Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλΤουρκίαΚουρδιστάνΟυκρανίαΚορωνοϊός - ΚορονοϊόςΕνέργειαΤζιχαντιστές
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
info@tribune.gr
Ο Πρέσβυς
Διπλωματικά και Παραδιπλωματικά

Ποιοι αναλαμβάνουν τα εναπομείναντα πρεσβευτικά πόστα – Όλα τα παρασκήνια

Ποιοι αναλαμβάνουν τα εναπομείναντα πρεσβευτικά πόστα – Όλα τα παρασκήνια
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Ετοιμάζεται η προκήρυξη για τα εναπομείναντα πρεσβευτικά πόστα, αλλά ακούγεται πως αυτή θα είναι τυπική, καθώς τα πόστα έχουν ήδη καπαρωθεί.

Έτσι λέγεται ότι ο κ. Καμένος διασφάλισε τη Μαδρίτη για τον κ. Χριστόδουλο Λάζαρη, ΠΥΑ΄, ότι για τη πρεσβεία Ραμπάτ προορίζεται ο τέως Προσωπάρχης κ. Τάκης Σαρρής, ΠΥΑ΄, ενώ διάδοχός του στη Πράγα θα είναι μάλλον ο διευθυντής Ευρωπαϊκών Εξωτερικών Σχέσεων κ. Μάκης Ευθυμιάδης, ΠΥΒ΄.

Σημειωτέον ότι η τυχόν μετακίνηση του κ. Ευθυμιάδη καθιστά πλέον σχεδόν σίγουρη τη τοποθέτηση του νυν πρέσβη στη Ρώμη κ. Δεμίδη, ΠΥΑ΄, ως γενικού διευθυντή ευρωπαϊκών υποθέσεων, προς αναπλήρωση του δημιουργούμενου κενού δια της εμπειρίας του.

Ακούσθηκε πάντως ότι η πρεσβεία Σεούλ δεν πρόκειται να προκηρυχθεί, γεγονός που συνεπάγεται ότι για τρίτη φορά ο κ. Διονύσης Σούρβανος θα αποφύγει τη μετακίνηση. Έχει λέγεται τον Άγγελο… του.

***

Στο μεταξύ εκδόθηκε την 1/4 το διάταγμα για τις μεταθέσεις που αποφασίσθηκαν στο ΑΥΣ της 18.3.2016.

Ήδη όμως προ της εκδόσεως του διατάγματος είχε πάει εντολή για παράδοση υπηρεσίας το δεύτερο δεκαήμερο Απριλίου στο κ. Χρήστο Παναγόπουλο, πρέσβη.

Αντίστοιχη εντολή έλαβε και η κα Δανάη Κουμανάκου, πρέσβης.

Το ενδιαφέρον είναι ότι οι εντολές εστάλησαν το απόγευμα της 28/3με υπογραφή του γενικού γραμματέα κ. Δημήτρη Παρασκευόπουλου, πρέσβη.

Το ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι ότι από 24/3 είχαν υπογραφεί οι δεσμεύσεις για τις οικοσκευές και για τα έξοδα μετακίνησης για το κ. Παναγόπουλο και τη κα Κουμανάκου.

Ναι, τέτοια βιασύνη…

Σημειώνεται ότι τόσο σύντομη ημερομηνία για μετακίνηση δεν έχει δοθεί ποτέ στη πρόσφατη μνήμη σε full ambassadors, πόσο μάλλον έκδοση των αναγκαίων δεσμεύσεων προ καν της εκδόσεως του σχετικού διατάγματος.

Όπως επίσης ουδείς θυμάται να έχει σηκωθεί κυριολεκτικά στο και πέντε πρέσβης από το πόστο του, όπως συνέβη με τον Αλέξη Αλεξανδρή από τη Γενεύη, που ειδοποιήθηκε ότι παραδίδει τρεις μέρες πριν τον αφυπηρετήσουν… Θύμα και αυτός της «δυσκολίας» να εφαρμοστεί στο ΥΠΕΞ το όριο αφυπηρετήσεως των 67.

***

Στο ζήτημα αυτό υπήρξε και παρέμβαση της ΑΔΕΔΥ, γεγονός εξαιρετικά σπάνιο για το ΥΠΕΞ. Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ έστειλε επιστολή στον ΥΠΕΞ κ. Νίκο Κοτζιά με την οποία ζητά να εφαρμοσθεί και για τους υπαλλήλους του Υπουργείου το όριο των 67 επειδή σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η πρώτιστη ιδιότητα που έχουν οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών είναι εκείνη του Δημοσίου Υπαλλήλου και η ενδεχόμενη ύπαρξη ειδικευμένου νόμου με τίτλο «Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών» προφανώς θα πρέπει να ισχύει σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση ειδικών θεμάτων λόγω της φύσης του Υπουργείου και όχι για να αφαιρεί θεμελιώδη δικαιώματα των Δημοσίων Υπαλλήλων. (Εδώ η επιστολή της ΑΔΕΔΥ)

***

Για το θέμα εστάλη, μας λένε, τελικά το απόγευμα της 23/3 ερώτημα στο γραφείο Νομικού Συμβούλου του Κράτους, με διατύπωση, όμως, που δείχνει ότι μάλλον είναι επιθυμητή η διατήρηση του σημερινού καθεστώτος.

***

Αναστάτωση στους διοικητικούς υπαλλήλους προκάλεσε και εγκύκλια εντολή της νέας γενικής διευθύντριας κας Ντίνας Κολλιού, πρέσβεως, με την οποία ζητείται η κάθε αρχή εξωτερικού να αποστείλει έγγραφο με περιγραφή των καθηκόντων που ασκεί ο κάθε υπάλληλος.

Απλή ανάγνωση του τηλεφωνικού καταλόγου της Εξωτερικής Υπηρεσίας θα προκαλέσει πολλά, είναι αλήθεια, για την ορθολογικότητα της κατανομής του προσωπικού, που τα παλιότερα χρόνια γινόταν μάλλον με κριτήριο τις προτιμήσεις των υπαλλήλων (ρουσφέτια υπηρεσιακά ή πολιτικά) και την ισχύ και επιρροή του κάθε προϊσταμένου.

Έτσι βλέπουμε πρεσβείες σε μικρές χώρες με 12 άτομα και αλλού με 2-3.

Ο φόβος πάντως συνίσταται, από ό,τι αντιλαμβανόμαστε, σε τυχόν πρόθεση της Διοικήσεως να μετακινήσει διοικητικό προσωπικό προς την κεντρική υπηρεσία και να αφήσει τις θέσεις κενές ή να προσφύγει σε υπηρεσίες συμβασιούχων.

Δεν θίγονται βέβαια μόνο οι υπηρετούντες σήμερα στο εξωτερικό, αλλά και όσοι προσέβλεπαν στη κεντρική υπηρεσία ή ήλπιζαν σε μετάθεση στην εξωτερική υπηρεσία, ή απλώς φοβούνται ότι θα δουν να περικόπτεται έτι περαιτέρω το 8% του λογαριασμού αλληλεγγύης.

Πάντως φαίνεται πως υπάρχει όντως πρόβλημα με τις πιστώσεις διότι κυκλοφόρησε φήμη ότι τα χρήματα δεν επαρκούν για τις μεταθέσεις και ότι θα κυκλοφορήσει νέα λίστα μετακινήσεων.

***

Στο θέμα πάντως των μεταθέσεων ακούμε και τις πιο παλαβές φημολογίες μέσα στο ΥΠΕΞ.

Η τελευταία είναι ότι ο λόγος της μη μετακίνησης γραμματέα πρεσβείας από υπερπόντιο πόστο παρά το ρεκόρ παραμονής του σε αυτό (δεν προκηρύχθηκε καν το πόστο) είναι ότι τον αφήνουν εκεί διότι επιθυμεί να πάρει την ιθαγένεια της χώρας όπου υπηρετεί!

Απίστευτο, αλλά πιθανώς αληθινό, αν αληθεύει ότι έχει αναπτύξει επιχειρηματική δράση και είναι συνέταιρος σε δύο εστιατόρια! Και γιατί το Προσωπικό τον ανέχεται;

Μα γιατί λένε ότι έχει υποσχεθεί να παραιτηθεί σε ένα χρόνο και θα γλυτώσουν έτσι από αυτόν!!!

***

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Αφγανικού ΥΠΕΞ, ο γενικός διευθυντής πολιτικών υποθέσεων κ. Πέτρος Μαυροειδής, πρέσβης, υποσχέθηκε την βοήθεια της χώρας μας στο ζήτημα των αποναρκοθετήσεων.

Ελπίζουμε να μιλάμε για μονάδες μηχανικού (όπως οι παλιότερα σταλθείσες στο Αφγανιστάν) και όχι για ΜΚΟ.

***

Για να μείνουμε στο κ. Μαυροειδή, ήταν μεταξύ των πρώτων που υποδέχθηκαν πριν λίγες ημέρες το κ. Σαμαρά στην είσοδο της Ακαδημίας 1, όταν πέρασε από το ΥΠΕΞ για να παραλάβει το διπλωματικό διαβατήριο που δικαιούται ως τέως πρωθυπουργός.

***

Έντονος διάλογος αναπτύχθηκε τον τελευταίο καιρό μεταξύ των ΟΕΥ.

Το ένα θέμα αφορά την παντελή έλλειψη ενημέρωσης από τους εκπροσώπους του κλάδου στα υπηρεσιακά συμβούλια.

Το θέμα έθεσε ο νεοπροαχθείς γενικός σύμβουλος ΟΕΥ Β΄ κ. Β. Σκρόνιας ο οποίος εξέφρασε -το εύλογο- παράπονο ότι ουδείς τον ενημέρωσε ούτε για τη προαγωγή του το Φεβρουάριο ούτε για τη μετάθεσή του στο Νέο Δελχί το Μάρτιο.

Στο παράπονο απάντησε θεσμικά ο ορισθείς ως εκπρόσωπος των ΟΕΥ εκ της διοικήσεως κ. Ξενάκης, Γ.Σ.ΟΕΥ Β΄.

Αυτοί όμως που κανονικά θα πρέπει να ενημερώνουν, ήτοι οι εκπρόσωποι του συλλόγου των ΟΕΥ εσιώπησαν…

Το άλλο θέμα αφορά το θέμα της οικονομικής διπλωματίας.

Στο παρασκήνιο της συζήτησης φυσικά οι κατά καιρούς δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού κ. Μάρδα ο οποίος αναζητά στρατηγική, ενώ από την άλλη μεριά το σύστημα των εξωτερικών οικονομικών σχέσεων καταρρέει.

Πρόκειται για θέμα το οποίο ενώ θα έπρεπε να είναι στις απόλυτες προτεραιότητες του ΥΠΕΞ έχει τελείως εγκαταλειφτεί.

***

Ως προς τις πρωτοβουλίες του ΥΦΥΠΕΞ κ. Μάρδα για την οικονομική διπλωματία ακούσατε φυσικά τα περί επενδυτών προσφύγων.

Στο ΥΠΕΞ όμως πιο πολύ προσέχθηκαν οι δηλώσεις του για φόρουμ εξωστρέφειας στην ΔΕΘ (δείτε εδώ).

Ως προς τις δηλώσεις του για τα τρόφιμα (τυριά, κρασιά και λάδι) ως αιχμή του δόρατος της εξαγωγικής πολιτικής, δεν μπορούμε παρά να σχολιάσουμε: Άπαξ οπετζής, πάντα οπετζής! Προφανώς η χώρα δεν έχει ούτε κοσμήματα, ούτε σχεδιαστές μόδας, ούτε βιοτέχνες….

***

Σνομπάρει μας λένε ο τέως ΥΠΕΞ κ. Λαμπρινίδης τα στελέχη της διπλωματικής μας υπηρεσίας όπου τα συναντήσει.

Και παλιότερα βέβαια το έκανε αυτό, είτε ως γενικός γραμματέας αποδήμου Ελληνισμού, είτε ως σύμβουλος υπουργού εξωτερικών, είτε ως ευρωβουλευτής είτε ως υπουργός.

Το θέμα είναι ότι τώρα τη θέση που κατέχει στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσεως (ΕΥΕΔ) την κατέχει επειδή υποτίθεται ότι είναι στέλεχος αυτής της διπλωματικής υπηρεσίας την οποία σνομπάρει.

Διότι αν θυμόμαστε καλά, στην ΕΥΕΔ επιτρέπεται η απόσπαση μόνο μονίμων στελεχών της εθνικής δημόσιας διοίκησης.

Αλήθεια, ο κ. Κοτζιάς γιατί δεν έψαξε ποιοί έδωσαν τις βεβαιώσεις στο κ. Λαμπρινίδη και στο κ. Ρόντο που τους επέτρεψαν να προσληφθούν στην ΕΥΕΔ;

Πολλοί αναρωτιούνται, αν υπέγραφαν οι κ.κ. Ζέπος και Σαρρής, γνωστοί κατά τα λοιπά για την συστηματική άρνηση τους να δίνουν βεβαιώσεις για συμμετοχή σε προκηρύξεις της ΕΥΕΔ στα στελέχη του ΥΠΕΞ. Είναι άλλωστε αυτό και η βασική αιτία της υποεκπροσώπησης της χώρας μας στην ΕΥΕΔ.

***

Ανακοίνωση για τα προβλήματα του κλάδου, αλλά και του ΥΠΕΞ γενικότερα, εξέδωσε η Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων. Τη παραθέτουμε στο τέλος του άρθρου μας.

***

Για τον κ. Τάκη Μουσά της φερόμενης σπείρας των εκβιαστών δημοσιογράφων πολλά ακούστηκαν, πλην δεν σχολιάστηκε επαρκώς ότι έχει απασχοληθεί και στο ΥΠΕΞ και δη στο Γραφείο Τύπου του για μερικούς μήνες υπουργού εξωτερικών κ. Σταύρου Δήμα.

***

Με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Κωνσταντίνου Υψηλάντη, πατέρα του, Αλέξανδρου Υψηλάντη, η Ένωση Εμπειρογνωμόνων οργάνωσε την Κυριακή 3/4 “πολιτιστικό περίπατο” με εκκίνηση τον Ιερό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ στην οδό Στησιχόρου όπου φυλάσσονται σε λήκυθο, οι καρδιές του Αρχηγού της Φιλικής Εταιρείας Αλέξανδρου Υψηλάντη και του αδελφού του Δημητρίου.

Ακολούθησε επίσκεψη στο Λύκειο του Αριστοτέλους, με αφορμή την επέτειο των 2400 ετών από τη γέννησή του, καθώς και επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο.

Φυσικά πίσω από την πρωτοβουλία ο πάντα δραστήριο εμπειρογνώμονας της διεύθυνσης μορφωτικών υποθέσεων κ. Δημήτρης Τζανάκης, ΕΜΠΠΣΑ΄.

***

Όχι πλέον και τόσο σπάνια οι Σύλλογοι όλων των Κλάδων του ΥΠΕΞ αναλαμβάνουν κοινές πρωτοβουλίες.

Τώρα καλούν τα μέλη τους να συμμετέχουν στη συλλογή ειδών πρώτης ανάγκης (4-20 Απριλίου) και απαραίτητων αγαθών, για να βοηθήσουν τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, σε συνεργασία με το Κοινωνικό Ιατρείο Αλληλεγγύης Αθήνας (δείτε εδώ) που δραστηριοποιείται στον Πειραιά και στο Ελληνικό.

Αν δεν μας πληροφόρησαν λάθος, στο Κοινωνικό Ιατρείο δραστηριοποιείται από χρόνια ως εθελοντής και -ο γνωστός και για τα συγγραφικά του ενδιαφέροντα – πρέσβης ε.τ. κ. Κώστας Κοκόσης.

***

Με κηδεία δημοσία δαπάνη τιμήθηκε ο πρόωρα χαμένος Νίκος Πάζιος.

Ευνοϊκά σχόλια απέσπασε η πρωτοβουλία αυτή της ηγεσίας του ΥΠΕΞ να επαναφέρει τη παράδοση να τιμώνται έτσι οι στο εξωτερικό αποθανόντες εν υπηρεσία έλληνες πρέσβεις.

Στο πρόσφατο παρελθόν δεν είχαμε δυστυχώς αντίστοιχες ευαισθησίες (αλήθεια πώς τιμήθηκε ο επίσης εν υπηρεσία – και μάλιστα σε υπερπόντιο πόστο, στο Μεξικό – αποθανών Δημήτρης Άννινος, και πιο παλιά ο Απόστολος Άννινος;)

***

Πάντως το θανατικό στο ΥΠΕΞ δεν φαίνεται να έχει τέλος, αφού το Σάββατο υπέκυψε στην επάρατο νόσο μετά από μακριά ασθένεια στα 70 του ο Νίκος Καλατζιανός, πρέσβης ε.τ.

Ο εκλιπών δεν ήταν τυχαία μορφή, αφού στη πραγματικότητα κυριάρχησε στα εσωτερικά του ΥΠΕΞ για πάνω από 11 έτη.

Υπάλληλος της σειράς του 1973, ανέλαβε πρώτο πόστο ως πρόξενος στη Σμύρνη από όπου μετετέθη δυσμενώς στη κεντρική υπηρεσία.

Η ατυχία του αυτή -που παραλίγο να του στοιχήσει το πρόωρο τέλος της καριέρας του- στάθηκε και η αφετηρία της ανόδου του, καθώς ο δικηγόρος του δεν ήταν άλλος από τον Κάρολο Παπούλια με τον οποίο συνδέθηκε στενά.

Ως διευθυντής διπλωματικού γραφείου Υφυπουργού Εξωτερικών, Αναπληρωτή Υπουργού Εξωτερικών και Υπουργού Εξωτερικών ακολούθησε τον κ. Παπούλια σε όλη τη πορεία του στο ΥΠΕΞ.

Από το 1984 ο κ. Παπούλιας ανέλαβε ουσιαστικά τα διοικητικά θέματα του υπουργείου, αρχικά ως ΥΦΥΠΕΞ και στη συνέχεια ως ΑΝΥΠΕΞ. Εδώ έλαμψε πλέον το άστρο του μακαρίτη Καλατζιανού ο οποίος ουσιαστικά κυβέρνησε το ΥΠΕΞ.

Αυτός ήταν και ο λόγος της αντιπάθειας που του είχε ο έτερος ΑΝΥΠΕΞ κ. Γιάννης Καψής που διακρίνεται ακόμα και στο πρόσφατο βιβλίο με αναμνήσεις από την υπουργική του θητεία (χωρίς να τον κατονομάζει).

Αν και θα μπορούσε, ο κ. Καλατζιανός δεν έφτιαξε «κλίκα».

Η επιρροή του στηριζόταν στις διαπροσωπικές σχέσεις και ήταν πιο έντονη στους νεώτερους υπαλλήλους, με συνέπεια ότι όσο αυτοί ανέβαιναν στην ιεραρχία τόσο αύξαινε και η επιρροή του.

Η γοητεία του ήταν άλλωστε μεγάλη σε μια ολόκληρη γενιά διπλωματικών υπαλλήλων, αρχίζοντας από τη σειρά του 1985 την οποία και εκπαίδευσε ως διευθυντής του τότε Κέντρου Διπλωματικών Σπουδών.

Ο κ. Καλατζιανός έφτιαξε πράγματι πολλές καριέρες. Η σχέση του με το κ. Παπούλια δεν αφορούσε τόσο το πολιτικό σκέλος του ΥΠΕΞ για το οποίο ο κ. Παπούλιας προτιμούσε άλλους, όπως π.χ. το Γιάννη Μουρίκη.

Επίσης, με τον καιρό ο κ. Παπούλιας αισθανόταν ότι η «πολιτική Καλατζιανού» αποτελούσε και ένα βαρίδι.

Για το λόγο αυτό, ίσως, όταν ο κ. Παπούλιας έγινε Πρόεδρος της Δημοκρατίας προέκρινε τον θαλερό Κωστάκη Γεωργίου ως γενικό γραμματέα της Προεδρίας.

Με την αποχώρηση του κ. Παπούλια από το ΥΠΕΞ το 1986 άρχισε και η πραγματική καριέρα του Νίκου Καλαντζιανού στο εξωτερικό. Μετά από σχεδόν 18 χρόνια στη Κεντρική Υπηρεσία ανέλαβε πρέσβης στο Βατικανό όπου έμεινε σχεδόν 4 έτη και στη συνέχεια πρέσβης στη Βουδαπέστη και στο Λουξεμβούργο.

Είναι χαρακτηριστικό της γοητείας του, η επιρροή που κέρδισε πάνω στη Ντόρα Μπακογιάννη στη τελευταία του θέση (από το 2006) ως γενικός διευθυντής διεθνών οργανισμών. Η επιτυχής διεξαγωγή της προεδρίας στον ΟΑΣΕ ήταν δική του εν πολλοίς επιτυχία.

Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων (ΕΔΥ)

Μείζονα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο Διπλωματικός Κλάδος του Υπουργείου Εξωτερικών

Παραθέτουμε συνοπτικά κατωτέρω έξη σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο Κλάδος αλλά και ολόκληρο το Υπουργείο Εξωτερικών. Για καθένα έχουμε προβεί σε αναλυτικές προτάσεις θεραπείας τους.

Τα προβλήματα αυτά είναι παράδοξο να εντείνονται ενώ η χώρα μας βρίσκεται στο μέσο ενός “ασταθούς τριγώνου” διεθνών αναταράξεων, από την Ουκρανία έως τη Συρία και τη Λιβύη με μείζονα προβλήματα όπως το προσφυγικό, η τρομοκρατία και η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Είναι παράδοξο και επικίνδυνο να πλήττεται το κατεξοχήν αρμόδιο Υπουργείο για τα θέματα αυτά και μάλιστα τώρα. Πρόκειται για ενέργεια που προκαλεί σοβαρό πλήγμα στην αποτελεσματική άσκηση εξωτερικής πολιτικής και τη διεθνή εικόνα και θέση της Ελλάδας, υπονομεύοντας τη συμβολή του ΥΠΕΞ στην ασφάλεια και στην ευημερία της χώρας.

1. Ιδιαίτερα μειωμένος Προϋπολογισμός

Η μείωση των πιστώσεων του ΥΠΕΞ στον Προϋπολογισμό του 2016 δεν είναι μόνο υπέρμετρη αλλά και άδικη σε σχέση με άλλα Υπουργεία. Ανέρχεται σε 12,8% όταν στα περισσότερα δεν ξεπερνά το 4%. Κινείται πολύ κάτω του στόχου του Μεσοπρόθεσμου, σε ένα μικρό Υπουργείο (0,044% των εξόδων) που έχει ήδη συνεισφέρει τα μέγιστα στη μείωση του κόστους (μείωση σχεδόν 47,2% σε σχέση με το 2010) (1) και στον εξορθολογισμό των δαπανών.

Δίχως να παραβλέπουμε την ανάγκη δημοσιονομικής εξυγίανσης και ανταπόκρισης της χώρας στις διεθνείς της υποχρεώσεις, θεωρούμε απαραίτητη την ισόρροπη εξέλιξη των πιστώσεων του Υπουργείου μας, στο πνεύμα της δίκαιης αντιμετώπισης των επαγγελματικών κλάδων του Δημοσίου, αλλά και της διαρκούς ανάγκης για προάσπιση και προώθηση των συμφερόντων της Ελλάδας στο εξωτερικό, υπό το φώς των αυξανόμενων προκλήσεων και απαιτήσεων.

Οι προτεινόμενες υπέρμετρες περικοπές θα έχουν δυσμενείς επιπτώσεις τόσο στην προξενική συνδρομή, όσο και στα ζητήματα της ομογένειας διεθνώς.
Η ΕΔΥ εισηγείται τον επαναπατρισμό πιστώσεων στο ΥΠΕΞ, στο ύψος των προϋπολογισθέντων στο Μεσοπρόθεσμο και στο ίδιο μεσοσταθμικό επίπεδο με τα άλλα Υπουργεία. Ουσιαστικά, αυτό αφορά στο 0, 0038% των εξόδων!

2. Ασφαλιστική κάλυψη στο Εξωτερικό – Νοσήλια

Επισημαίνουμε παντελή έλλειψη άμεσης ασφαλιστικής κάλυψης για τους υπαλλήλους του ΥΠΕΞ οι οποίοι υπηρετούν σε χώρες εκτός ΕΕ. Οι υπάλληλοι στο εξωτερικό υποχρεούνται να πληρώνουν εξ’ ιδίων τα ιατρικά, φαρμακευτικά και έξοδα νοσηλείας τους και στη συνέχεια να καταθέτουν τα δικαιολογητικά στον ΕΟΠΥΥ, ο οποίος επιστρέφει τα οφειλόμενα με καθυστέρηση ετών (εκκρεμούν επιστροφές από το 2010).

Η πρακτική αυτή αποβαίνει ιδιαίτερα κοστοβόρα τόσο για το Ελληνικό Δημόσιο όσο και για τους ίδιους τους συναδέλφους οι οποίοι αναγκάζονται να καταβάλουν υπέρογκα ποσά, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις έκτακτης νοσηλείας. Τα έξοδα αυτά θα αποφεύγονταν εάν οι συνάδελφοι διέθεταν κάποια αναγνωρισμένη ασφάλιση στη χώρα διαπίστευσης και το κόστος για το Δημόσιο θα απέβαινε πολύ χαμηλότερο.

Η ΕΔΥ έχει έλθει σε επαφή με τους αρμόδιους φορείς (Υπουργείο Παιδείας, ΕΟΠΥΥ) για την ικανοποίηση αυτού του αιτήματος. Ζητούμε από την πολιτική ηγεσία να μας υποστηρίξει στην προσπάθειά μας να καλύψουμε την ανάγκη ασφάλισης δικής μας και των οικογενειών μας στο εξωτερικό, μέσω μιας μόνιμης λύσης (κάρτα ασφάλισης, διακρατικές συμφωνίες).

3. Προβληματικό καθεστώς οικοσκευών

Το κυριότερο πρόβλημα είναι ότι οι διατάξεις του νέου Ν.4336/2015 συνδέουν αυθαίρετα το πραγματικό κόστος μεταφοράς οικοσκευής διεθνώς (που περιλαμβάνει κόστος, συσκευασία-αποσυσκευσία, ασφάλιση, κλπ.) με το «κόστος διαβίωσης» σε μία χώρα (ΑΥΑ – έξοδα πρώτης εγκατάστασης). Αναφορικά με το τελευταίο, το σφάλμα στην εκτίμηση αποτυπώνεται με ακρίβεια στις διαρκείς ποσοστιαίες αποκλίσεις από τις τιμές της αγοράς. Δεν υπολογίζονται ΦΠΑ, σταλίες, λιμενικά έξοδα & αποθήκευτρα, με συνέπεια την επιβάρυνση των συνεπών εργαζομένων. Στο μειονέκτημα των ανωτέρω ρυθμίσεων περιλαμβάνεται και η αδυναμία μεταφοράς των αυτοκινήτων των υπαλλήλων οι οποίοι ελλείψει σχετικών τελωνειακών ρυθμίσεων δεν μπορούν να τα μεταβιβάσουν.

Οι νέες ρυθμίσεις (ισχύουν από 1.1.2016) δεν έχουν εφαρμοσθεί ακόμα στην πράξη, καθόσον πάσχουν. Ήδη εντοπίστηκαν τεχνικές αδυναμίες απόδοσης των δαπανών, ενώ είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσουν σε μακρούς δικαστικούς αγώνες και προσφυγές, καθόσον το κόστος θα κληθούν να καταβάλουν οι ίδιοι οι μετακινούμενοι.

Η ΕΔΥ έχει καταθέσει δέσμη 3 εναλλακτικών προτάσεων, με μικρή αύξηση του κόστους, εισηγούμενη ακόμη και μέτρα ισοδύναμου αποτελέσματος, με μικρή μείωση (πχ 10%) του κόστους μεταφοράς στις λίγες αρχές που έχουν το χαμηλότερο κόστος μεταφοράς. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να αντισταθμισθούν οι αναγκαίες δίκαιες αυξήσεις σε δυσμενή ή και μακρινά πόστα, συμπερίληψη ΦΠΑ, σταλιών κλπ. Επίσης, η ΕΔΥ έχει ζητήσει να ισχύσει ειδική μεταβατική περίοδος προσαρμογής έως 30.1.2017, να εξαιρεθούν του ΦΠΑ οι εντός ΕΕ μετακινήσεις και να προκαταβάλλονται οι δαπάνες με ΧΕΠ. Το όλο ζήτημα, πάντως, συνδέεται άμεσα με το θέμα του Προϋπολογισμού, ο οποίος πρέπει να ενισχυθεί για να καταστούν δυνατά τα ανωτέρω.

4. «Παράλληλο σύστημα εκπροσώπησης» μέσω Γραφείων Τύπου

Η αθρόα σύσταση δεκάδων Γραφείων Τύπου στο εξωτερικό (N.4339/2015, ΦΕΚ 133/29.10.2015), συχνά με πολυτελή στελέχωση, μεγαλύτερη από την κατά τόπους Ελληνική Πρεσβεία, θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό και κινείται σε εντελώς λάθος κατεύθυνση από αυτήν που επιβάλλουν τόσο οι διεθνείς πρακτικές και οι τεχνολογικές εξελίξεις όσο και οι εγγενείς δημοσιονομικοί μας περιορισμοί.

Το «σύστημα» αυτό θα οδηγήσει σε διπλασιασμό κα επικάλυψη δομών και αρμοδιοτήτων καθώς και σε μεγάλη δημοσιονομική επιβάρυνση.

Η ΕΔΥ εισηγείται την αξιοποίηση των Γραφείων Τύπου μέσω της δράσης των επιτόπου Πρεσβειών και λοιπών Αρχών μας, με συστέγαση, κοινή ιεραρχία και χωρίς πνεύμα σπατάλης και αυτοπροβολής. Οι προτάσεις μας συμπίπτουν εν πολλοίς με εισηγήσεις της Ένωσης Ακολούθων Τύπου για ενσωμάτωσή τους στο Υπουργείο Εξωτερικών που έχουν τεθεί αρμοδίως.

5. Δίδακτρα

Το ισχύον καθεστώς δεν καλύπτει, κατά το νόμιμο 75%, τις ανάγκες φοίτησης σε ξενόγλωσσα σχολεία στην Αθήνα (αγγλόφωνα, γαλλόφωνα ή γερμανόφωνα) του συνόλου των παιδιών των διπλωματικών υπαλλήλων οι οποίοι υπηρετούν στην Κεντρική Υπηρεσία του ΥΠΕΞ.

Συγκεκριμένα, παιδιά τα οποία δεν έχουν συμπληρώσει δυο (2) έτη υποχρεωτικής φοίτησης στο εξωτερικό, δεν δικαιούνται κάλυψη των διδάκτρων τους, όταν οι γονείς μετατίθενται μετά στο εσωτερικό.

Η φοίτηση στα ξενόγλωσσα σχολεία είναι απαραίτητη λόγω της διαρκούς μετακινήσεως των διπλωματικών υπαλλήλων και των οικογενειών τους, αλλά και της απουσίας ελληνικών σχολείων στις περισσότερες χώρες διαπίστευσης.

Η ΕΔΥ ζητά άρση αυτής της διάταξης ώστε να καλύπτονται οι ολιγάριθμες αυτές περιπτώσεις (υπολογίζεται, όχι άνω των 15-20 παιδιών).

6. Μη αναγνώριση επιδόματος θέσης ευθύνης

Παρότι οι διπλωματικοί υπάλληλοι ασκούν εξ ορισμού καθήκοντα διοίκησης, το επίδομα αυτό απουσιάζει από τις απολαβές Τμηματαρχών, Διευθυντών και Γενικών Διευθυντών στο ΥΠΕΞ. Το λαμβάνουν ήδη δύο κλάδοι του ειδικού μισθολογίου, οι στρατιωτικοί (και μάλιστα δύο διαφορετικά) και οι νοσοκομειακοί γιατροί.

Το εν λόγω επίδομα αναμένεται να αποκαταστήσει την ήδη υπάρχουσα αδικία σε ότι αφορά τα επιδόματα που προβλέπονται σε λοιπά ειδικά μισθολόγια.

Η ΕΔΥ εισηγείται τη θέσπιση λελογισμένου επιδόματος θέσεως ευθύνης για τους διπλωματικούς και τους εξομοιούμενους με αυτούς υπαλλήλους άλλων κλάδων, που ασκούν διοίκηση στην Κεντρική Υπηρεσία.

Αθήνα, 30 Μαρτίου 2016, ΑΜ/ΘΘ/ΣΤ/ΝΠ/ΑΘ

(1) Στον προϋπολογισμό του 2009 οι δαπάνες του ΥΠΕΞ στον υπολογίστηκαν σε 489 εκατομμύρια Ευρώ. Στον προϋπολογισμό του 2016 αυτές μειώθηκαν στα 258 εκατομμύρια Ευρώ, ήτοι κατά 47,2% !

  • Απειλές και ευκαιρίες για την Ελλάδα έπειτα από την πτώση του καθεστώτος Άσαντ στη Συρία
    Πολιτικός Επιστήμονας - Διεθνολόγος
  • Η γεωπολιτική απληστία της ρωσικής Εκκλησίας
    Ανεξάρτητος Αρθρογράφος
  • Για την Εξουσία και την Εθνική Κυριαρχία
    Νομικός, Ύπατος Μεγάλος Ταξιάρχης του Υπάτου Συμβουλίου του 33° του ΑΑΣΤ για την Ελλάδα
  • Πολιτική Απορρήτου - Στοιχεία Εταιρείας
    Για έγκυρη ενημέρωση πατήστε follow και ακολουθήστε μας στο twitter
    Follow @tribunegr