Τέθηκε τελικά από σήμερα σε ισχύ, η νέα εγκύκλιος από την Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, σύμφωνα με την οποία δημιουργείται ειδικός κατάλογος επιχειρήσεων με σκοπό την άμεση, κατά προτεραιότητα και χωρίς έλεγχο επιστροφή του ΦΠΑ.
Πρόκειται για τις επιχειρήσεις που είναι συνεπείς στις φορολογικές υποχρεώσεις τους και δεν έχουν υποπέσει σε φορολογικές παραβάσεις οι οποίες θα δικαιούνται άμεση επιστροφή του ΦΠΑ.
Διαβάστε όλη την εγκύκλιο:
ΠΟΛ. 1212 (ΦΕΚ B 2602 – 30.09.2014)
Επίσπευση επιστροφής πιστωτικού υπολοίπου για τις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν κυρίως πράξεις που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ και έχουν δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών τους.
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 32, της παρ. 1 του άρθρου 34 και του άρθρου 36 του Κώδικα ΦΠΑ (κύρωση με το ν. 2859/2000 ΦΕΚ 248 Α΄/7.11.2000), όπως ισχύουν.
2. Τις διατάξεις του άρθρου 42, 54 και 55 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013 ΦΕΚ Α΄ 170), όπως ισχύουν.
3. Τις διατάξεις των ΑΥΟ ΠΟΛ 1090/2012 (ΦΕΚ 1146 Β΄/10.4.2012) «Διαδικασία επιστροφής ΦΠΑ προς τις επιχειρήσεις και επιτηδευματίες» και ΠΟΛ 1067/2013 (ΦΕΚ 775 Β΄/3.4.2013) «Διαδικασία επιστροφής ΦΠΑ προς τις επιχειρήσεις και επιτηδευματίες –Τροποποίηση των ΑΥΟ ΠΟΛ 1090/2012 και ΠΟΛ 1073/2004 – Κατάργηση των ΑΥΟ ΠΟΛ 1016/2010 και 1108/2010.»
4. Τις διατάξεις της υποπαραγράφου Ε2 της παρ. Ε του πρώτου άρθρου του ν. 4093/2012 περί σύστασης θέσης Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων (ΦΕΚ Α΄ 222) όπως ισχύει.
5. Την υπ’ αριθ. 20/25.6.2014 (Υ.Ο.Δ.Δ. 360) Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και Διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών».
6. Την ανάγκη επίσπευσης της διαδικασίας επιστροφής ΦΠΑ σε εξαγωγικές επιχειρήσεις χαμηλού κινδύνου για την ενίσχυση της ρευστότητας της αγοράς και τη μείωση του διοικητικού κόστους της φορολογικής διοίκησης.
7. Την ανάγκη καθορισμού κριτηρίων για τις επιχειρήσεις οι οποίες αιτούνται υψηλά ποσά επιστροφής ΦΠΑ ετησίως, λόγω πραγματοποίησης κυρίως πράξεων που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, με δικαίωμα έκπτωσης και εμφανίζουν υψηλό βαθμό συμμόρφωσης και οι οποίες θα περιλαμβάνονται σε ειδικό κατάλογο επιχειρήσεων, με σκοπό την άμεση επιστροφή χωρίς έλεγχο.
8. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού,αποφασίζουμε:
1. Οι αιτήσεις επιστροφής, που υποβάλλονται από υποκείμενους που πραγματοποιούν απαλλασσόμενες πράξεις ή πράξεις φορολογητέες εκτός Ελλάδας, με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών, σε ποσοστό τουλάχιστον 50% του συνολικού κύκλου εργασιών τους κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο και περιλαμβάνονται σε κατάλογο επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα, διεκπεραιώνονται κατά προτεραιότητα και χωρίς έλεγχο, καθώς θεωρούνται για τους σκοπούς της ανάλυσης κινδύνου που ορίζεται στις ΑΥΟ ΠΟΛ 1090/2012 και ΠΟΛ 1067/2013 ως εξαιρετικά χαμηλού κινδύνου.
2. Στον κατάλογο της προηγούμενης παραγράφου περιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις, των οποίων το αιτούμενο προς επιστροφή ποσό κατά τo προηγούμενο ημερολογιακό έτος ανέρχεται έως και είκοσι τοις εκατό (20%) του συνολικά αιτούμενου προς επιστροφή ποσού από όλες τις επιχειρήσεις κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος και οι οποίες κατατάσσονται κατά φθίνουσα σειρά με βάση το ύψος του αιτούμενου ποσού, εφόσον πληρούν σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια:
α) Κατά τις τελευταίες τέσσερις (4) προηγούμενες διαχειριστικές περιόδους:
i) Έχουν ελεγχθεί για τουλάχιστον τρεις (3) φορολογικές περιόδους και το σύνολο του επιστραφέντος κατόπιν ελέγχου ποσού δεν διαφέρει από το συνολικά αιτούμενο ποσό σε ποσοστό άνω του 5%.
ii) Δεν έχουν διαπράξει φοροδιαφυγή σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 55 και δεν έχουν υποπέσει σε οποιαδήποτε παράβαση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. θ΄ της παρ. 1 του άρθρου 54 και στην παρ. 2 του άρθρου 55 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. Ειδικά για τις χρήσεις έως και 31.12.2013 δεν πρέπει να έχουν υποπέσει σε οποιαδήποτε από τις παραβάσεις που αναφέρονται στο παράρτημα Ι της παρούσας.
iii) Έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα το σύνολο των δηλώσεων ΦΠΑ, απόδοσης παρακρατούμενων φόρων μισθωτών υπηρεσιών και φορολογίας εισοδήματος, καθώς και των ανακεφαλαιωτικών πινάκων των παραγράφων 5, 5α και 5β του άρθρου 36 του Κώδικα ΦΠΑ.
β) Έχουν τακτοποιήσει τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές με οποιονδήποτε από τους προβλεπόμενους νόμιμους τρόπους (ρύθμιση ή αναστολή), κατά το χρόνο αξιολόγησης της αίτησης επιστροφής ΦΠΑ.
3. Ο κατάλογος επιχειρήσεων της παραγράφου 1 καθορίζεται κατά το μήνα Ιανουάριο κάθε έτους. Ειδικά για την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, ο κατάλογος της παραγράφου 1 θα καταρτιστεί άμεσα με τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης και θα ισχύει για όλες τις εκκρεμείς αιτήσεις επιστροφής, που έχουν υποβληθεί από 1.1.2014 από τις επιχειρήσεις που θα περιλαμβάνονται στον κατάλογο, με την προϋπόθεση ότι δεν έχει ξεκινήσει ο έλεγχος.
4. Σε περίπτωση που για μία ή περισσότερες από τις επιχειρήσεις του καταλόγου της παραγράφου 1 της παρούσας, διαπιστωθεί η μη πλήρωση αθροιστικά των κριτηρίων που αναφέρονται στην παράγραφο 2, η επιχείρηση διαγράφεται από τον κατάλογο. Η διαγραφή γίνεται οποτεδήποτε εντός του έτους ισχύος του καταλόγου και άμεσα με την ανωτέρω διαπίστωση.
5. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον ο αρμόδιος Προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. διαθέτει στοιχεία από τα οποία προκύπτουν ισχυρές ενδείξεις παραβατικότητας της επιχείρησης, υποχρεούται να ζητήσει τη διενέργεια ελέγχου πριν την επιστροφή. Το αίτημα, με πλήρη αιτιολόγηση, υποβάλλεται εγγράφως στη Δ/νση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, η οποία εγκρίνει ή απορρίπτει το αίτημα εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία λήψης του αιτήματος.
6. Μετά τη διενέργεια της επιστροφής διενεργείται ετησίως δειγματοληπτικός έλεγχος στις επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στον κατάλογο της παραγράφου 1. Το εν λόγω δείγμα προσδιορίζεται από τη Δ/νση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού και καλύπτει τουλάχιστον το 10% των εν λόγω επιχειρήσεων.
Παράρτημα Ι
Πίνακας παραβάσεων για χρήσεις μέχρι 31.12.2013, για την εφαρμογή της παραγράφου 2.α(ii)
1. Μη τήρηση βιβλίων πρωτογενών καταχωρήσεων ή τήρηση κατώτερης κατηγορίας ή μη τήρηση ισοζυγίου γενικού αναλυτικών καθολικών.
2. Μη τήρηση πρόσθετων βιβλίων της παρ. 5 του άρθρου 10 του ΚΒΣ ή της παρ. 23 του άρθρου 4 του ΚΦΑΣ ή του βιβλίου κοστολογίου οικοδομών καθώς και η μη καταχώρηση ή ανακριβής καταχώρηση στα βιβλία αυτά.
3. Παρεμπόδιση του προληπτικού ελέγχου με θετικές ενέργειες ή μη επίδειξη βιβλίων και στοιχείων για δεύτερη και επόμενη φορά.
4. Μη καταχώρηση ή ανακριβής καταχώρηση στοιχείων ή καταχώρηση ανύπαρκτης αγοράς, πώλησης, εσόδου, εξόδου.
5. Μη καταχώρηση ή ανακριβής καταχώρηση ως προς την ποσότητα στο Βιβλίο Απογραφών εμπορεύσιμου περιουσιακού στοιχείου ή καταχώρηση ανύπαρκτου στοιχείου απογραφής.
6. Μη έκδοση φορολογικού στοιχείου ή ανακριβής έκδοσή του ή μη καταχώρηση σερβιρισθέντων ειδών στα δελτία παραγγελίας.
7. Μη έκδοση στοιχείου παράδοσης κτισμάτων.
8. Μη διαφύλαξη βιβλίων, στοιχείων και άλλων δικαιολογητικών εγγραφής καθώς και φορολογικών μηχανισμών.
9. Έκδοση πλαστών ή έκδοση – λήψη εικονικών (μερικώς ή ολικώς) φορολογικών στοιχείων.
10. Νόθευση στοιχείων.
11. Μη εξόφληση στοιχείων λιανικής πώλησης με τον προσήκοντα τρόπο.
12. Παραβίαση ή παραποίηση φορολογικών μηχανισμών.
13. Έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης από μη εγκεκριμένη ή μη δηλωμένη ή παραβιασμένη ΦΤΜ ή συστημάτων.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 26 Σεπτεμβρίου 2014
Η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΑΒΒΑΪΔΟΥ