Μόνο οι ιστοσελίδες που θα εγγραφούν στο μητρώο των online media θα έχουν δικαίωμα να πάρουν κρατική διαφήμιση ενώ όπως αποκάλυψε στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο Νίκος Παππάς, επί τάπητος βρίσκονται σχεδιασμοί για ανάλογη ρύθμιση και για τις διαφημίσεις από τράπεζες.
Τη ρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση παρουσίασε το μεσημέρι της Τρίτης (07.06.2016) ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς μαζί με την κυβερνητική εκπρόσωπο Όλγα Γεροβασίλη και τον Γενικό Γραμματέα Ενημέρωσης Λευτέρη Κρέτσο.
Η εγγραφή στο μητρώο online media είναι προαιρετική αλλά μόνο όποιοι εγγραφούν θα έχουν δικαίωμα να πάρουν διαφημίσεις από το κράτος ή από τράπεζες. Οι επιχειρήσεις που θα εγγραφούν στο μητρώο θα πρέπει να έχουν υποχρεωτικά ΑΦΜ, να αναφέρουν τον ακριβή αριθμό εργαζομένων, τους μετόχους τους, τον εκδότη και τους διευθυντές.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Επικρατείας, Νίκος Παππάς, η κυβέρνηση δεν θα ορίζει που θα διοχετεύονται τα χρήματα, θα υπάρχουν κριτήρια όπως η επισκεψιμότητα αλλά επιχειρήσεις που δεν είναι καταγεγραμμένες, θα αποκλείονται από την κρατική διαφημιστική πίτα.
Η μεταρρύθμιση στον χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης γίνεται στον απόηχο του κυκλώματος των φερόμενων ως εκβιαστών δημοσιογράφων, γεγονός που ενισχύει την ανάγκη για ρύθμιση στον χαοτικό χώρο του ίντερνετ.
Ο υπουργός Επικράτειας σημείωσε ότι το κριτήριο της συνάφειας και της επισκεψιμότητας θα πρέπει να επικρατεί στο σχεδιασμό των επικοινωνιακών προγραμμάτων.
Τόσο ο Νίκος Παππάς όσο και ο γγ Ενημέρωσης Λευτέρης Κρέτσος, ωστόσο θέλησαν να ξεκαθαρίσουν ότι δε θα γίνεται κεντρικά από την κυβέρνηση ή διανομή διαφημιστικών κονδυλίων, αλλά ότι θεσπίζονται οι κανόνες και το πλαίσιο. “Εμείς δεν επιβάλλουμε σε κανένα φορέα του δημοσίου το που θα πάνε τα λεφτά της διαφημιστικής προβολής, ασκούμε εποπτεία”, είπε χαρακτηριστικά ο κ.Κρέτσος, με τον κ.Παππά να σχολιάζει με νόημα ότι: “Το πρώτο φάρμακο είναι η δημοσιότητα”.
Ο δε κ.Παππάς αποκάλυψε μάλιστα ότι αναζητείται η νομική φόρμουλα ώστε και οι τράπεζες που δεν είναι δημόσιες επιχειρήσεις να υποχρεούνται να διανείμουν διαφήμιση μόνο στις ιστοσελίδες που θα εγγραφούν στο Μητρώο.
Ο κ.Κρέτσος εξήγησε ότι το Μητρώο δε επιτρέπει στους φορείς του δημοσίου τομέα να διαφημίζονται σε επιχειρήσεις που δεν είναι εγγεγραμμένες, δηλαδή σε επιχειρήσεις “που φοβουνται να δείξουν τη μετοχική τους σύνθεση ή να δηλώσουν αριθμό εργαζομένων”.
Υπενθύμισε εξάλλου ότι πλέον όλοι οι φορείς του δημοσίου πρέπει να καταθέτουν στη ΓΓΕΕ το πρόγραμμα διαφημιστικής προβολής τους ώστε να λάβουν έγκριση εκταμίευσης. Αν και υπάρχει σχετική νομοθετική πρόβλεψη από το 1995 (νόμος Βενιζέλου) ο νόμος δεν είχε ποτέ εφαρμοστεί μέχρι πρόσφατα και είναι χαρακτηριστικό ότι ο δήμος Αθηναίων δεν είχε ποτέ καταθέσει δημόσια διαφημιστικό πρόγραμμα.
Εξετάζεται μάλιστα το ενδεχόμενο να αλλάξει ή σχετική νομοθεσία ώστε να προβλέπεται και ή δυνατότητα διαφημιστικής προβολής δημοσίων φορέων στο διαδίκτυο και όχι κατά 90% σε τηλεόραση και εφημερίδες.
Σημειωτέον επίσης ότι δυνατότητα εγγραφής στο Μητρώο έχουν μόνο επιχειρήσεις με ελληνικό ΑΦΜ και έδρα την Ελλάδα.