“Με τις φοροαπαλλαγές που δίνονται προίκα στη Lamda Development, η εταιρεία που θα εκμεταλλευτεί την περιοχή δεν θα πληρώνει ούτε φόρο εισοδήματος, ούτε φόρο μεταβίβασης, ούτε φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου” αποκαλύπτει ο ευρωβουλευτής Κρίτων Αρσένης και θέτει το θέμα σε ευρωπαικό επίπεδο.
Ο Κρίτων Αρσένης έθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτημα σχετικά με το άρθρο 42 του νόμου 3943/2011, με το οποίο η Lamda Development απαλλάσσεται από την καταβολή οποιουδήποτε φόρου σχετίζεται με την εκμετάλλευση και ιδιοκτησία της έκτασης που πωλείται.
Επιπλέον, έθεσε ζήτημα αδιαφάνειας στις διαδικασίες επιλογής του αγοραστή, αλλαγής των όρων του διαγωνισμού και παραβίασης της ευρωπαϊκής οδηγίας 2004/18 ΕΚ σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις.
Υπενθυμίζεται ότι στην πρόσκληση υποβολής ενδιαφέροντος της 8-12-2011 του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με την πώληση των μετοχών της “Ελληνικό ΑΕ”, αναφέρεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ “θα διατηρεί τα συνήθη δικαιώματα μειοψηφίας και θα έχει δικαίωμα αρνησικυρίας (βέτο) αναφορικά με σημαντικές αποκλίσεις από το Επιχειρηματικό Σχέδιο”. Ωστόσο, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την πώληση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ στη Lamda Development.
Με αφορμή την κατάθεση της ερώτησης ο Κρίτων Αρσένης έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:
“Πρόκειται ουσιαστικά για την ίδρυση μίας off shore εταιρείας στην καρδιά της Αθήνας στην υπηρεσία των νέων αγοραστών της περιοχής του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και του Αγίου Κοσμά. Με τις φοροαπαλλαγές που δίνονται προίκα στη Lamda Development, η εταιρεία που θα εκμεταλλευτεί την περιοχή δεν θα πληρώνει ούτε φόρο εισοδήματος, ούτε φόρο μεταβίβασης, ούτε φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου.
Η πλήρης απαλλαγή της εταιρείας με το άρθρο 42 παρ. 7 του νόμου 3943/2011 από την καταβολή οποιουδήποτε φόρου σοκάρει. Είναι παράνομη σύμφωνα τόσο με το ελληνικό όσο και με το ευρωπαϊκό δίκαιο και είναι προκλητική για τους ανθρώπους των μικρομεσαίων και μεσαίων επιχειρήσεων, που αιφνιδιάζονται συνεχώς από το ύψος των φόρων, τελών και εισφορών που έχουν να πληρώσουν, αλλά δίνουν καθημερινά έναν τίμιο και διαρκή αγώνα να κρατήσουν όρθιες τις επιχειρήσεις τους.
Επίσης, η αδιαφάνεια στη διαδικασία πώλησης της έκτασης θυμίζει «μπανανία» και όχι ευρωπαϊκή χώρα. Παρότι στην προκήρυξη του διαγωνισμού, το ΤΑΙΠΕΔ είχε δεσμευτεί να κρατήσει μειοψηφικό πακέτο ώστε να έχει δικαίωμα βέτο στο επιχειρηματικό σχέδιο, πούλησε το 100% των μετοχών της εταιρείας “Ελληνικό ΑΕ”. Το ΤΑΙΠΕΔ δεν τήρησε καν όσα είχε εξαγγείλει το ίδιο. Παρότι το ΤΑΙΠΕΔ δεσμευόταν από τους κανόνες διαφάνειας της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις, επέλεξε να τις παρακάμψει και να μην τις εφαρμόσει.
Το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να δώσει σαφείς και καθαρές απαντήσεις:
Είναι ή όχι σε ισχύ το άρθρο 42 παρ. 7 του νόμου 3943/2011 το οποίο προβλέπει ότι η εταιρεία ” απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος ή αμοιβή, συμπεριλαμβανομένου του φόρου εισοδήματος για το κάθε μορφής εισόδημα που προκύπτει από τη δραστηριότητά της, φόρου μεταβίβασης για οποιαδήποτε αιτία, φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου”;
Είναι ή όχι κατώτερη η τιμή πώλησης από το ύψος της αποτίμησης 1,239 δισ. ευρώ που σημειώνεται σε έγγραφο που υπογράφεται από τον πρώην πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας “Ελληνικό ΑΕ”;
Γιατί πούλησε το 100% των μετοχών της εταιρείας “Ελληνικό ΑΕ” παρότι στην πρόσκληση υποβολής ενδιαφέροντος του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση των μετοχών έλεγε ότι θα διατηρήσει μειοψηφικό πακέτο μετοχών ώστε να έχει δικαίωμα βέτο στο επιχειρηματικό σχέδιο;
Στο όνομα των μεγάλων επενδύσεων, η κυβέρνηση που έχει κάνει σημαία της το μικρό κράτος, τις απολύσεις, συγχωνεύσεις και περικοπές, έχει αναλάβει να φροντίζει με περισσή ευγένεια μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις αυτές είναι κρατικοδίαιτες καθώς εξαρτώνται από την παράνομη προνομιακή στήριξη της κυβέρνησης ενάντια στο συμφέρον της κοινωνίας και της πραγματικής οικονομίας. Παρόλο που οι χειμαζόμενες οικογενειακές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είναι αυτές που εν μέσω κρίσης παράγουν το 80% της απασχόλησης στην Ελλάδα, δεν αποτελούν προτεραιότητα για την κυβέρνηση που αντιμετωπίζει τη στήριξή τους πιο πολύ σαν πάρεργο παρά σαν εν δυνάμει λύση στην κρίση. Τελικά η κυβέρνηση δεν επιδιώκει το μικρότερο δημόσιο. Επιδιώκει το λιγότερο δημόσιο συμφέρον.”
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης
Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε στις 31 Μαρτίου την πώληση του 100% των μετοχών της εταιρείας “Ελληνικό ΑΕ” στην εταιρεία “Lamda Development ΑΕ”. Σύμφωνα με την απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων με αριθμό 225/7-1-2013, παραχωρήθηκε από το ελληνικό δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα επιφάνειας για 99 χρόνια και το 30% της πλήρους κυριότητας νομής και κατοχής της περιοχής του Αγίου Κοσμά καθώς και του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού. Κατά συνέπεια, αντικείμενο της συναλλαγής του ΤΑΙΠΕΔ με την εταιρεία “Lamda Development ΑΕ” είναι μέσω της πώλησης των μετοχών της “Ελληνικό ΑΕ”, η πώληση του δικαιώματος επιφάνειας για 99 χρόνια και το 30% της πλήρους κυριότητας νομής και κατοχής της παραπάνω περιοχής. Η εταιρεία “Lamda Development ΑΕ” μέσω της “Ελληνικό ΑΕ” θα εκμεταλλευτεί την παραπάνω έκταση για 99 χρόνια και στη συνέχεια θα την επιστρέψει στο ελληνικό δημόσιο που παραμένει να έχει την κυριότητα κατά 70%. Επιπλέον, στο άρθρο 42 του νόμου 3943/2011 που αφορά στη σύσταση της “Ελληνικό ΑΕ” ορίζεται ότι η εταιρεία ” απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος ή αμοιβή, συμπεριλαμβανομένου του φόρου εισοδήματος για το κάθε μορφής εισόδημα που προκύπτει από τη δραστηριότητά της, φόρου μεταβίβασης για οποιαδήποτε αιτία, φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου (…)”. Με βάση τα ανωτέρω, ερωτάται η Επιτροπή:
Εάν η πλήρης απαλλαγή της εταιρείας με το άρθρο 42 παρ. 7 του νόμου 3943/2011 από την καταβολή φόρου μεταβίβασης όταν θα πωλεί ακίνητα και φόρου εισοδήματος συνιστά παράνομη κρατική ενίσχυση υπό την έννοια του άρθρου 107 της Συνθήκης Λειτουργίας της ΕΕ; Επιπλέον, σύμφωνα με δημοσιεύματα του ελληνικού τύπου, έγγραφο που υπογράφεται από τον τότε πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας “Ελληνικό ΑΕ” σημειώνει ότι ” η κατώτατη εύλογη αξία των δικαιωμάτων της εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ επί του ακινήτου ανέρχεται σε 1,239 δισ. ευρώ”. Είναι ενήμερη η Επιτροπή για την συγκεκριμένη αποτίμηση; Συνιστά παράνομη κρατική ενίσχυση η πώληση σε τιμή χαμηλότερη της πραγματικής του αποτίμησης; Συνιστά η πώληση του 100% της εταιρείας “Ελληνικό ΑΕ” δημόσια σύμβαση παραχώρησης υπαγόμενη στις διατάξεις της οδηγίας 2004/18 δεδομένου ότι η “Lamda Development ΑΕ” θα εκμεταλλευτεί για 99 χρόνια τη συγκεκριμένη έκταση με το ελληνικό δημόσιο να έχει την κυριότητα; Έχουν τηρηθεί τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις της συγκεκριμένης οδηγίας; Στην πρόσκληση υποβολής ενδιαφέροντος της 8-12-2011 σχετικά με την πώληση των μετοχών της “Ελληνικό ΑΕ”, αναφέρεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ “θα διατηρεί τα συνήθη δικαιώματα μειοψηφίας (…) και θα έχει δικαίωμα αρνησικυρίας (βέτο) αναφορικά με σημαντικές αποκλίσεις από το Επιχειρηματικό Σχέδιο”. Είναι σύμφωνη με την οδηγία 2004/18 η μη τήρηση του όρου αυτού και η πώληση του 100% των μετοχών της εταιρείας;