Τη λήψη αναπτυξιακών μέτρων και την ταυτόχρονη μείωση των φορολογικών βαρών στο τουριστικό πακέτο, πρότεινε στον υπουργό Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη, με τον οποίο συναντήθηκε σήμερα, ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, συνοδευόμενος από τον υπεύθυνο Διεθνών Σχέσεων της Διοικητικής Επιτροπής του ΕΒΕΑ, κ. Νίκο Βασιλείου. Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ παρέδωσε υπόμνημα με τις προτάσεις και τις θέσεις του ΕΒΕΑ, ώστε η Ελλάδα να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα και την προστιθέμενη αξία του τουριστικού της προϊόντος.
Αναλυτικά στο υπόμνημα αναφέρονται τα εξής:
«Τα τελευταία χρόνια, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, αποδείχθηκε περίτρανα ότι ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Είναι ο κλάδος που ακόμα και κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες, δεν έπαψε να στηρίζει την οικονομία και την απασχόληση στον τόπο. Δεν έπαψε να δημιουργεί θέσεις εργασίας και εισοδήματα ιδιαίτερα στην Περιφέρεια και να συμπαρασύρει στην ανάπτυξη πολλούς ακόμη κλάδους της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας.
Ωστόσο, η δυναμική αυτή δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να προκαλεί εφησυχασμό. Στόχος της χώρας δεν είναι μόνο η αύξηση των αφίξεων, αλλά κυρίως των εσόδων που παράγονται από τον τουρισμό.
Σήμερα, η Ελλάδα υπερτερεί στις αξιολογήσεις των τουριστών σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες της Νότιας Ευρώπης, όσον αφορά το φιλόξενο χαρακτήρα και τη φιλικότητα των κατοίκων της, τη διαμονή, την αίσθηση ασφάλειας, τη γαστρονομία και την ομορφιά των τοπίων.
Υστερεί, ωστόσο, σημαντικά έναντι των ανταγωνιστριών χωρών, σε αρκετά άλλα κριτήρια όπως είναι η λειτουργικότητα των προορισμών, η ποιότητα της τουριστικής πληροφόρησης, οι μεταφορές, η προσφερόμενη εμπειρία στους αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και η διαθεσιμότητα επιλογών ψυχαγωγίας για όλη την οικογένεια.
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η τουριστική ανάπτυξη του τόπου, χρειάζεται σχέδιο, σοβαρότητα και προσοχή, ώστε η Ελλάδα να αξιοποιήσει σωστά τα πλεονεκτήματά της, να βελτιώσει αδυναμίες, να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα και την προστιθέμενη αξία του τουριστικού της προϊόντος.
Στο μέτωπο αυτό οφείλουν να εστιάσουν οι προσπάθειες της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου στο επόμενο διάστημα.
Προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί σε δράσεις όπως:
• Υλοποίηση του στόχου της κυβέρνησης για μείωση του ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο στο 13% από 24% που είναι σήμερα και στο 11% σε βάθος τετραετίας, με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος.
• Σχέδιο και κίνητρα για την ανάπτυξη ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως είναι ο γαστρονομικός, αλλά και ο θρησκευτικός, ο αγροτικός, αλλά και ο τουρισμός υγείας και ευεξίας,
• Αναβάθμιση της παρουσίασης των πολιτιστικών πόρων της χώρας, με αξιοποίηση σύγχρονων μέσων, ώστε να γίνονται πιο ενδιαφέροντες για τον επισκέπτη
• Βελτίωση της τουριστικής πληροφόρησης με ενίσχυση των κέντρων πληροφόρησης, αλλά κυρίως με την ανάπτυξη ποιοτικών ψηφιακών εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας.
• Επιτάχυνση και ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής σε μεταφορές/συγκοινωνίες (οδικοί άξονες, αυτοκινητόδρομοι, σιδηρόδρομος, αεροδρόμια, λιμάνια), ψηφιακά δίκτυα, ενέργεια.
o Το κράτος οφείλει να κάνει σωστά τη δουλειά του ώστε η χώρα να πάψει να εκτίθεται από προβλήματα που δημιουργεί η έλλειψη και η κακή συντήρηση υποδομών, η αδιαφορία, η έλλειψη συνεννόησης. Όσο σημαντικός κι αν είναι ο ρόλος του ιδιωτικού τομέα, εάν το κράτος συνεχίσει να λειτουργεί αναποτελεσματικά, η Ελλάδα δεν θα κερδίσει ποτέ το στοίχημα της παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών, ούτε προς τους επισκέπτες, ούτε προς τους πολίτες της.
• Αξιοποίηση των ΣΔΙΤ για την υλοποίηση ανταποδοτικών έργων δημιουργίας ή αναβάθμισης υποδομών σε όλη τη χώρα:
o Εφαρμογή του μοντέλου παραχώρησης στα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας, με τη δημιουργία clusters.
o Αξιοποίηση των ΣΔΙΤ για την αναβάθμιση υφιστάμενων τουριστικών λιμένων, αλλά και τη δημιουργία νέων δομών, όπως μαρίνες, λιμάνια κρουαζιέρας κτλ.
o Αξιοποίηση ΣΔΙΤ για τη δημιουργία δομών εξυπηρέτησης των ιατρικών τουριστών, στο πλαίσιο της ανάπτυξης του ιατρικού τουρισμού.
• Ανάδειξη/αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Αθήνας:
o Επιτάχυνση και ολοκλήρωση της επένδυσης στο Ελληνικό
o ολοκλήρωση των αποκρατικοποιήσεων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα
o σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα προβλέπει νέες χρήσεις γης και ταχύτερες διαδικασίες για την υλοποίηση επενδύσεων
o εφαρμογή ολοκληρωμένου σχεδίου για την αξιοποίηση των υπολοίπων δημοσίων ακινήτων του Παράκτιου Μετώπου, από το Ολυμπιακό Συγκρότημα του Φαλήρου και τις εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά, μέχρι το Μεγάλο Καβούρι και την Ανάβυσσο
• Βελτίωση του πλαισίου χωροθέτησης και αδειοδότησης τουριστικών επενδύσεων:
o ολοκλήρωση του χωροταξικού πλαισίου, ώστε να γνωρίζει κάθε υποψήφιος επενδυτής που μπορεί να επενδύσει και σε τι, τηρώντας αυστηρούς κανόνες αειφορίας.
o επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης επενδύσεων, προτυποποίηση περιβαλλοντικών μελετών.
• Κίνητρα για την αναβάθμιση των ξενοδοχειακών καταλυμάτων, με όρους περιβαλλοντικής βιωσιμότητας: πράσινες επενδύσεις, με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα.
• Επένδυση στην τουριστική εκπαίδευση, με αναβάθμιση των αντίστοιχων σχολών, για την αύξηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών
• Στήριξη της μικρομεσαίας τουριστικής επιχείρησης, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχει στον επισκέπτη: δράσεις ενίσχυσης, προγράμματα και κίνητρα για την επιμόρφωση και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού.
• Οργανωμένη ανάπτυξη της κρουαζιέρας:
o Αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών για τον ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων: θέσεις παραβολής, υποδομές πλοήγησης, υπηρεσίες προς τους επιβάτες, υπηρεσίες ασφαλείας. Ενίσχυση προσωπικού και αξιοποίηση ηλεκτρονικών μέσων, για την επιτάχυνση των διαδικασιών ελέγχου διαβατηρίων.
o Αναβάθμιση της σύνδεσης των λιμένων με αεροδρόμια, ώστε τα ελληνικά λιμάνια να γίνουν ελκυστικότερα ως home ports.
o Ενίσχυση αεροπορικών συνδέσεων της Ελλάδας με χώρες που αποτελούν μεγάλες αγορές για την κρουαζιέρα, όπως ΗΠΑ και Κίνα.
o Κίνητρα προς τις εταιρίες κρουαζιέρας, ώστε να αμβλυνθεί η πυκνότητα των αφίξεων κατά τον ίδιο χρόνο, ιδιαίτερα σε συγκεκριμένους δημοφιλείς προορισμούς. Στόχος είναι να μειωθούν τα προβλήματα που προκαλεί συχνά η υπέρβαση της φέρουσας ικανότητας και να επιμηκυνθεί, ταυτόχρονα, η περίοδος κρουαζιέρας.
Τέλος, πέρα από τα επιμέρους μέτρα που λαμβάνει η Πολιτεία, η τουριστική ανάπτυξη προϋποθέτει πάνω από όλα ένα σταθερό και βιώσιμο επιχειρηματικό περιβάλλον: με ανταγωνιστικό και σταθερό φορολογικό σύστημα, με βιώσιμες συνθήκες χρηματοδότησης και κίνητρα για νέες επενδύσεις, με λιγότερη γραφειοκρατία και καλύτερη λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών.
Τώρα, περισσότερο από ποτέ, η τουριστική ανάπτυξη του τόπου, χρειάζεται σχέδιο, σοβαρότητα και προσοχή, τόσο από την Πολιτεία, όσο και από την Αυτοδιοίκηση, τους φορείς, τις επιχειρήσεις και τις τοπικές κοινωνίες».