Το εργατικό δυστύχημα στο Ψυχικό, όπου μία νέα κοπέλα βρήκε τραγικό θάνατο σε ανελκυστήρα καταστήματος, κινητοποίησε την HellasCert, την Ελληνική Ένωση των Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης και Πιστοποίησης, για να ενημερώσει τον κόσμο σε σχέση με την ανάγκη εφαρμογής της νομοθεσίας που αφορά στον έλεγχο και την πιστοποίηση των ανελκυστήρων.
Για το συγκεκριμένο θέμα, ο Πρόεδρος της HellasCert κ. Σάββας Πελτέκης δήλωσε:
«Ως HellasCert αλλά και μεμονωμένα ως Φορείς Επιθεώρησης και Πιστοποίησης, υποστηρίζουμε την ανάγκη εφαρμογής της νομοθεσίας σε κάθε οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα. Παράλληλα, καλούμε για ακόμα μία φορά την Πολιτεία, να λάβει τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να ενισχυθεί η εποπτεία της αγοράς και να εξασφαλιστεί η εφαρμογή της νομοθεσίας».
Η κατάσταση με τον έλεγχο των ανελκυστήρων
Οι διαδοχικές νομοθεσίες του 2002, 2005, 2008 καθώς και οι συνεχείς παρατάσεις στις προθεσμίες ελέγχου και συμμόρφωσης, έχουν ως αποτέλεσμα από τους 500.000 και πλέον εγκατεστημένους ανελκυστήρες στην Ελλάδα, να έχουν ελεγχθεί λιγότεροι από τους μισούς εκ των οποίων ακόμα λιγότεροι τηρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας που ορίζει η νομοθεσία.
Για τους ανελκυστήρες που εγκαταστάθηκαν πριν από το 1999 (παλαιοί ανελκυστήρες) απαιτούνται αναβαθμίσεις των ασφαλιστικών διατάξεων (ανακαίνιση) ώστε να προσαρμοστούν στο επίπεδο ασφαλείας των νέων ανελκυστήρων.
ΠΕΤΑΚ: Ελλιπής η νομοθεσία για την ασφάλεια των ανελκυστήρων
Η Πανελλήνια Ένωση Τεχνολογίας Ανελκυστήρων και Κυλιόμενων Κλιμάκων (ΠΕΤΑΚ), με αφορμή το πρόσφατο δυστύχημα σε ανελκυστήρα καταστήματος, επαναφέρει το θέμα της ασφάλειας των υφιστάμενων ανελκυστήρων, όσον αφορά τις πόρτες θαλάμου και επισημαίνει το υφιστάμενο νομοθετικό κενό.
Συγκεκριμένα, το 2005 με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), σε μία προσπάθεια αναβάθμισης της ασφάλειας των ήδη εγκατεστημένων ανελκυστήρων, ορίστηκε ως υποχρεωτική η τοποθέτηση πόρτας θαλάμου. Στη συνέχεια, επόμενες KYA κατέστησαν το μέτρο προαιρετικό, με αποτέλεσμα τη δεδομένη χρονική στιγμή να τίθεται στη διακριτική ευχέρεια του ιδιώτη-χρήστη του ανελκυστήρα, η τοποθέτηση ή μη της πόρτας θαλάμου.
Η ΠΕΤΑΚ έχει σημειώσει επανειλημμένα στους αρμόδιους φορείς ότι η πόρτα θαλάμου είναι το μόνο μέσο που προστατεύει πλήρως τους επιβάτες από τον «κινούμενο» τοίχο του φρέατιου και συνεπώς θεωρεί επιβεβλημένη την αλλαγή νομοθεσίας, ώστε να καταστεί υποχρεωτική η τοποθέτηση πόρτας θαλάμου σε όλους ανεξαιρέτως τους ανελκυστήρες.
Στην Ελλάδα, τα τελευταία πεντέμισι χρόνια, σύμφωνα με ανεπίσημες καταγραφές, έχουν σημειωθεί τουλάχιστον τέσσερα θανατηφόρα ατυχήματα που οφείλονται σε έλλειψη πόρτας θαλάμου στους ανελκυστήρες.
Σύμφωνα δε με στατιστικές του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου για τους Ανελκυστήρες (ELA-European Lift Association) η έλλειψη πόρτας θαλάμου είναι ετησίως η πρώτη αιτία θανατηφόρων ατυχημάτων σε ανελκυστήρες στην Ευρώπη, γι’ αυτό και ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος συστήνει την εξάλειψη της έλλειψης αυτής, ως το σημαντικότερο μέτρο αναβάθμισης της ασφάλειας στους ανελκυστήρες.
Τονίζεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ευρωπαϊκών χωρών, ενστερνιζόμενη την σοβαρότητα των παραπάνω στατιστικών, έχει προχωρήσει στην επιβαλλόμενη, για λόγους ασφαλείας, νομοθεσία, καθιστώντας υποχρεωτική την τοποθέτηση πόρτας θαλάμου σε όλους τους ανελκυστήρες.
Η ΠΕΤΑΚ θέλει να επισημάνει ότι είναι τουλάχιστον απαράδεκτο, να χάνουν τη ζωή τους συνάνθρωποί μας, λόγω της νομοθετικής ατολμίας της Πολιτείας. Για άλλη μια φορά θέλει να υπογραμμίσει ότι ο ανελκυστήρας είναι ένα όχημα σταθερής τροχιάς, στο οποίο ο επιβάτης δεν έχει τη δυνατότητα χειρισμών και προστασίας του εαυτού του από πιθανούς κινδύνους. Επομένως, η ΠΕΤΑΚ θεωρεί ότι επιβάλλεται η αυστηροποίηση της σχετικής νομοθεσίας και θα συνεχίσει να προσπαθεί για αυτή, ώστε ο ανελκυστήρας να είναι απόλυτα ασφαλής και να μην αποτελεί, εν δυνάμει, πηγή κινδύνου για κανέναν επιβάτη.
Καλείται η Πολιτεία να αφυπνιστεί και να δραστηριοποιηθεί άμεσα, εφαρμόζοντας τα μέτρα ασφάλειας στους ανελκυστήρες που η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και πρακτική ορίζουν, ώστε να μην επαναληφθούν άλλα θανατηφόρα δυστυχήματα σε ανελκυστήρες.