«Ο ΟΑΣΘ αποκτά δημόσιο χαρακτήρα δηλαδή, απο-ιδιωτικοποιείται από ένα κρατικοδίαιτο μονοπώλιο εξήντα χρόνων» τόνισε χθες ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης ανακοινώνοντας από τη Θεσσαλονίκη ότι ήδη κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο «Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης», το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί έως το τέλος του τρέχοντος μήνα.
Το νομοσχέδιο αριθμεί 34 σελίδες και σε γενικές γραμμές περιλαμβάνει όσα ήδη έχουν ανακοινωθεί για το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Eνσωματώνει προτάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φορέων που κατατέθηκαν κατά τον χρόνο της διαβούλευσης που έγινε, όπως για παράδειγμα η συμμετοχή εκπροσώπων τους στη διοίκηση των δύο νέων οργανισμών, και προβλέπει τη συμμετοχή δήμων στο μετοχικό κεφάλαιο του δημόσιου φορέα που θα διαδεχθεί τον ΟΑΣΘ, εφόσον το επιθυμούν.
Διάρκεια 90 χρόνια
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο δημιουργείται ένας Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ Α.Ε.), διάρκειας 90 χρόνων, που θα έχει την εποπτεία, τον συντονισμό, την ανάπτυξη και τον σχεδιασμό των αστικών συγκοινωνιών στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης, ενώ ο φορέας εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου θα είναι οι Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΑΣΥΘ), που θα διαδεχθεί έως τον Δεκέμβριο του 2019 τον ΟΑΣΘ. Η ΑΣΥΘ Α.Ε. θα παρέχει όλες τις συγκοινωνιακές υπηρεσίες (αστικά λεωφορεία, μετρό, τραμ, θαλάσσια συγκοινωνία). Με την ψήφιση του νομοσχεδίου λύεται η σημερινή σύμβαση του ΟΑΣΘ και η περιουσία του, κινητή και ακίνητη, περνά στο Δημόσιο, εκτός από ένα μικρό τμήμα της που δεν έχει αποσβεστεί.
Καθεστώς εκκαθάρισης
Ο ιδιωτικός οργανισμός κρατικοποιείται και στη συνέχεια τίθεται σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία, ενώ του ανατίθεται το συγκοινωνιακό έργο έως τον Δεκέμβριο του 2019 και του παραχωρείται προς αυτόν τον κοινωφελή σκοπό η κινητή και ακίνητη περιουσία που κατέχει σήμερα. Με το νομοσχέδιο διασφαλίζονται όλες οι θέσεις εργασίας, αφού όλοι οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, αλλά και του ΣΑΣΘ, περνάνε στους δύο νέους οργανισμούς και θα αμείβονται βάσει του ενιαίου μισθολογίου. Στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΣΕΘ Α.Ε. θα συμμετέχουν ένας εκπρόσωπος της ΠΕΔΚΜ, ένας του Δήμου Θεσσαλονίκης, ένας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ από έναν εκπρόσωπο θα έχουν το ΤΕΕ/ΤΚΜ, το Εμπορικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. Το Δ.Σ. των ΑΣΥΘ θα είναι εννεαμελές και θα συμμετέχει εκπρόσωπος των εργαζομένων, ένας εκπρόσωπος από περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ένας από τον Δήμο Θεσσαλονίκης.
Με διαφάνεια
«Γίνεται ένας δημόσιος φορέας με διαφάνεια, που θα υπηρετεί το έργο του και όχι άλλα συμφέροντα. Δηλώνουμε στους πολίτες ότι η προσπάθεια για καλύτερες και σύγχρονες συγκοινωνίες δεν σταματά, αλλά θα συνεχιστεί και θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν. Θα καλέσουμε τους φορείς της πόλης και τα επιμελητήρια να στηρίξουν αυτήν την προσπάθεια» τόνισε χαρακτηριστικά ο Χρ. Σπίρτζης, ενώ στηλίτευσε για μια ακόμη φορά τον ΟΑΣΘ, που παρά τις παχυλές κρατικές επιδοτήσεις συνεχίζει να εμφανίζει αδυναμία στις καταβολές των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους. «Για εμάς οι αστικές συγκοινωνίες δεν αποτελούν απλά έναν τομέα μεταφορικού έργου, αλλά έναν τομέα άσκησης κοινωνικής πολιτικής, βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών, της καθημερινότητάς μας και ταυτόχρονα έναν κρίσιμο τομέα περιβαλλοντικής πολιτικής, έναν τομέα ενταγμένο στο σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και της δίκαιης ανάπτυξης που υπηρετούμε. Έχουμε όραμα και σχέδιο και για τη χώρα και για τις αστικές συγκοινωνίες» υπογράμμισε ο υπουργός. Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφων τόνισε, επίσης, ότι δεν αλλάζει η τιμολογιακή πολιτική του ΟΑΣΘ.
Ικανοποίηση
Το “παρών” στη συνέντευξη έδωσαν ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος, ο υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννης Αμανατίδης και ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης Δημήτρης Μάρδας που εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την εξέλιξη αυτή, αλλά και για τους ρυθμούς εκτέλεσης του κυβερνητικού έργου στη Θεσσαλονίκη, καθώς και η υπεύθυνη του γραφείου του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη Κατερίνα Νοτοπούλου. Κάποια επίσημη αντίδραση από τον ΟΑΣΘ δεν υπήρξε, όμως ο πρόεδρός του δήλωνε «αιφνιδιασμένος».
Τέλος ο Χρ. Σπίρτζης αναφέρθηκε και στη συνάντηση που είχε με τον Βούλγαρο ομόλογό του Ιβαήλο Μοσκόφκσι, στην οποία εξετάστηκε η από κοινού ανάπτυξη του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς, όπως και η συνεργασία των δύο χωρών στην ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων. Σκοπός είναι, είπε ο κ. Σπίρτζης, οι σιδηροδρομικοί άξονες των δύο χωρών να αντιμετωπιστούν σαν ένα ενιαίο έργο και για το θέμα αυτό θα υπάρξουν σύντομα ανακοινώσεις.