Να ανακηρυχθεί χαλίφης με αυτοκρατορική μεγαλοπρέπεια μέσα στο τζαμί Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης, ίσως το 2023, είναι ο επόμενος και απώτατος στόχος του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Εάν το καταφέρει θα καθιερωθεί ως ο ισόβιος παγκόσμιος ανώτατος θρησκευτικός ηγέτης όλου του σουνιτικού Ισλάμ.
Ο Ερντογάν ήδη επιχειρεί, από το αξίωμα του Τούρκου προέδρου, να εμφανίζεται ως τέτοιος, προλειαίνοντας το έδαφος για το χαλιφάτο, αλλά συσπειρώνει απέναντί του ισχυρές αντιδράσεις πολλών αραβικών καθεστώτων, με αποτέλεσμα προς το παρόν να μην είναι τίποτα περισσότερο από ένας εθνικός διεκδικητής – σφετεριστής.
Αυτό αλλάζει άρδην εάν γίνει χαλίφης.
Θα έχει αδιαμφισβήτητη νομιμοποίηση και το σημαντικότερο ισόβια θητεία, δηλαδή δεν θα χρειαστεί ποτέ ξανά να κριθεί σε εκλογές και δίχως να αλλάξει το προεδρικό σύστημα της χώρας του, που ο ίδιος δημιούργησε (16 Απριλίου 2017), θα μετατρέψει αναίμακτα την Τουρκία σε θεοκρατία, στεκόμενος πλέον πάνω από τον πρόεδρο, με την εξουσία του να μην περιορίζεται από εθνικά σύνορα και να απλώνεται παγκοσμίως.
Ουσιαστικά αντιγράφει το μοντέλο της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν, η οποία έχει πρόεδρο (Χασάν Ρουχανί), κοινοβούλιο (Ισλαμική Συμβουλευτική Συνέλευση) αλλά και έναν ισόβιο Ανώτατο Ηγέτη, τον Αγιατολάχ (Αλί Χαμενεΐ), που εκτός από ανώτατος ηγέτης του Ιράν είναι και η παγκόσμια θρησκευτική κεφαλή των σιιτών.
Έτσι ο Ερντογάν θα μετατρέψει την Τουρκία σε ένα δεύτερο Ιράν και ο ίδιος θα βασιλεύσει μέχρι τον θάνατό του, ενώ η οικογένειά του θα αποκτήσει «αγιότητα», «ασυλία» και -το σημαντικότερο- δικαίωμα κληρονομικής διαδοχής. Θα είναι δηλαδή μια «αγία οικογένεια».
Ο τίτλος του χαλίφη
Ο χαλίφης είναι ηγεμονικός μουσουλμανικός κληρονομικός τίτλος.
Όταν πέθανε ο Μωάμεθ (8 Ιουνίου 632) τον διαδέχθηκε στις πολιτικές και διοικητικές εξουσίες ο Αμπού Μπακρ ας–Σιντίκ με τον τίτλο «Χαλίφα ρασούλ Αλλά(χ)» που σημαίνει «Διάδοχος αγγέλου (αγγελιαφόρου) Θεού».
Αυτός όμως ο όρος μάλλον καθιερώθηκε ως ηγεμονικός (θρησκευτικός και πολιτικός) επί ηγεμονίας του 2ου Χαλίφη Ουμάρ Α΄ λαμβάνοντάς το από το Κοράνι που έτσι αποδίδεται στον Αδάμ και τον Δαβίδ ως αντιβασιλείς του Θεού.
Ο Αμπού Μπακρ και οι τρεις άμεσοι διάδοχοί του θεωρήθηκαν μόνοι «τέλειοι» ή «ορθά καθοδηγούμενοι» (αλ-κουλάφα, αρ-ρασίντουμ).
Μετά από αυτούς τον τίτλο του Χαλίφη έλαβαν 14 μουσουλμάνοι ηγεμόνες της Δυναστείας των Ομεϋαδών της Δαμασκού, στη συνέχεια 38 της Δυναστείας των Αββασιδών της Βαγδάτης (που κατέρρευσε το 1258 από τους Σελτζούκους Τούρκους), πέρασε στους απογόνους των Αββασιδών στο Κάιρο (1258-1517) παρότι η εξουσία ασκούταν από τους Μαμελούκους και από το 1517 πέρασε στους Οθωμανούς και στον Σουλτάνο Σελίμ Α΄ «ως επικυριαρχίας αξίωμα διαδοχής».
Μετά τον Σελίμ Α΄ ο τίτλος του χαλίφη πέρασε σε όλους τους σουλτάνους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μέχρι τις 3 Μαρτίου 1924 που καταργήθηκε από την Τουρκική Δημοκρατία.
Τελευταίος χαλίφης ήταν ο Αμπντούλ Μετζίτ Β΄.
Το 1924 εκδιώχθηκε από τον Μουσταφά Κεμάλ και πέθανε στις 23 Αυγούστου 1944 στο Παρίσι.
Ο Ερντογάν δεν μπορεί να γίνει σουλτάνος
Η Οθωμανική Αυτοκρατορία πήρε το όνομά της από τη βασιλική της οικογένεια, τους Οσμανλήδες (Οθωμανούς) και τον πρώτο της δυναστείας, τον Οσμάν Α΄.
Άρα, μόνο μέλη της βασιλικής οικογένειας μπορούν να ανακηρυχθούν «πατισάχ», όπως είναι ο ορθός τίτλος του Οθωμανού μονάρχη και όχι «σουλτάνος» όπως έχει επικρατήσει να λέμε.
Η οικογένεια των Οσμανλήδων δεν έχει εξαφανιστεί, υφίσταται, με διάδοχο του θρόνου από το 2017 τον Ντουντάρ Αλιοσμάν, 45ος επικεφαλής του Οίκου των Οσμάν, απόγονος του Οθωμανού σουλτάνου Αμπντούλ Χαμίτ Β΄.
Οι Οσμανλήδες επίσης διεκδικούν καταγωγή από την ρωμαϊκή (βυζαντινή) αυτοκρατορική οικογένεια των Κομνηνών.
Ο Σουλεϊμάν Σαχ (1178 – 1227), παππούς του Οσμάν Α΄, όπως αναφέρει ο Βυζαντινός ιστορικός Γεώργιος Σφραντζής ήταν από την Δυναστεία των Κομνηνών, γιος του Ιωάννη Κομνηνού Τζελέπη που έγινε μουσουλμάνος.
O Ιωάννης Κομνηνός ή Τζελέπης ήταν ο μεγαλύτερος γιος του σεβαστοκράτορα Ισαάκιου Κομνηνού και της Ειρήνης των Βαγρατιδών, εγγονός του Βυζαντινού αυτοκράτορα Αλέξιου Α΄ Κομνηνού.
Αποστάτησε, εξισλαμίστηκε και παντρεύτηκε μία από τις κόρες του Σελτζούκου σουλτάνου Μεσούντ Α΄.
Οι μετέπειτα παραδόσεις με βασικό εκπρόσωπο τον ιστορικό Γεώργιο Σφραντζή που έζησε τον 15ο αιώνα λένε ότι ο γιος του Ιωάννη και της Καμερώ, της πριγκίπισσας των Σελτζούκων, ήταν ο Σουλεϊμάν Σαχ, πατέρας του Ερτογρούλ και παππούς του Οσμάν Α΄ ιδρυτής της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Ο Μωάμεθ Β΄ ο Πορθητής όταν κατέκτησε την Κωνσταντινούπολη ισχυρίστηκε ότι είναι ο νόμιμος διάδοχος της αυτοκρατορίας σαν απ΄ ευθείας απόγονος των Κομνηνών.
Είναι λοιπόν κατανοητό ότι ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δεν μπορεί να ανέβει στον οθωμανικό θρόνο, δεν είναι «γαλαζοαίματος».
Εάν όμως δεν μπορεί να γίνει βασιλιάς αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να γίνει και χαλίφης, δηλαδή θρησκευτικός ηγέτης του σουνιτικού Ισλάμ. Εκεί όμως χρειάζεται την Αγία Σοφία.
Το Ομφάλιον
Το Ομφάλιον (Ομφαλός της Γης) είναι ένα πολυποίκιλτο τετράγωνο σύνολο κυρίως κυκλικών πολύχρωμων μαρμάρινων διακοσμήσεων, υψηλής τέχνης, σε συγκεκριμένο σημείο του δαπέδου των βυζαντινών ναών.
Το Ομφάλιο της Αγίας Σοφίας βρίσκεται κεντρικά και ελαφρώς δεξιά στο δάπεδο της Μεγάλης Εκκλησίας και εμπρός από τη μετέπειτα οθωμανική προσθήκη για τη παρουσία του μουεζίνη.
Το Ομφάλιο της Αγίας Σοφίας
Αποτελείται από μία μεγάλη κεντρική μαρμάρινη ροζέτα, όπου εκεί ήταν η θέση της Στέψης του εκάστοτε Ρωμαίου (Βυζαντινού) Βασιλέα ή Αυτοκράτορα.
Στο σημείο αυτό παρέμενε ο Αυτοκράτορας κατά τη διάρκεια των περισσοτέρων επίσημων τελετών της εκκλησίας (περιγραφές του Πορφυρογέννητου).
Η χρήση του ομφάλιου ήταν συνεπώς λειτουργική, αλλά και τελετουργική.
Εάν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θέλει να ανακηρυχθεί χαλίφης πρέπει να σταθεί στο Ομφάλιον, δηλαδή στον Ομφαλό της Γης, μέσα στην Αγία Σοφία, διεκδικώντας έτσι όχι μόνο την παγκόσμια ανώτατη θρησκευτική ηγεσία του σουνιτικού μουσουλμανικού κόσμου αλλά και την παράδοση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Να σημειωθεί ότι, ενώ με τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί καλύφθηκε όλο το δάπεδο με τιρκουάζ χαλί, εξαιρέθηκε το Ομφάλιον, το οποίο έμεινε ακάλυπτο σε κοινή θέα, περιτριγυρισμένο με διαχωριστικά κολωνάκια οριοθέτησης με κόκκινο σκοινί για να μην μπορέσει να πατήσει κανείς σε αυτό.
Το 2023 χαλίφης
Δεν είναι ευρέως γνωστό, αλλά ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θεωρείται εδώ και πολύ καιρό ηγέτης μια θρησκευτικής απόκλισης, αίρεσης, που ελάχιστη σχέση έχει με το ορθόδοξο σουνιτικό Ισλάμ.
Στις αρχές του 2017 παρατηρήθηκαν έντονες εκφράσεις μιας θρησκευτικής λατρείας στον Ερντογάν μεταξύ υψηλόβαθμων στελεχών, βουλευτών και υπουργών του κόμματός του, οι οποίοι στο πρόσωπό του βλέπουν ένα δεύτερο «προφήτη», ακόμα και ενσάρκωση του ίδιου του Θεού.
Για παράδειγμα, πριν τρία χρόνια ο Σουάτ Ουνάλ, υψηλόβαθμο στέλεχος του ισλαμιστικού κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) της Τουρκίας, δεν μπόρεσε να συγκρατήσει τη χαρά του για τη συνταγματική μεταρρύθμιση στην Τουρκία και έγραψε στο Facebook ότι το 2023 ο Ερντογάν θα είναι χαλίφης και ο Θεός θα εκπληρώσει το Θείο Φως.
Αναφερόμενος σε ένα σχόλιο του φιλοερντογανικού αρθρογράφου Αμπντουραχμάν Ντιλιπάκ, ότι «ο Ερντογάν θα είναι χαλίφης μετά τη νέα του προεδρική ιδιότητα.
»Ακόμα και τα δωμάτια του Ακσαράι [Προεδρικού Παλατιού] είναι έτοιμα.
»Η Ισλαμική Ένωση θα εγκαθιδρυθεί», ο Ουνάλ έγραψε: «2023. Ο Θεός θα εκπληρώσει το Θείο Φως».
«Το χαλιφάτο έφτασε στο τουρκικό κοινοβούλιο.
»Η κυβέρνηση έκανε ότι ήταν αναγκαίο.
»Εάν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν περάσει σε ένα προεδρικό σύστημα, το πιθανότερο είναι να διορίσει συμβούλους στις μουσουλμανικές επικράτειες, στις επικράτειες που είναι πιστές στον χαλίφη.
»Επίσης θα δημιουργήσει γραφεία αντιπροσώπων της Ισλαμικής Ένωσης στο Μπεστεπέ [στο Προεδρικό Παλάτι στην Άγκυρα]», είχε δηλώσει ο Ντιλιπάκ σε συνέδριο στο Τορόντο το 2015.
Ο Φατίχ Νουρουλά Εφέντι, ηγέτης της σέχτας των Ουσάκι, μιλώντας τον Οκτώβριο του 2016 από τον τηλεοπτικό σταθμό Nurani TV, είχε πει ότι η Δημοκρατία της Τουρκίας, που ιδρύθηκε το 1920, έχει τελειώσει και η δεύτερη Οθωμανική Αυτοκρατορία είναι μια πραγματικότητα.
«Ο ηγέτης της δεύτερης Οθωμανικής Αυτοκρατορίας είναι ο Ταγίπ Μπέης [Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν].
»Είναι ο πρώτος μας σουλτάνος», ήταν τα λόγια του Νουρουλά Εφέντι.
Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι το νέο κράτος που ορθώνεται μετά από 100 χρόνια «κενού» (αναφερόμενος στη Δημοκρατία της Τουρκίας ως «κενό») θα είναι συνέχεια του κράτους που ίδρυσε στη Μεδίνα ο Προφήτης Μωάμεθ.
Ο αντιπρόεδρος του κυβερνώντος ισλαμιστικού κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP), Μουσταφά Ατάς, είχε δηλώσει στις 28 Μαρτίου 2016 ότι ο Πρόεδρος Ερντογάν είναι ευλογία του Θεού στην ούμα, δηλαδή στο παγκόσμιο ισλαμικό έθνος.
Υπάρχουν όμως και πιο ακραίες τοποθετήσεις, όπως του Ισμαήλ Χακί Εσέρ, τοπικός πρόεδρος του AKP στο Αϊδίνιο (Τράλλεις) της Λυδίας, ο οποίος έχει πει ότι ο ίδιος και οι οπαδοί του κόμματος αγαπάνε τόσο πολύ τον Ερντογάν που τον βλέπουν σαν να είναι ένας δεύτερος προφήτης.
Ο βουλευτής του AKP στην Προύσσα, Χουσεΐν Σαχίν, έχει δηλώσει ότι ακουμπώντας τον Ερντογάν είναι ένα είδος προσευχής, ενώ ο βουλευτής του AKP από την Ντούτζε της Βιθυνίας δήλωσε ότι ο Ερντογάν «έχει όλα τα χαρακτηριστικά του ίδιου του Θεού».