Διαβάστε σχετικά για Αγωγός, Αγωγός TAP (Trans Adriatic Pipeline), Αλβανία, Γεωπολιτική, Ενέργεια, Ευρωπαϊκή Ένωση, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ιταλία, Φυσικό Αέριο,
«Πράσινο φως» στη συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και της σύμπραξης που κατασκευάζει τον αγωγό φυσικού αερίου TAP έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανοίγοντας το δρόμο για την υλοποίηση κρίσιμων επενδύσεων δισεκατομμυρίων ευρώ στη χώρα μας.
Η Κομισιόν έκρινε ότι η υπογραφείσα σύμβαση δεν παραβιάζει τους κοινοτικούς κανόνες περί παράνομης κρατικής βοήθειας και έτσι ουσιαστικά επέτρεψε την κατασκευή του TAP στο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, ο TAP θα αποφέρει στην Ελλάδα επενδύσεις ύψους 2,3 δισεκ. ευρώ, ενώ από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά ότι η κατασκευή, η λειτουργία και η συντήρηση του αγωγού θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στη Βόρεια Ελλάδα, όπου θα γίνουν τα έργα.
Το έργο χρειαζόταν την έγκριση της Κομισιόν καθώς η συμφωνία του κονσόρτιουμ με την Ελλάδα προβλέπει ειδικό φορολογικό καθεστώς για 25 χρόνια μετά την έναρξη των εμπορικών δραστηριοτήτων.
Αν και οι Βρυξέλλες παραδέχονται ότι το επίμαχο φορολογικό καθεστώς θα ευνοήσει τον TAP σε βάρος ανταγωνιστών του, έκρινε ότι συνολικά ο αγωγός θα αποφέρει μεγάλα οφέλη για τον ανταγωνισμό και την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.
Ο TAP αποτελεί κρίσιμο μέρος της ενεργειακής στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απεξάρτηση της Γηραιάς Ηπείρου από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, από το 2020 ο αγωγός θα μεταφέρει στην Ευρώπη αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ, που βρίσκεται στα ύδατα του Αζερμπαϊτζάν στην Κασπία Θάλασσα.
Ο TAP είναι το ευρωπαϊκό σκέλος του αποκαλούμενου Νότιου Διαδρόμου ενέργειας. Το ασιατικό σκέλος της διαδρομής είναι ο αγωγός TANAP, ο οποίος θα συνδέεται με τον TAP στα ελληνοτουρκικά σύνορα.
Η αρχική χωρητικότητα του TAP θα είναι 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ανά έτος, αλλά ο μεταφερόμενος όγκος αερίου θα μπορεί να διπλασιαστεί σε βάθος χρόνου.
Πέραν της Ελλάδας, ο TAP θα περνά επίσης από την Αλβανία και την Ιταλία, όπου και θα συνδέεται με αγωγούς και υποδομές διανομής σε ολόκληρη την Ευρώπη.