«Θέλουν να με χωρίσουν από το παιδί μου επειδή αξιώνω μια πιο δημιουργική διαδικασία εκπαίδευσης, χωρίς εξαναγκασμούς και υποχρεωτικά μαθήματα. Επειδή θέλω να εκπαιδεύεται με κέφι και όχι στο πλαίσιο ενός αναξιόπιστου σχολικού συστήματος εκπαίδευσης. Θα είναι απάνθρωπο να με χωρίσουν από την κόρη μου επειδή και μόνο έχω επιλέξει έναν άλλο τρόπο εκπαίδευσης», λέει στο Έθνος η Χριστιάνα Σοφία.
Είναι τα λόγια μίας μητέρας που έχει επιλέξει την εκτός σχολείου εκπαίδευση για την 8χρονη κόρη της.
Κι ενώ το δικαίωμα για διδασκαλία κατ’ οίκον (home schooling) είναι νόμιμο και ήδη θεσμοθετημένο σε κράτη-μέλη της ΕΕ, η Εισαγγελία Αθηνών δήλωσε ότι εκδίδει παραγγελία να… πάρουν το παιδί από τη φυσική του μητέρα επειδή δεν πάει σχολείο.
Εκπαιδευτικός η ίδια -αρχικά αγγλικών και εν συνεχεία σε παιδιά με μαθησιακά προβλήματα-, η Χριστιάνα Σοφία γνώρισε «από μέσα» το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Η ίδια είναι μητέρα δύο ακόμα παιδιών, 29 και 23 χρόνων σήμερα, που έχουν περάσει όλες τις βαθμίδες του σχολείου, έχουν μάλιστα φοιτήσει και στο πανεπιστήμιο.
«Γνωρίζω «από πρώτο χέρι» το εκπαιδευτικό σύστημα για πολλά χρόνια. Για μένα ήταν συνεχής, καθημερινή η προσπάθεια να διατηρηθεί το πνεύμα τους ελεύθερο, ανάλαφρη η ψυχοσύνθεσή τους και ανοιχτός ο νους τους. Ομως τα μεγάλα παιδιά μου πήγαν σε σχολεία της Κύπρου, όπου υπάρχει ανώτερο επίπεδο και καλύτερες συνθήκες σχολειοποίησης, χωρίς παραπαιδεία. Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στην Ελλάδα», εξηγεί στο «Εθνος».
«Οταν γεννήθηκε η μικρή μου, είχα προβληματισμό. Πού να πάει σχολείο; Πήγε στο νηπιαγωγείο, αλλά στην ηλικία που έπρεπε να πάει σχολείο, ήταν εντελώς ανώριμη. Τότε διαπίστωσα ότι τα παιδιά εξαναγκάζονται στη σχολική μάθηση γιατί σε αυτήν την ηλικία αυτό που πραγματικά θέλουν είναι να παίξουν και να γνωρίσουν τον κόσμο».
Γι’ αυτόν τον λόγο, για τη μικρή της κόρη επέλεξε να μην τη στείλει στο σχολείο, αλλά να αναλάβει προσωπικά την παιδεία της.
«Στο εξωτερικό αυτό είναι εντελώς φυσιολογικό. Εδώ… με κοιτούν σαν να κατέβηκα από τον Αρη. Οταν κανείς γνωρίζει το παιδί, διαπιστώνει ότι είναι ένα ευτυχισμένο κοριτσάκι. Με πλούσιο λεξιλόγιο, φαντασία, ανεπτυγμένη σκέψη. Αλλά κι εγώ δεν την αναγκάζω, δεν της επιβάλλομαι. Ακολουθώ τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες της. Γι’ αυτό και όταν της λέω να κάνουμε μαθηματικά, πετάει από τη χαρά της. Το κυρίαρχο είναι το ότι με ενδιαφέρει η ψυχική ηρεμία του παιδιού», τονίζει η Χριστιάνα Σοφία.
Με τη βοήθεια, την επιμονή και την υπομονή της, η 8χρονη κόρη της έχει αγαπήσει την ιστορία και τη μυθολογία, λατρεύει τα μαθηματικά, είναι σε θέση να κάνει… ξενάγηση στα εκθέματα του αρχαιολογικού μουσείου, γράφει το δικό της παραμύθι, εξοικειώνεται με τους υπολογιστές και κοινωνικοποιείται μέσω του παιχνιδιού.
Με την υπόθεση ασχολείται η Ελληνική Δράση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα – «Πλειάδες» μέσω της προέδρου της, δικηγόρου Ηλέκτρας-Λήδας Κούτρα, που αμισθί έχει αναλάβει την εκπροσώπηση της μητέρας, αλλά και τη διεκδίκηση θεσμοθέτησης του δικαιώματος στη μη τυπική – εξωσυστημική εκπαίδευση.
«Ζητήσαμε ανεπιτυχώς από την Εισαγγελία να αφήσει την υπόθεση να κριθεί δικαστικά, με όλες τις εγγυήσεις που μια τέτοια διαδικασία οφείλει να έχει στις δημοκρατικές κοινωνίες. Ούτως ή άλλως, η διάταξη που επιτρέπει στην εισαγγελέα Ανηλίκων να αφαιρέσει επιμέλεια με διαταγή της αφορά σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις, όπου υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για τη σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού -και πάλι οφείλει να εισάγει την υπόθεση στο Δικαστήριο εντός 30 ημερών», δήλωσε στο «Εθνος» η πρόεδρος της ΜΚΟ «Πλειάδες».