Τους Χριστιανούς πολιτοφύλακες – αντάρτες της Συρίας σάς τους έχουμε ήδη παρουσιάσει σε προηγούμενη ανάρτησή μας.
Δείτε εδώ: Sootoro: Ένα χριστιανικό τάγμα ενάντια στο Ισλαμικό Κράτος (βίντεο)
Οι Sootoro, είναι η διάσπαση των κυρίως χριστιανικών δυνάμεων που αποκαλούνται Sutoro (με “u” αντί για δύο “οο”). Η διαφορά τους είναι βασικά πολιτική, δηλαδή οι Sutoro είναι σύμμαχοι με τους Κούρδους και ζητάνε αυτονομία ενώ οι Sootoro (που διασπάστηκαν) είναι σύμμαχοι με τον Άσαντ και την κυβέρνηση της Συρίας.
Όλοι τους, όμως, μάχονται ενάντια στο Ισλαμικό Κράτος.
Οι Sutoro είναι οι δυνάμεις Ασφαλείας των Χριστιανών στη Ροτζάβα (όπως αποκαλούνται τα εδάφη του Κουρδιστάν στη Συρία) και μάχονται στο πλευρό των Κούρδων κομμουνιστών του YPG ενάντια στις κυβερνητικές δυνάμεις αλλά και στους τζιχαντιστές. Ιδρύθηκαν το 2013. Στις τάξεις του Sutoro υπηρετούν Αραμαίοι (Σύροι Χριστιανοί, που δεν είναι Άραβες αλλά οι γνήσιοι απόγονοι των αρχαίων Σύρων και μιλάνε αραμαϊκά, τη γλώσσα του Χριστού), Ασσύριοι (επίσης αρχαίος λαός της Μέσης Ανατολής και της Μεσοποταμίας) και Αρμένιοι.
Οι Sutoro είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι αλλά δεν υπάγονται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, δηλαδή δεν ανήκουν στην Ελληνορθόδοξη Εκκλησία. Υπάγονται στην αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Συριακή Εκκλησία, η οποία διασπάστηκε από το Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως το 451 μ.Χ.
Ανήκουν δηλαδή στις λεγόμενες προχαλκηδόνιες ή αρχαίες ανατολικές Ορθόδοξες Εκκλησίες, εκείνες δηλαδή που υιοθέτησαν τον Μονοφυσιτισμό ή Ευτυχιανισμό (από το όνομα του ιδρυτή του), ένα δόγμα που εμφανίστηκε τον 5ο αιώνα. Σύμφωνα με αυτό, η θεία φύση του Χριστού θεωρείται κυρίαρχη επί της ανθρώπινης, η οποία απορροφήθηκε από τη θεία φύση ως «σταγόνα μέλητος στον ωκεανό».
Ο Μονοφυσιτισμός καταδικάστηκε από την Δ’ Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας το 451 μ.Χ και την Ε΄ Οικουμενική Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης το 553 μ.Χ. όπου και διατυπώθηκε το ορθόδοξο δόγμα, σύμφωνα με το οποίο ο Ιησούς υπάρχει σε ένα μόνο πρόσωπο και με δύο φύσεις, την ανθρώπινη και τη θεία, «ενωμένες και μη συγχεόμενες». Επειδή κάποιες εκκλησίες δεν δέχτηκαν τις δογματικές διατυπώσεις της Συνόδου της Χαλκηδόνας, και αναγνώριζαν μόνο τις 3 προηγούμενες Οικουμενικές Συνόδους, ονομάστηκαν Προχαλκηδόνιες (και μερικές φορές, Αντι-χαλκηδόνιες).
Στις προχαλκηδόνιες εκκλησίες συμπεριλαμβάνονται η Κοπτική Ορθόδοξη Εκκλησία (της Αιγύπτου), η Αρμενική Αποστολική Εκκλησία, η Συριακή Ορθόδοξη Εκκλησία, η Ορθόδοξη Εκκλησία του Μαλαμπάρ των Ινδιών, η Αιθιοπική Ορθόδοξη Εκκλησία και η Ορθόδοξη Εκκλησία Tewahedo της Ερυθραίας.
Στις προχαλκηδόνιες Εκκλησίες τηρούνται κάποιες αρχαίες παραδόσεις, όπως ο εορτασμός των Χριστουγέννων και Θεοφανείων σε μια γιορτή κατά την 6η Ιανουαρίου. Ο μονοφυσιτισμός, στην πραγματικότητα, ήταν μια προσπάθεια των τοπικών εκκλησιών να ανεξαρτοποιηθούν τον 5ο αιώνα από τον έλεγχο της ρωμαϊκής Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης και στην ουσία από τον έλεγχο του ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους (Βυζαντίου).
Στη Συρία υφίσταται και Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο και οι σχέσεις Ελληνορθόδοξων και Συριακής Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι αγαστές.