Ο αστεροειδής 99942 Άποφις θα περάσει πολύ κοντά μας το 2029

Νέες προσομοιώσεις αποκαλύπτουν ότι υπάρχει μια εξαιρετικά μικρή πιθανότητα ο αστεροειδής Άποφις (Apophis) να ωθηθεί σε πορεία σύγκρουσης με τη Γη από έναν άλλο αστεροειδή προτού περάσει δίπλα από τον πλανήτη μας το 2029.

Υπάρχει ένας μικρός κίνδυνος ο αστεροειδής Apophis «Θεός του Χάους» να χτυπήσει τη Γη καθώς πλησιάζει πολύ κοντά τον πλανήτη μας το 2029, αποκαλύπτει μια νέα μελέτη.

Οι πιθανότητες μιας τέτοιας καταστροφικής σύγκρουσης είναι περισσότερες από μία στο δισεκατομμύριο — αλλά δεν θα μπορούμε να το αποκλείσουμε για τουλάχιστον ακόμα τρία χρόνια.

Ο Άποφις (Apophis) είναι ένας διαστημικός βράχος σε σχήμα φιστικιού που εκτείνεται σε πλάτος περίπου 1.100 πόδια (340 μέτρα) ή περίπου στο ίδιο μέγεθος με τον Πύργο του Άιφελ.

Σε αυτό το μέγεθος, ο ογκώδης διαστημικός βράχος δεν είναι αρκετά βαρύς για να θεωρηθεί αστεροειδής «δολοφόνος πλανήτη», αλλά είναι αρκετά μεγάλος για να εξαφανίσει μια μεγάλη πόλη και να προκαλέσει κλιματικά φαινόμενα σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Το «δυνητικά επικίνδυνο» αντικείμενο ανακαλύφθηκε το 2004 και πήρε το όνομά του από τον Απέπ ή Άποφις, τον αιγυπτιακό φιδίσιο θεό του σκότους και της αταξίας, που του χάρισε το παρατσούκλι «Θεός του Χάους».

Λίγο μετά την ανακάλυψη του διαστημικού βράχου, οι αστρονόμοι αποκάλυψαν ότι ο Apophis θα είχε μια εξαιρετικά κοντινή πτήση με τη Γη στις 13 Απριλίου 2029, πυροδοτώντας φόβους ότι θα μπορούσε να χτυπήσει τον πλανήτη μας.

Ωστόσο, οι επακόλουθες παρατηρήσεις αποκάλυψαν ότι ο αστεροειδής θα πλεύσει με ασφάλεια δίπλα από τη Γη σε απόσταση μικρότερη από 20.000 μίλια (32.000 χιλιόμετρα) – λιγότερο από το ένα δέκατο της απόστασης μεταξύ Γης και Σελήνης, σύμφωνα με τη NASA.

Αυτό θα μπορούσε να είναι αρκετά κοντά για να χτυπήσει μερικούς από τους πιο απομακρυσμένους δορυφόρους μας σε τροχιά γύρω από τη Γη.

Αλλά μεγάλοι αστεροειδείς όπως ο Apophis μπορούν να απομακρυνθούν από την πορεία τους από κρούσεις από μικρότερους αστεροειδείς, παρόμοιο με τον τρόπο με τον οποίο η αποστολή DART της NASA ανακατεύθυνε επιτυχώς τον αστεροειδή Dimorphos συντρίβοντας ένα διαστημόπλοιο σε αυτόν το 2022.

Οι ερευνητές έχουν προειδοποιήσει προηγουμένως ότι αυτό θα μπορούσε να είναι μια πιθανότητα με τον Άποφις τα επόμενα πέντε χρόνια.

Στη νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στις 26 Αυγούστου στο The Planetary Science Journal, ο αστρονόμος Paul Wiegert -ειδικός στη δυναμική του ηλιακού συστήματος στο Western University στον Καναδά- υπολόγισε τις πιθανότητες να συμβεί ένα τέτοιο σενάριο και διαπίστωσε ότι ενώ ήταν εξαιρετικά απίθανο, είναι ακόμα δυνατό.

Τον Μάρτιο, ο Weigert συμμετείχε σε μια παρόμοια μελέτη που αξιολογούσε τον κίνδυνο εκτροπής του Άποφις από οποιονδήποτε γνωστό αστεροειδές και διαπίστωσε ότι υπήρχε «μηδενική πιθανότητα» να συμβεί αυτό.

Ωστόσο, εκείνη την εποχή, οι ερευνητές προειδοποίησαν ότι θα υπήρχε ακόμα μια πιθανότητα σύγκρουσης ενός άγνωστου αστεροειδή με τον Άποφις.

Στη νέα μελέτη, ο Weigert χρησιμοποίησε μοντέλα υπολογιστών για να προσομοιώσει την πιθανότητα ένας άγνωστος αστεροειδής -που είναι είτε πολύ μικρός είτε πολύ κοντά στον ήλιο για να εντοπιστεί από τη Γη- να χτυπήσει τον Άποφις τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι προσομοιώσεις αποκάλυψαν ότι η πιθανότητα ένας άγνωστος αστεροειδής να χτυπήσει τον Άποφις και να τον εκτρέψει από την τρέχουσα πορεία του θα ήταν μικρότερη από μία στο ένα εκατομμύριο.

Ωστόσο, ακόμα κι αν αυτό συνέβαινε, δεν υπάρχει ακόμα καμία εγγύηση ότι μια αλλαγή στην τροχιά θα ωθήσει τον αστεροειδή πιο κοντά στη Γη αντί να απομακρυνθεί περισσότερο από τον πλανήτη μας, πράγμα που σημαίνει ότι οι πραγματικές πιθανότητες σύγκρουσης είναι ακόμη χαμηλότερες.

Αλλά θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι το 2027 για να μάθουμε αν ο Άποφις έχει εκτραπεί από την πορεία του, επειδή αυτή τη στιγμή δεν φαίνεται λόγω της κοντινής του εγγύτητας με τον ήλιο.

Όταν εμφανιστεί ξανά, οι αστρονόμοι θα είναι καλύτερα σε θέση να υπολογίσουν τις πιθανότητες πιθανής αλλαγής πορείας από τότε έως το 2029, έγραψε ο Weigert.

Μετά το 2029, ο Άποφις θα συνεχίσει να κάνει συχνές κοντινές προσεγγίσεις στη Γη, όπως έκανε πιο πρόσφατα το 2021.

Θα υπάρξουν ιδιαίτερα στενά περάσματα το 2051, το 2066 και το 2080, αλλά τα μοντέλα προτείνουν ότι ο διαστημικός βράχος δεν αποτελεί απειλή για τη Γη για τουλάχιστον 100 χρόνια.

Θα μάθουμε περισσότερα για το μέλλον του Apophis μετά το 2029, όταν το διαστημικό σκάφος OSIRIS APEX της NASA -παλαιότερα γνωστό ως OSIRIS-REx– θα πετάξει πολύ κοντά στον αστεροειδή.

Λαϊκή ανησυχία

Ο αστεροειδής «Θεός του Χάους» θα μπορούσε να χτυπήσει τη Γη – αλλά πολλοί χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ανησυχούν περισσότερο για την τρομακτική ημερομηνία.

Ο αστεροειδής, γνωστός και ως 99942 Apophis, διαφαίνεται ως πιθανή απειλή για τη Γη και κάποτε είχε μια ανησυχητική πιθανότητα 2,7% να χτυπήσει τον πλανήτη μας το 2017. Το ουράνιο σώμα αναγνωρίστηκε το 2004.

Στο TikTok, οι χρήστες έχουν αγωνία, με το @onebigfact να δημοσιεύει ένα βίντεο υποστηρίζοντας ότι ο Apophis, που εκτείνεται σε πλάτος 340 μέτρα, θα μπορούσε να κάνει μια κοντινή προσέγγιση την Παρασκευή 13 Απριλίου 2029, ακόμη πιο κοντά από τη Σελήνη και πιθανώς ορατό χωρίς τηλεσκόπια, αναφέρει η Daily Record.

Ένας άλλος TikToker, ο @newswithasb, με 456.000 ακολούθους, μοιράστηκε την άποψή του για τον «Θεό του χάους»:

«Ένας αστεροειδής θα μπορούσε να χτυπήσει τη Γη το 2029 και αν το κάνει, όλοι τελειώσαμε».

«Ωστόσο, του δόθηκε το όνομά του επειδή έχει 2,7% πιθανότητα να βγάλει τον πλανήτη μας έξω από το ηλιακό σύστημα, οπότε αυτό είναι πολύ απίθανο, αλλά είναι ακόμα δυνατό».

Πρόσθεσε μια χιουμοριστική ανατροπή:

«Οι άνθρωποι έχουν προειδοποιηθεί ότι θα μπορούσε να μας περάσει την Παρασκευή, 13 Απριλίου 2029. Θα μπορούσαν να είχαν επιλέξει μια καλύτερη μέρα».

Ωστόσο, μπορεί να έρθει για επίσκεψη νωρίτερα εάν ένα «μικρό αντικείμενο» εκτρέψει κατά λάθος τον αστεροειδή.

Από τότε που κυκλοφόρησαν οι ανησυχητικές ειδήσεις στο διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν κατακλύσει, με το βίντεο να συγκεντρώνει περισσότερα από 2.600 likes και να προκαλεί αρκετή συζήτηση στο διαδίκτυο.

Όπως ήταν αναμενόμενο, μερικοί άνθρωποι αισθάνονται νευριασμένοι, αλλά υπάρχουν επίσης πολλά αστεία για το ουράνιο γεγονός.

Ρώσοι επιστήμονες: Ο αστεροειδής Άποφις θα απειλήσει τη Γη το 2068

Όπως ανέφεραν τον Ιανουάριο του 2019 επιστήμονες από το Τμήμα Ουράνιας Μηχανικής, του Πανεπιστημίου της Αγίας Πετρούπολης, το 2068, ο μεγάλος αστεροειδής με το όνομα Άποφις, έχει αυξημένες πιθανότητες να πέσει πάνω στη Γη και να προκαλέσει ανυπολόγιστη καταστροφή ή ακόμη και τον όλθερο για την ανθρωπότητα.

«Οι υπολογισμοί μας δείχνουν μία πιθανότητα σύγκλισης στις τροχιές της Γης με τον αστεροειδή το 2051. Το 2068, διαπιστώνουμε περίπου 100 πιθανές τροχιές του αστεροειδή με τη Γη, αυξάνοντας εντυπωσιακά τις πιθανότητες μίας σύγκρουσης», δήλωσε ο εκπρόσωπος της ομάδας αστροφυσικών του Πανεπιστημίου της Αγίας Πετρούπολης.

Ο Άποφις υπολογίζεται ότι θα περάσει σε απόσταση 16 εκατ. χιλιομέτρων από τη Γη, το 2044.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των Ρώσου επιστημόνων, το 2051 η απόσταση που θα μειωθεί στα 760.000 χιλιόμετρα το 2051 και το 2060 θα απομακρυνθεί στα πέντε εκατ. χιλιόμετρα.

Το 2068, ωστόσο, η μέση απόσταση που θα πλησιάσει ο αστεροειδής Θεός του Ολέθρου, είναι τα 100.000 χιλιόμετρα.

Αν τα στοιχεία που προκύπτουν από τις μετρήσεις των Ρώσων επιβεβαιωθούν, οι πιθανότητες μίας σύγκρουσης με τη Γη θα είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Νερό σε υγρή μορφή βρέθηκε στον Άρη