Ποιος είναι ο σκοπός ή ο στόχος της δημοσιογραφίας; Στη φιλοσοφία θα μπορούσα να το θέσουμε ως αυτό που είναι το «Τέλος» του δημοσιογράφου – ο σκοπός, ο σκοπός, ο σκοπός και / ή ο σχεδιασμός του.
Απαιτείται διαφάνεια για να γίνει καλά ενημερωμένη η συμμετοχή.
Η συμμετοχή είναι απαραίτητη επειδή ….
Ο τελικός στόχος της δημοσιογραφίας είναι να ενημερώνει τους άλλους ανθρώπους.
Περισσότεροι άνθρωποι που συμμετέχουν στη διαδικασία της δημοσιογραφίας σημαίνουν ότι περισσότεροι άνθρωποι ενημερώνονται.
Συνδυάστε το με τα ατομικά δικαιώματα και …
Τα μέσα ενημέρωσης διαδραματίζουν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Εκθέτουν παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και προσφέρουν μια αρένα για να ακούγονται διαφορετικές φωνές στον δημόσιο διάλογο.
Ωστόσο, η ισχύς των μέσων ενημέρωσης μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί κατά το μέτρο που η ίδια η λειτουργία του η δημοκρατία απειλείται.
Ορισμένα μέσα ενημέρωσης έχουν μετατραπεί σε φερέφωνα προπαγάνδας για όσους βρίσκονται στην εξουσία.
Άλλα έχουν χρησιμοποιηθεί για να υποκινήσουν ξενοφοβικό μίσος και βία εναντίον μειονοτήτων και άλλων ευάλωτων ομάδων ανθρώπων.
Ο όρος ηθική δημοσιογραφία έχει μεγάλη σημασία σε αυτό το πλαίσιο.
Αν και οι δημοσιογράφοι και οι εκδότες δεν είναι μεγάφωνα για συγκεκριμένα συμφέροντα – ούτε καν για τα αίτια της υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων – μπορούν συμβάλλουν στην καλύτερη κοινωνία μέσω πραγματικού επαγγελματισμού.
Η ηθική δημοσιογραφία ορίζεται εδώ ως ο τρόπος με τον οποίο δημοσιογράφοι, συντάκτες και άλλοι να σχολιάσει τα γεγονότα που διαμορφώνουν τη ζωή των ανθρώπων.
Έχει τις ρίζες της σε ηθικές αξίες και έχει εξελίχθηκε παράλληλα με την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ευρώπη.
Στην ουσία, υπηρετούν οι ηθικοί δημοσιογράφοι το δικαίωμα του κοινού να το γνωρίζει. Είναι επαγγελματίες και με την έννοια ότι αναζητούν την αλήθεια και αντιστέκονται στην πίεση για τη μεταφορά στρεβλώσεων, είτε προέρχονται από τους ιδιοκτήτες των μέσων ενημέρωσης, είτε από επιχειρηματικά συμφέροντα είτε από επιχειρήσεις πολιτικές δυνάμεις.
Αυτές είναι η ηθική που πρέπει να προωθηθεί.
Οι δημοκρατικές συνέπειες αυτού του γεγονότος είναι σαφείς: έλεγχος της εξουσίας.
Μέσα από μια επανάσταση πληροφόρησης, έχουμε πολύ μεγαλύτερες ευκαιρίες για ελεύθερη έκφραση και ανταλλαγή γνώσεων.
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τη χρήση και την κατάχρηση των πληροφοριών.
Οι νέες μορφές επικοινωνίας και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες προσφέρουν νέες προκλήσεις.
Η λεγόμενη «δημοσιογραφία των πολιτών» και η ανάπτυξη της διαδικτυακής δημοσιογραφίας επιτρέπουν την άσκησή της από ερασιτέχνες σε μια αποδυναμωμένη βιομηχανία των μέσων ενημέρωσης και θέτουν επίσης νέα ερωτήματα σχετικά με την αξιοπιστία και την ακεραιότητα του πληροφορίες που παρέχουν.
Ενώ οι δημοσιογράφοι ανησυχούν για το μέλλον τους και οι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής ασχολούνται με θέματα πολιτικής, η ερεθισμένη ατμόσφαιρα στην οποία λειτουργούν τα μέσα ενημέρωσης, τα οποία καθορίζονται από ειδήσεις 24 ωρών με πολλές πλατφόρμες αγορά (news-market), ενισχύει την αβεβαιότητα σχετικά με τον ρόλο της στην παροχή πληροφοριών.
Ωστόσο, παρόλο που το Διαδίκτυο έχει ανοίξει πρόσβαση σε μια υπερβολική ποσότητα πληροφοριών, οι άνθρωποι εξακολουθούν να απευθύνονται σε αξιόπιστα σήματα πολυμέσων και σε σοβαρή δημοσιογραφία για αυτό που χρειάζονται περισσότερο – γεγονός που βασίζεται στην πραγματικότητα τις πληροφορίες, την ανάλυση και το πλαίσιο που παρουσιάζονται σε κομμάτια που είναι εύπεπτα.
Η ηθική δημοσιογραφία χρειάζεται ακόμα περισσότερο σε μια εποχή που οι άνθρωποι είναι όλο και περισσότερο συγκλονισμένοι από ένα γεμάτοι πληροφορίες, πολλές από τις οποίες είναι αδιαπέραστες και οι περισσότερες από τις οποίες δεν μπορούν να εμπιστευθούν.
Οι άνθρωποι αγωνίζονται να εντοπίσουν τι είναι αληθινό και αξιόπιστο.
Εκτίθενται σε torrents πληροφοριών που μπορεί να είναι ασήμαντα, αναξιόπιστα και ανεύθυνα.
Υπάρχουν φόβοι σχετικά με την ιδιωτικότητα και την απώλεια της ανωνυμίας.
Πολλοί φοβούνται τις συνέπειες για τη δημοκρατία των παρεμβατικών τεχνολογιών στα χέρια ισχυρών πολιτικών και οι εταιρικές δυνάμεις των οποίων τα συμφέροντα δεν είναι να αγκαλιάσουν το θετικό δυναμικό της ελεύθερης έκφρασης, αλλά να περιορίσουν τη διαφωνία.
Μέλη της Εταιρείας Επαγγελματιών Δημοσιογράφων (Members of the Society of Professional Journalists – USA) πιστεύουν ότι ο δημόσιος διαφωτισμός είναι ο πρόδρομος της δικαιοσύνης και της ίδρυσης της δημοκρατίας.
Η ηθική δημοσιογραφία προσπαθεί να διασφαλίσει την ελεύθερη ανταλλαγή πληροφοριών που είναι ακριβείς, δίκαιες και διεξοδικές. Ένας ηθικός δημοσιογράφος ενεργεί με ακεραιότητα.
Η Εταιρεία δηλώνει αυτές τις τέσσερις αρχές ως τις βάσεις της ηθικής δημοσιογραφίας και ενθαρρύνει τη χρήση τους στην πρακτική της από όλους τους ανθρώπους σε όλα τα μέσα ενημέρωσης.
Η ηθική δημοσιογραφία πρέπει να είναι ακριβής και δίκαιη.
Οι δημοσιογράφοι πρέπει να είναι ειλικρινείς και θαρραλέοι στη συλλογή, την αναφορά και την ερμηνεία των πληροφοριών.
Οι δημοσιογράφοι πρέπει:
– Να αναλάβουν την ευθύνη για την ακρίβεια της εργασίας τους. Να επαληθεύουν τις πληροφορίες πριν τη δημοσίευσή τους. Να επικαλούνται τις αρχικές πηγές όποτε είναι δυνατόν.
– Να θυμούνται πως η ταχύτητα δεν εξυπηρετεί την ακρίβεια της είδησης.
– Να προσέχουν να μην παρουσιάσουν εσφαλμένα ή με υπερβολή, την προεπισκόπηση ή την περίληψη μιας ιστορίας.
– Σαφής προσδιορισμός των πηγών. Το κοινό δικαιούται όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για να κρίνει την αξιοπιστία και τα κίνητρα των πηγών.
– Εξετάστε τα κίνητρα των πηγών σας πριν υποσχεθήτε την ανωνυμία. Διατηρήστε την ανωνυμία για πηγές που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν κίνδυνο, τιμωρία ή άλλη ζημιά και να έχετε πληροφορίες που δεν μπορούν να αποκτηθούν αλλού. Εξηγήστε γιατί παραχωρήθηκε η ανωνυμία.
– Να επιδιώκουν επιμελώς θέματα ειδήσεων που να τους επιτρέπουν να ανταποκρίνονται στις επικρίσεις ή τους ισχυρισμούς περί ατασθαλιών.
– Αποφύγετε τις μυστικές ή άλλες συγκαλυμμένες μεθόδους συλλογής πληροφοριών, εκτός εάν οι παραδοσιακές, ανοικτές μέθοδοι δεν παρέχουν πληροφορίες ζωτικής σημασίας για το κοινό.
– Να είστε άγρυπνοι και θαρραλέοι για να κρατάτε όσους έχουν την εξουσία υπεύθυνη. Δώστε φωνή στους άφωνους.
– Υποστηρίξτε την ανοικτή και αστική ανταλλαγή απόψεων, ακόμη και απόψεων που θεωρούνται απαράδεκτες.
– Ποτέ μη διαστρεβλώσετε σκόπιμα γεγονότα.
Δεδομένων των δεοντολογικών κανόνων συμπεριφοράς και των κατευθυντήριων γραμμών, θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα πραγματικό σημείο με μια πραγματική συνεχιζόμενη περίπτωση δυσφήμησης και συκοφαντισμού που εμπλέκουν έναν από τους γίγαντες της δημοσιογραφίας.
Η Bloomberg L.P. είναι ιδιωτική εταιρία χρηματοοικονομικού λογισμικού, δεδομένων και μέσων που εδρεύει στην Νέας Υόρκη.
Η Bloomberg L.P. παρέχει εργαλεία χρηματοοικονομικού λογισμικού, όπως μια πλατφόρμα για την ανάλυση και την πλατφόρμα συναλλαγών μετοχών, υπηρεσίες δεδομένων και ειδήσεις σε χρηματοπιστωτικές εταιρείες και οργανισμούς μέσω του Bloomberg Terminal (μέσω της Bloomberg Professional Service), του βασικού προϊόντος που παράγει έσοδα.
Το Bloomberg LP περιλαμβάνει επίσης υπηρεσία τηλεπικοινωνιών (Bloomberg News), παγκόσμιο τηλεοπτικό δίκτυο (Bloomberg Television), ψηφιακές ιστοσελίδες, ραδιοφωνικό σταθμό (WBBR), ενημερωτικά δελτία μόνο για εγγραφές και τρία περιοδικά: Bloomberg Businessweek, Bloomberg Markets και Bloomberg Pursuits. Το 2014, η Bloomberg LP ξεκίνησε την Bloomberg Politics, μια πολυεπίπεδη ιδιοκτησία μέσων ενημέρωσης που συγχώνευσε τις πολιτικές ομάδες ειδήσεων της εταιρείας και έχει στρατολογήσει βετεράνους πολιτικούς δημοσιογράφους και έχει στη μισθοδοσία της εκατοντάδες αναλυτές στον τομέα της οικονομίας, της πολιτικής οικονομίας και ούτω καθεξής.
Με λίγα λόγια το Bloomberg είναι ένας κινητήριος μοχλός της αγοράς.
Αν η Bloomberg αναφέρει ότι οι μετοχές της εταιρείας Χ έχουν δυνατότητες και οι επενδυτές πρέπει να αγοράσουν τις μετοχές, αναμφίβολα οι τιμές των μετοχών της εν λόγω εταιρείας θα αυξηθούν. Tόσο μεγάλη είναι η αξιοπιστία και ο «λόγος» που προαγγελεί η Bloomberg.
Το 2011, το Bloomberg δημοσίευσε ένα άρθρο σχετικά με ένα άτομο, ο «κύριος Z», το οποίο ήταν και είναι αβάσιμο, μεροληπτικό, δυσφημιστικό, συκοφαντικό και αναληθές.
Περιττό να πούμε ότι αυτό το άρθρο διαβάστηκε αμέσως σε όλες τις γωνιές του κόσμου αφού δημοσιεύθηκε από το μηχανισμό Bloomberg στις δημοσιεύσεις στο διαδίκτυο και στα δορυφορικά κανάλια Bloomberg.
Με τη δημοσίευση του εν λόγω άρθρου, οι πελάτες του «κ. Ζ» τον κάλεσαν να πάρουν εξηγήσεις και εξέφρασαν την έκπληξή τους.
Ο «κ. Ζ» κάλεσε τον δημοσιογράφο του Bloomberg και τον ρώτησε από πού πήρε τις πληροφορίες και την ιστορία του.
Ο δημοσιογράφος απάντησε ότι έλαβε τις πληροφορίες από τη δικαστική υπόθεση και τους εισαγγελείς.
Ο «κ. Ζ» απάντησε ότι ποτέ δεν τον είδε σε καμία από τις ακροάσεις του δικαστηρίου ούτε τον κάλεσε ποτέ να του ζητήσει την άλλη πλευρά της ιστορίας.
Ο δημοσιογράφος ήταν περίεργος από την εκδοχή του «κ. Z» για την ιστορία και συμφώνησε να ανοίξει ένα κανάλι για να δεχτεί νέες πληροφορίες και παραστάσεις, ώστε να μπορεί να αποσύρει την ιστορία και να απολογηθεί δημόσιος.
Mε την πάροδο του χρόνου δημιουργήθηκε μια σχέση μεταξύ τους και υπήρξε ανταλλαγή πληροφοριών μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων και τηλεφωνικών κλήσεων.
Ο δημοσιογράφος είχε πλέον πλήρη επίγνωση της όλης εικόνας.
Μερικοί μήνες περνάνε και ο «κ. Z» ηλεκτρονικά ταχυδρομεί στον δημοσιογράφο μια γραπτή και υπογεγραμμένη ομολογία ενός τρίτου που εμπλέκεται στη διάσπαση και κλοπή δεδομένων από το γραφείο του «κ. Ζ» όπου ο τρίτος είχε πιαστεί στα πράσα.
Ο δημοσιογράφος, κατά την ανάγνωση της εξομολόγησης και των νομικών στοιχείων που υποβλήθηκαν ταυτόχρονα στο δικαστήριο, καλεί τον «κ. Ζ» και εκφράζει τη συζήτησή του ότι οι προϊστάμενοί του τον τροφοδότησαν λάθος ιστορία και γεγονότα.
Ο δημοσιογράφος διαβεβαίωσε τον «κ. Z» ότι θα φέρει το θέμα στους ανωτέρους του.
Την επόμενη μέρα ο δημοσιογράφος καλεί τον «κ. Ζ» και του λέει ότι δεν μπορεί πλέον να μιλήσει μαζί του και ότι έχει εκδηλωθεί για το λόγο αυτό.
Το επόμενο πρωί ο «κ. Ζ» του γίνεται επίδοση για απαγόρευση του «κ. Ζ» από τη διάδοση του περιεχομένου της εξομολόγησης των κλεφτών.
Προς έκπληξη του «κ. Z», η ένορκη δήλωση που υποστηρίζει την εντολή αποκαλύπτει τα βρώμικα κόλπα που χρησιμοποιούν οι δικηγόροι και δημοσιογράφοι.
Μετά την παραλαβή της ομολογίας, το Bloomberg πλησίασε τον «πελάτη» που ήταν PR. Εταιρεία και μετά αυτοί πλησίασαν τους δικηγόρους.
Πού είναι η ηθική;