υφυπουργός Επικρατείας Τέρενς Κουίκ, ο οποίος έχει αναλάβει με εντολή του πρωθυπουργού τον συντονισμό των υπηρεσιών και των υπουργείων για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
«Δεν ξέρουν πόσες δεξαμενές καυσίμων πάνω από 5 τόνους υπάρχουν. Όχι μόνο στα σπίτια αλλά και σε επιχειρήσεις αλλά και στα διυλιστήρια. Δεν ξέρουμε που είναι αποθηκευτικοί χώροι καυσίμων. Αυτά θα μπούνε όλα σε μία σειρά. Από το λαθρεμπόριο καυσίμων, άλλοι λένε ότι το κράτος χάνει 1 δισ., άλλοι λένε 5,5 δισ. Δεν είναι μόνο τα πρατήρια, έχουμε βάλει σύστημα εκροών-εισροών στα πρατήρια και δεν έχουμε βάλει πουθενά αλλού. Μα πουθενά αλλού. Ούτε καν στην πηγή του. Μόνο τα βενζινάδικα ενδεχομένως να κλέβουν;»
«Εγώ ήδη θα κάνω και τη σχετική εισήγηση σε μια νέα σύσκεψη η οποία θα γίνει υπό τον υπουργό πάταξης της Διαφθοράς, Παναγ. Νικολούδη την Παρασκευή» λέει ο κ. Κουίκ και σημειώνει: «κάποιοι, είχαν από προηγούμενες κυβερνήσεις μια ιδιότυπη ασυλία. Μια ασυλία, η οποία γενικώς τους προστάτευε, όχι προσωπικά, αλλά γενικώς. Γενικώς δεν είχαν τη διάθεση να πατάξουν τη φοροδιαφυγή. Δεν έγινε ποτέ. Εγώ πιστεύω ότι αυτή η κυβέρνηση θα το κάνει, θα το κάνει πράξη. Γι” αυτό λέω ότι είναι αμαρτία να υπάρχουν κάποιοι, οι οποίοι θέλουν να αποσταθεροποιήσουν την κυβέρνηση την ώρα που αυτοί τουλάχιστον μπορεί να προσφέρει και σε αυτό το πεδίο»
Ερωτηθείς για τις προτεραιότητές του, ο κ. Κουίκ τονίζει:
«Προτεραιότητα νούμερο ένα, να καταλάβει ο κόσμος ότι αυτή η κυβέρνηση δεν είναι πιασμένη από κανένα συμφέρον δεν είμαστε οι άνθρωποι των συμφερόντων άρα μπορούμε να πατάξουμε τη διαφθορά έχοντας το κεφάλι μας ήσυχο ότι δεν είμαστε πιασμένοι.
Το δεύτερο είναι ότι θα πρέπει να δείξουμε στο κόσμο ότι εκεί όπου θα πάρουμε σκληρά μέτρα όπου θα τον πονέσουνε στην τσέπη ότι εμείς όμως βρίσκουμε τα αντίμετρα βρίσκουμε τα ισοδύναμα τα οποία θα μας δώσουν το περιθώριο να λασκάρουμε κάποιο από τα μέτρα αφού ρητώς προβλέπεται και από τη συμφωνία την τριετή. Είναι η πρώτη φορά που επιτρέπεται στην ελληνική κυβέρνηση με βάση αυτή τη συμφωνία να μπορεί να άρει ένα νόμο που έχει βάλει και να τον αντικαταστήσει με κάτι άλλο από τη στιγμή που είναι τα πρέποντα ισοδύναμα»
Ο υφυπουργός Επικρατείας υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση είναι ενημερωμένη για «χιλιάδες καταθέσεις τις οποίες πρέπει να ελέγξουμε. Ο κατάλογος είναι έτοιμος. Εχουμε ήδη συμφωνήσει και με του Ελβετούς και αυτό που θα σας πω δεν αφορά μόνο τους Ελβετούς αφορά τις καταθέσεις των αδήλωτων των μαύρων χρημάτων σε όλο τον πλανήτη.
Οποιος δεν τα δηλώσει θα έχει 40% πρόστιμο. Οποιος τα δηλώσει, 21% για να πάρει την απαλλαγή του. Και με αυτόν τον τρόπο δεν αγιάζουμε την φοροδιαφυγή , απλά και μόνο εντοπίζουμε τα χρήματα και βεβαίως βάζουμε μεγάλο έσοδο στο ταμείο. Από τη λίστα Λαγκάρντ που το αναφέρατε πριν οι Ισπανοί κέρδισαν 7,5 δισεκατομμύρια. Και επί τρία χρόνια τώρα το ελληνικό κράτος δεν έχει εισπράξει ούτε ένα. Ούτε ένα ευρώ».
Επόμενο μεγάλο χτύπημα οι καναλάρχες
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε εν τω μεταξύ το σχέδιο νόμου του υπουργού Επικρατείας Ν. Παππά και του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Χ. Σπίρτζη, για τις τηλεοπτικές άδειες, η οποία θα ολοκληρωθεί στις 24/8 και το οποίο αναμένεται να φέρει τους καναλάρχες στη…δυσχερή θέση να περάσουν από το κρατικό ταμείο.
Το προβλέπει το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης κατευθυντήριες οδηγίες για το περιεχόμενο και το είδος των εκπομπών για τα τηλεοπτικά κανάλια ζητώντας 24ωρο πρόγραμμα για τους εθνικής εμβέλειας παρόχους περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου, τουλάχιστον 18 ώρες για τους περιφερειακής εμβέλειας παρόχους περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου, τουλάχιστον 12 ώρες για τους εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας παρόχους περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος θεματικού περιεχομένου ή μη ενημερωτικού προγράμματος.
Κατά την κυβέρνηση το πρόγραμμα ενός σταθμού εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου θα πρέπει να περιλαμβάνει:
– καθημερινά τακτά πρωτότυπα δελτία ειδήσεων, συνολικής ημερήσιας διάρκειας μίας τουλάχιστον ώρας,
– τουλάχιστον δέκα ώρες εκπομπών εκπομπές λόγου, τέχνης, πολιτισμού και θεάτρου ανά μήνα και
– τουλάχιστον τέσσερις εκπομπές από τις ακόλουθες κατηγορίες: εκπομπές ενημερωτικές, ποικίλης ύλης, ελαφράς ψυχαγωγίας (τηλεπαιχνίδια, θεάματα, εκδηλώσεις κλπ.), ελληνικές σειρές, ξένες σειρές, παιδικές εκπομπές, ντοκιμαντέρ, εκπομπές αθλητικού περιεχομένου, η διάρκεια των οποίων ανά μήνα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον δέκα ώρες
Με το σχέδιο νόμου:
Καθιερώνονται αυστηρότερα κριτήρια ως προς τους όρους αδειοδότησης και λειτουργίας των ψηφιακών καναλιών προκειμένου να αποκατασταθεί η νομιμότητα στο ραδιοτηλεοπτικό χώρο.
Διακόπτεται η συνέχεια της διά νομοθετικών παρεμβάσεων «νομιμοφανούς» λειτουργίας των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών και κατά την ψηφιακή μετάβαση.
Η αδειοδότηση των ψηφιακών καναλιών θα γίνει μέσω δημοπρασίας που θα διεξαχθεί από το ΕΣΡ.
Τα επόμενα βήματα προβλέπουν ότι:
Πρώτα θα ψηφιστεί ο νόμος.
Ακολούθως θα εκδοθεί προκήρυξη από το ΕΣΡ για τη διενέργεια του πλειοδοτικού διαγωνισμού.
Υπάρχει στο νόμο πρόβλεψη για άδειες εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας, αλλά και ανά κατηγορία προγράμματος (ενημερωτικού ή μη) και περιεχομένου. Πρώτα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τις άδειες εθνικής εμβέλειας και στη συνέχεια οι περιφερειακής εμβέλειας.
Ο αριθμός των αδειών για την κάθε κατηγορία θα οριστεί με απόφαση του υπουργού Επικρατείας (με γνωμοδότηση από το ΕΣΡ).
Η χρονική διάρκεια των αδειών θα είναι 10 ετών.
Η δημοπρασία θα γίνει σε δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο θα γίνει προεπιλογή αυτών που θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη δημοπρασία και στο δεύτερο θα γίνει η δημοπρασία.
Δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία θα έχουν ανώνυμες εταιρίες-κοινοπραξίες και οι ΟΤΑ.
Μεταξύ των άλλων προϋποθέσεων προβλέπονται:
α. Ελάχιστο καταβεβλημένο κεφάλαιο 8.000.000 ευρώ για τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου, 5.000.000 ευρώ για εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος θεματικού περιεχομένου και 2.000.000 για μη ενημερωτικούς. Σε περίπτωση που δεν είναι καταβεβλημένο το μετοχικό κεφάλαιο, θα υπάρχει η πρόβλεψη για υποβολή εγγυητικής επιστολής προς κάλυψη του υπολειπόμενου κεφαλαίου με τύπο εγγυητικής που θα διασφαλίζει την πραγματική καταβολή των ποσών που αυτή αφορά. Το προαπαιτούμενο μετοχικό κεφάλαιο για τις άδειες των περιφερειακών θα οριστεί με ΚΥΑ του υπουργού Επικρατείας και του Υπουργού Οικονομικών.
β. Τα ίδια κεφάλαια της εταιρίας δεν θα πρέπει να υπολείπονται του ανωτέρω ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου. Η προϋπόθεση αυτή θα πρέπει να υφίσταται και καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της άδειας αλλιώς αυτή θα ανακαλείται.
γ. Προκειμένου να διασφαλιστεί ο έλεγχος της οικονομικής διαφάνειας των συμμετεχόντων, θα απαιτείται ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου και για τις ημεδαπές και για τις αλλοδαπές εταιρίες και τίθεται έλεγχος «πόθεν έσχες» για τα οικονομικά μέσα που διαθέτουν οι υποψήφιες εταιρίες και οι μέτοχοι αυτών.
δ. Επίσης προβλέπονται ποινικά κωλύματα για ιδιοκτήτες και εκπροσώπους των ανωνύμων εταιριών που υποβάλλουν υποψηφιότητα, καθώς και ασυμβίβαστα με συμμετοχή σε έρευνες μετρήσεων ραδιοτηλεοπτικής αγοράς και διαφημιστικές επιχειρήσεις.
ε. Απαιτείται η τήρηση προϋποθέσεων τεχνικής και προγραμματικής πληρότητας από τους υποψήφιους τηλεοπτικούς σταθμούς.
στ. Διασφαλίζονται θέσεις εργασίας και δημιουργούνται νέες, με καθορισμό ελαχίστων ορίων απασχολούμενου προσωπικού των υποψηφίων ανά κατηγορία και συγκεκριμένα τουλάχιστον 400 άτομα για τους εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού χαρακτήρα, 50 άτομα για εθνικής εμβέλειας μη ενημερωτικού χαρακτήρα, 20 άτομα για τους περιφερειακής εμβέλειας. Όλοι οι εργαζόμενοι θα είναι πλήρους απασχόλησης.
ζ. Θα απαιτείται ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα υποψηφίων, μετόχων και νομίμων εκπροσώπων καθώς και τραπεζική ενημερότητα για την ομαλή εξυπηρέτηση των δανείων τους.
η. Η τιμή εκκίνησης για την κατηγορία κάθε άδειας θα καθορισθεί από τον υπουργό Επικρατείας (με απλή γνωμοδότηση από το ΕΣΡ). Πριν από την ανακήρυξη των υπερθεματιστών για κάθε άδεια θα διενεργείται εκ νέου έλεγχος πόθεν έσχες για την υψηλότερη υποβληθείσα οικονομική προσφορά. Το τίμημα για κάθε χορηγηθείσα άδεια θα καταβάλλεται από τον υπερθεματιστή, μετά την ανακήρυξή του ως αδειούχου, εφάπαξ.
Στο ίδιο νομοσχέδιο ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν την εύρυθμη λειτουργία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, ενώ επίσης ιδρύεται θυγατρική της ΕΡΤ ΑΕ η οποία θα είναι πάροχος δικτύου, διασφαλίζοντας την παροχή κατάλληλων υποδομών δικτύου σε όλες τις περιοχές της χώρας και με όρους ισότιμης και δίκαιης πρόσβασης στο δίκτυο, δίνοντας έτσι τέλος στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλές περιοχές της χώρας που δεν έχουν ψηφιακή κάλυψη, καθώς και στο μονοπώλιο της DIGEA.