Ο όρος «εκφοβισμός» και «βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) περιγράφουν την κατάσταση κατά την οποία ασκείται ηθελημένη και συστηματική βία, σωματική ή λεκτική, που στοχεύει στον υποβιβασμό, την επιβολή και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, μπορεί δε να εκδηλωθεί είτε εντός του χώρου του σχολείου είτε και εκτός αυτού.
Είναι γνωστό σε όλους μας, ότι τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί σημαντικά τα περιστατικά βίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ακόμα και στο Δημοτικό σχολείο, γεγονός που ανησυχεί ιδιαίτερα πολλές οικογένειες, την εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και την κοινωνία ευρύτερα.
Η έξαρση του φαινομένου του ενδοσχολικού εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας, καθιστά απαραίτητη την ανάγκη επικοινωνίας, διαλόγου και εμπιστοσύνης ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητικών συμβουλίων, συλλόγων γονέων, αλλά και η καταφυγή σε άλλους υποστηρικτικούς μηχανισμούς αποτελούν χρήσιμα εργαλεία προκειμένου να δημιουργηθεί δίαυλος επικοινωνίας και να βελτιωθούν οι σχέσεις συνύπαρξης και συνεργασίας.
Η Εκκλησία της Ελλάδος, δεν θα μπορούσε να παραμείνει βουβός παρατηρητής του φαινομένου του εκφοβισμού και της βίας στα σχολεία.
Στις δύσκολες αυτές ημέρες για τη χώρα μας, όπου το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του ενδοσχολικού εκφοβισμού γίνεται ακόμα πιο έντονο λόγω και των περαιτέρω δυσκολιών που βιώνει η ελληνική οικογένεια, η Εκκλησία επιδιώκει ακόμα πιο μεθοδικά και στοχευμένα να περιβάλει με αγάπη όσους υπόκεινται σε δοκιμασίες, πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για την ευαίσθητη παιδική ηλικία.
Προς το σκοπό αυτό, η Εκκλησία της Ελλάδος προέβη σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Διαιτησίας και Εναλλακτικών Μεθόδων Επίλυσης Διαφορών (Ι.Δ.Ε.Μ.Ε.Δ.) με στόχο την ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση όλων των εμπλεκόμενων κοινωνικών φορέων, την επαγρύπνηση γονέων και εκπαιδευτικών για την αναγνώριση του προβλήματος της ενδοσχολικής βίας, την πρόληψη και την αντιμετώπισή του.
Επιστέγασμα της συνεργασίας μεταξύ της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Ι.Δ.Ε.Μ.Ε.Δ., αποτελεί το από 10 Δεκεμβρίου 2015 Πρωτόκολλο Συνεργασίας, για την υλοποίηση του οποίου οι συνεργαζόμενοι φορείς θα προβούν σε σειρά δράσεων και σε ενημέρωση και ενθάρρυνση των εκπαιδευτικών και γονέων ώστε να κατανοήσουν τις εναλλακτικές μεθόδους επίλυσης διαφορών και ειδικότερα τη διαμεσολάβηση στο σχολικό περιβάλλον, να τις αποδεχθούν και να τις υιοθετήσουν ως εναλλακτικούς και παραγωγικούς τρόπους για την ταχεία και αποτελεσματική επίλυση των διαφορών που ανακύπτουν στις σχολικές αίθουσες.
Ο θεσμός της διαμεσολάβησης αποτελεί μια σύγχρονη λύση που συμβάλει εποικοδομητικά στη νοοτροπία της συνεννόησης και στην άμεση και ταχεία επίλυση διαφορών κάθε κοινωνικής ομάδας.
Σήμερα περισσότερο από πότε, φαίνεται η σημασία της εφαρμογής του και στο δοκιμαζόμενο σχολικό περιβάλλον.
Το Ι.Δ.Ε.Μ.Ε.Δ., μέσω εγνωσμένου κύρους διαμεσολαβητών, εστιάζοντας στην καθοριστική για την ανάπτυξη του ατόμου παιδική και εφηβική ηλικία, αναλαμβάνει δια της συνεργασίας με την Εκκλησία της Ελλάδος να μεταλαμπαδεύσει σε όλους τους ενδιαφερόμενους πολύτιμη πληροφόρηση και να δημιουργήσει τις απαιτούμενες συνθήκες προκειμένου οι μέθοδοι της διαμεσολάβησης να τύχουν εφαρμογής στα σχολεία.
Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει και στην πολύτιμη συνδρομή του κ. Κωνσταντίνου Μίχαλου, Προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ), της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και του Ινστιτούτου Διαιτησίας και Εναλλακτικών Μεθόδων Επίλυσης Διαφορών (Ι.Δ.Ε.Μ.Ε.Δ), ο οποίος εργάζεται με ζήλο και υπευθυνότητα για την προαγωγή των θεσμών της Διαιτησίας και της Διαμεσολάβησης τις οποίες θεωρεί μοχλό ενίσχυσης της υγιούς επιχειρηματικότητας αλλά συνάμα εγκύπτει με ξεχωριστή ευαισθησία σε ένα καίριο κοινωνικό πρόβλημα που αγγίζει την ευρύτερη κοινωνία επιδιώκοντας οι πολίτες και επιχειρηματίες του μέλλοντος να έχουν στη φαρέτρα τους όπλα υγιούς ανταγωνιστικής ανάπτυξης.
Δεν θα μπορούσα να μην αναφέρω και το προσωπικό μου ενδιαφέρον να δοθεί περισσότερος χώρος ανάπτυξης στο θεσμό της σχολικής διαμεσολάβησης, καθώς είμαι πεπεισμένη ότι αυτή η προσπάθεια μπορεί να αποφέρει μόνο θετικά αποτελέσματα και να αφυπνίσει παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς για τα οφέλη της επικοινωνίας και της ειρηνικής επίλυσης κάθε διαφοράς, έργο το οποίο αναλαμβάνω με ιδιαίτερο αίσθημα ευθύνης.
H ανωτέρω συνεργασία, υπενθυμίζει σε όλους ότι όταν υπάρχει η βούληση, ακόμα και υπό αντίξοες συνθήκες, είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν δράσεις με επίκεντρο τον ίδιο τον άνθρωπο, δράσεις που στοχεύουν στη βελτίωση των συνθηκών της ζωής των πολιτών, στη διαμόρφωση μιας υγιούς κοινωνίας που προστατεύει τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, μιας κοινωνίας απαρτιζόμενης από ενημερωμένους πολίτες που έχουν εκπαιδευτεί στην επίλυση των διαφορών τους με πολιτισμένες, ευέλικτες διαδικασίες.