O Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας επισημαίνει πως δεν έχουμε προς το παρόν να κάνουμε με μία πανδημία, αλλά και καλεί την ανθρωπότητα να είναι έτοιμη για μία τέτοια εξέλιξη.
Οι κυβερνήσεις ανά τον πλανήτη επιδίδονται σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να θωρακιστούν απέναντι στην απειλή του κοροναϊού Covid-19, ενώ ακόμη ένας αγώνας, για την εύρεση εμβολίου και φαρμάκου, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Ποιος όμως είναι ο αντίκτυπος στην οικονομία εάν η επιδημία εξελιχθεί σε πανδημία;
Η Oxford Economics ανεβάζει τον λογαριασμό σε πάνω από 1 τρισ. δολάρια.
Σε μελέτη της, που δημοσιεύουν οι εφημερίδες Guardian και New York Times, η Oxford Economics υπολογίζει πως εάν συνεχιστεί η εξάπλωση του ιού σε περιοχές εκτός Ασίας, εξελισσόμενη έτσι σε πανδημία, ο ιός θα «φάει» 1,3% από την παγκόσμια ανάπτυξη φέτος- με το ποσοστό να αντιστοιχεί σε 1,1 τρισ. δολάρια σε όρους απώλειας εισοδήματος.
Ήδη όπως εξηγεί γίνονται ορατά τα αποτελέσματα με το κλείσιμο εργοστασίων στην Κίνα, αλλά και σε γειτονικές χώρες και μεγάλες εταιρείες ανά τον πλανήτη να αναφέρουν σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Πολύ πρόσφατα η Apple προκάλεσε τριγμούς στις αγορές ρίχνοντας τον πήχη των προβλέψεών της για τα έσοδα τριμήνου, εξαιτίας των επιπτώσεων του νέου κοροναϊού.
Η αυτοκινητοβιομηχανία Jaguar Land Rover έχει επίσης προειδοποιήσει ότι θα ξεμείνει από ανταλλακτικά εάν συνεχίσουν τα εμπόδια στις εισαγωγές από την Κίνα.
Το μεγαλύτερο πλήγμα θα το δεχθεί βεβαίως η ίδια η Κίνα.
Οι ειδικοί της Oxford Economics περιμένουν ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη και κορυφαίας καταναλώτριας του πλανήτη θα επιβραδυνθεί στο 5,4% το 2020 από 6% πέρυσι, που ήταν ήδη ο βραδύτερος ρυθμός των τελευταίων 30 ετών.
Εάν έχουμε εξάπλωση του ιού κατά κύριο λόγο στην Ασία τότε το παγκόσμιο ΑΕΠ θα χάσει περί τα 400 δισ. δολάρια ή 0,5%.
Εάν εξαπλωθεί ευρύτατα και εκτός Ασίας, τότε θα χάσει 1,1 τρισ. δολάρια.
Οι εξελίξεις στην Ιταλία είναι εκείνες που έρχονται ουσιαστικά να θορηβήσουν τον ΠΟΥ, αλλά και τους οικονομολόγους διεθνώς.
Μεταποίηση, αυτοκινητοβιομηχανίες, μεταφορές και τουρισμός θα αρχίσουν να μετρούν πληγές.
Στον ευρωπαϊκό τουρισμό τα πρώτα συμπτώματα είναι ήδη ορατά.
Αξίζει μόνο να επισημάνουμε ότι τoν Μάρτιο και Απρίλιο του 2019, σχεδόν το ένα-τέταρτο των Κινέζων που ταξίδεψαν αεροπορικώς είχαν ως προορισμό την Ευρώπη, καθιστώντας τη Γηραιά Ήπειρο τον πιο δημοφιλή προορισμό εκτός Ασίας-Ειρηνικού.
Τα τελευταία όμως στοιχεία δείχνουν ότι οι αεροπορικές κρατήσεις προς την Ευρώπη έχουν μειωθεί κατά 37% τον Μάρτιο και Απρίλιο φέτος.
Σοβαρή πτώση δεν αποκλείεται να έχουμε και στη ζήτηση για ταξίδια μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών.