Η νέα πραγματικότητα της εποχής της Πανδημίας που βιώνουμε, ανέδειξε μία νέα μορφή ηγετών στο προσκήνιο: στην Πολιτική είδαμε νέα χαρακτηριστικά Ηγετών με πολλαπλά αντανακλαστικά να αναδεικνύονται στη διεθνή σκηνή ενώ στον Επιχειρηματικό κόσμο οι Ηγέτες εξέπεμψαν την Κοινωνική τους Ενσυναίσθηση στους καταναλωτές και γενικότερα στην Κοινωνία μας.
Δεν είναι ξεκάθαρο εάν αλλάζει το Προφίλ των ηγετών ή ο ίδιος ο ηγέτης θέτει άλλες προτεραιότητες.
Πάντα ο Ηγέτης θα πρέπει να έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: να έχει συγκεκριμένο και μακροπρόθεσμο στόχο, όραμα, πειθώ και να στέλνει σαφές και ξεκάθαρο μήνυμα για αυτά που θέλει να επιτύχει.
Η αξία της ανθρώπινης ζωής, η υγεία και ο σεβασμός για τις ανθρώπινες ελευθερίες και τα δικαιώματα θα πρέπει απαραίτητα να βρίσκονται στην καθημερινή ατζέντα του Ηγέτη στη Νέα Ψηφιακή μετά COVID-19 εποχή.
Σύμφωνα με όλους τους αναλυτές διαμορφώνεται μία νέα πραγματικότητα που δεν θα έχει σχέση με την εποχή προ του Ιανουαρίου του 2020 και την οποία θα πρέπει να εξετάσουμε πιο προσεκτικά αν και αργά ή γρήγορα η παγκοσμιοποίηση θα έφερνε ένα νέο σημείο ισορροπίας του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος.
Ίσως την ώρα αυτή οδηγούμαστε στο επόμενο σημείο ισορροπίας που θα έρθει με την οριστική είδηση της κυκλοφορίας ενός φαρμάκου ή εμβολίου αφού περάσαμε τον κάβο της αλλαγής των ανθρωπίνων σχέσεων και του καθιερωμένου τρόπου ζωής.
Η τεχνολογία και η καινοτομία βρίσκονται πλέον στο προσκήνιο.
Πόσο όμως αλλάζει τώρα η γνωστή λειτουργία των επιχειρήσεων και πως θα αυτές θα προχωρήσουν στην απαραίτητη βιώσιμη ανάπτυξή τους;
Στην πραγματικότητα κανείς δεν μπορεί να προβλέψει ποιος ακριβώς θα είναι ο νέος τρόπος λειτουργίας των επιχειρήσεων στην Ψηφιακή Εποχή.
Αλλά σίγουρα όσοι καινοτομήσουν και προσαρμοστούν έγκαιρα θα οδηγήσουν την κούρσα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Jeff Bezzos της Amazon που την ώρα που ξέσπασε η κρίση επένδυσε σε 175,000 νέους εργαζόμενους με αποτέλεσμα να φτιάξει ένα πρωτοποριακό οικονομικό μοντέλο που στην βιβλιογραφία αναφέρεται ως Bezonomics.
Όταν η πανδημία τελειώσει ο ανταγωνισμός από τα φυσικά καταστήματα λιανικής πώλησης θα υποχωρήσει και η Amazon θα βγει νικήτρια.
Την ίδια στιγμή στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις εισβάλλουν σε μία νέα πραγματικότητα με απειλές αλλά και με ευκαιρίες.
Στους έξι επόμενους μήνες αναμένεται ύφεση στην Ελλάδα με μείωση του ΑΕΠ και η ανάπτυξη της χώρας που πριν το COVID ανέβαινε με σταθερό ρυθμό θα καθυστερήσει για κάποιο αναγκαίο διάστημα.
Όμως παράλληλα ανοίγονται νέες προοπτικές λόγω εφαρμογής των Νέων Τεχνολογιών (π.χ. η περίπτωση του Ηλεκτρονικού Εμπορίου το οποίο αυξήθηκε κατακόρυφα Διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες).
Τα μέτρα στήριξης των μισθωτών και των Ελευθέρων επαγγελματιών έδωσαν την πρόθεση και το στίγμα της Κυβέρνησης για στήριξη της εργασίας εν μέσω μίας Νέας Πραγματικότητας που θα πρέπει και οι απλοί εργαζόμενοι να συνειδητοποιήσουν ότι θα είναι παρούσα για καιρό.
Παρατηρήσαμε την σχεδόν φυσική Εισαγωγή της Τηλεργασίας στη ζωή μας, στον Δημόσιο αλλά και στον Ιδιωτικό τομέα αφού οι τεχνολογίες του ΙΤ το επιτρέπουν πλέον με προσιτό σε όλους τρόπο κυρίως με τις τεχνολογίες VPN αλλά και ειδικών Internet Platforms (Microsoft Teams, Zoom, Webex Teams, το εργαλείο στο χώρο εργασίας Slack – zoom και Slack δουλεύουν στις πλατφόρμες Amazon Web Services).
Σύμφωνα με τελευταίες μελέτες η Τηλεργασία θα ενσωματωθεί στην πολιτική των εταιρειών είτε ως μόνιμη για κάποιους εργαζόμενους που θα το έχουν βασικό στοιχείο εργασίας τους είτε περιστασιακά με τις αντίστοιχες οικονομικές αποδοχές.
Δίπλα σε αυτήν αναδεικνύεται δυναμικά η ανάγκη ενίσχυσης της Κυβερνο-Ασφάλειας με την χρήση μοντέρνας Υψηλής Τεχνολογίας Network Security.
Επίσης σύμφωνα με τις τελευταίες επιχειρηματικές εκθέσεις Εταιρειών Συμβούλων οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να προετοιμαστούν εκτεταμένα για τις επιπτώσεις της Πανδημίας.
Προφανώς η ταχεία εξάπλωση της νόσου προκαλεί δυναμικές αναταράξεις στην Παγκόσμια Οικονομία και οι επικεφαλής των Εταιρειών θα πρέπει να πάρουν μαθήματα από την παρατεταμένη ύφεση των περασμένων ετών.
Από την άλλη πλευρά, πλέον δημιουργούνται σημαντικές ευκαιρίες και σε κάθε περίπτωση νικητές θα βγουν όσοι προσαρμοστούν άμεσα στις Νέες Συνθήκες και δεν θα μείνουν στάσιμοι περιμένοντας να καταλαγιάσει η τρικυμία της κρίσης!
Η συγκυρία αυτή δείχνει ότι μόνο οι ηγέτες που προετοιμάζονται επαρκώς και με σχέδιο είναι αυτοί που ιστορικά δικαιώνονται.
Αυτό άλλωστε συνέβαινε πάντα στην Ιστορία των Επιχειρήσεων.
Η ηγεσία δεν έχει να κάνει με τίτλους, κύρος και επιβολή της εξουσίας.
Ηγέτης είναι οποιοσδήποτε αναλαμβάνει την ευθύνη να αναγνωρίσει τις προοπτικές των ανθρώπων και των ιδεών, και έχει το θάρρος να βοηθήσει αυτές τις προοπτικές να εξελιχθούν.
Όπως γράφει και η Μπρενέ Μπράουν στο τελευταίο της βιβλίο: «ένα πολύ σημαντικό εύρημα της Διοίκησης Επιχειρήσεων & της Θεωρίας Ηγεσίας είναι ότι η τολμηρή ηγεσία είναι μια σύνθεση από δεξιότητες και πρακτικές που οποιοσδήποτε μπορεί να διδαχθεί.
»Η μάθηση και η αλλαγή είναι που απαιτούν από εμάς θάρρος, βαθιές συζητήσεις και ουσιαστική δέσμευση. Αν είναι εύκολο; Όχι. Δεν είμαστε πάντα έτοιμοι να επιλέξουμε το θάρρος αντί για τη βολή μας…».