Ηχηρό χαστούκι για την ηλεκτρονική πλατφόρμα Uber συνιστά η πρόταση του γενικού εισαγγελέα του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος έκρινε πως οι παροχές που προσφέρει στους χρήστες της εμπίπτουν στον τομέα των μεταφορών και ως εκ τούτου, πρέπει να υπόκειται στους όρους υπό τους οποίους γίνονται δεκτοί στις εθνικές μεταφορές ενός κράτους-μέλους μεταφορείς, όπως η υποχρέωση κατοχής αδειών και εγκρίσεων.
Σημειώνεται ότι η Uber είναι ηλεκτρονική πλατφόρμα η οποία παρέχει στον χρήστη τη δυνατότητα, αφού έχει φορτώσει την αντίστοιχη εφαρμογή στο smartphone του, να παραγγείλει υπηρεσία αστικής μεταφοράς στις πόλεις που εξυπηρετούνται.
Ο γενικός εισαγγελέας, μετά από αγωγή οδηγών ταξί στη Βαρκελώνη για αθέμιτο ανταγωνισμό εκ μέρους της Uber, έθεσε υπό εξέταση το αν οι παροχές που προσφέρει στους χρήστες η πλατφόρμα καλύπτονται από την αρχή της ελεύθερης παροχής των υπηρεσιών ως «υπηρεσίες της κοινωνίας της πληροφορίας» ή αν, αντιθέτως, εμπίπτουν στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος ρυθμίζεται από το δίκαιο των κρατών – μελών.
Ο εισαγγελέας Ματσιέι Σπούναρ απέρριψε το ενδεχόμενο να θεωρηθεί η Uber απλός διαμεσολαβητής μεταξύ των οδηγών και των επιβατών και κατέληξε ότι «δεν χωρεί αμφιβολία πως η μεταφορά είναι η κύρια παροχή και προσδίδει στη μεικτή αυτή υπηρεσία την οικονομική της σημασία». Ως εκ τούτου, η εν λόγω υπηρεσία «δεν είναι δυνατόν να χαρακτηριστεί ως υπηρεσία της κοινωνίας της πληροφορίας», αλλά πρόκειται μάλλον για «για οργάνωση και διαχείριση ενός πλήρους συστήματος αστικών μεταφορών κατά παραγγελία».
Λυμπερόπουλος κατά Μητσοτάκη
Λάβρος κατά των «απανταχού συνεργατών και φίλων της πολυεθνικής» ήταν χθες με αφορμή την πρόταση του γενικού εισαγγελέα ο πρόεδρος των ιδιοκτητών ταξί Θύμιος Λυμπερόπουλος κατονομάζοντας τους Κυριάκο Μητσοτάκη, Ντόρα Μπακογιάννη και Κώστα Κυρανάκη.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, η Uber διάγει πλέον «τις τελευταίες μέρες παρανομίας και ασυδοσίας στη χώρα μας», καθώς οι προτάσεις ορίζουν ότι «κάθε χώρα μπορεί από μόνη της να κρίνει αν θα ανέχεται την παραβατικότητα, αν θα τη διαφημίζει (όπως έκαναν η κ. Μπακογιάννη και ο κ. Κυρανάκης) αν θα την εντάσσει σε ειδικό νομοθετικό πλαίσιο (όπως έκανε ο κ. Μητσοτάκης) ή αν θα την απομονώνει με τη δημιουργία δίκαιων κανόνων για όλους, όπως κάνει σήμερα το υπουργείο Μεταφορών», το οποίο αναμένεται σύντομα να καταθέσει σχετικό νομοσχέδιο.
Από την πλευρά της εταιρείας εκπρόσωπος της Uber δήλωσε ότι «το να θεωρηθεί η Uber εταιρεία μεταφορών δεν θα άλλαζε τη λειτουργία της στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, καθώς ήδη λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο. Ωστόσο θα υπονόμευε τις απολύτως απαραίτητες μεταρρυθμίσεις ξεπερασμένων νόμων που εμποδίζουν εκατομμύρια Ευρωπαίους να έχουν πρόσβαση σε αξιόπιστη μετακίνηση με το πάτημα ενός κουμπιού».