Μια εβδομάδα πριν από την έναρξη της διάθεσης για το πετρέλαιο θέρμανσης και η τιμή του αναμένεται να είναι αυξημένη σε σχέση με πέρυσι και να ανέλθει, με τα τωρινά δεδομένα των διεθνών τιμών του αργού και της ισοτιμίας δολαρίου – ευρώ, στο 1,14 ευρώ το λίτρο, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).
Η τιμή, όπως ανέφερε χθες Δευτέρα μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Ρομπέρτο Καραχάννας, είναι αυξημένη λόγω της ανόδου των διεθνών τιμών, ενώ η κατανάλωση όχι μόνο στο πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά συνολικά στα υγρά καύσιμα μειώθηκε την περίοδο της κρίσης κατά 40%.
Βασική αιτία τόσο για τη μείωση της κατανάλωσης όσο και για την παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων (λαθρεμπόριο, νοθεία), κατά τον ΣΕΕΠΕ, είναι η υψηλή φορολογία που κυμαίνεται από 50% ως 75% της τελικής τιμής ανάλογα με το είδος καυσίμου.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ επικαλούμενος στοιχεία της ΑΑΔΕ για τους ελέγχους στην αγορά καυσίμων προσδιόρισε με αναγωγή τις απώλειες εσόδων του Δημοσίου από το λαθρεμπόριο, μεταξύ 123 και 255 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
«Το τελευταίο διάστημα με τη δραστηριοποίηση της ΑΑΔΕ έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα προόδου, αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν εκκρεμότητες που επιτρέπουν σε επιτήδειους να συνεχίζουν ανεμπόδιστα την παραβατικότητα» τονίζει ο ΣΕΕΠΕ.
Μεταξύ χαρακτηριστικών περιπτώσεων που αναφέρθηκαν είναι πρατήρια τα οποία εμφανίζουν μεγάλες πωλήσεις, αλλά ελάχιστες παραγγελίες από την επίσημη οδό, όπως και η αδικαιολόγητη αύξηση της κατανάλωσης βιομηχανικού υγραερίου που οφείλεται στο γεγονός ότι διοχετεύεται στην κίνηση οχημάτων επειδή έχει πολύ χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή από το υγραέριο κίνησης (60 ευρώ ανά μετρικό τόννο έναντι 430).
Αίτημα του ΣΕΕΠΕ είναι να οριστεί υψηλόβαθμο στέλεχος, ως διαχειριστής / συντονιστής του έργου καταπολέμησης του λαθρεμπορίου (project manager), ο οποίος θα πρέπει να εξουσιοδοτηθεί με αποφασιστικές αρμοδιότητες.
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ εξακολουθούν να υπάρχουν λειτουργικές και τεχνικές εκκρεμότητες για τη λειτουργία του συστήματος εισροών – εκροών ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί και η απογραφή των δεξαμενών στα πρατήρια.
Εκκρεμεί ακόμη η έκδοση των ΚΥΑ για εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών σε όλους τους τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων όπως και για τον καθορισμό προδιαγραφών, διαδικασίας κλπ. για την εγκατάσταση συστήματος GPS σε βυτιοφόρα και αποστολής δεδομένων στην ΓΓΠΣ.