Μειωμένες κατά 12,5% οι χριστουγεννιάτικες αγορές των Ελλήνων καταναλωτών, σύμφωνα με έρευνα της Deloitte.
Όπως δηλώνουν, σχεδιάζουν να ξοδέψουν 406 ευρώ τα Χριστούγεννα, μειώνοντας τον προϋπολογισμό τους κατά 12,5% σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2013.
Τον προϋπολογισμό αυτό θα μοιράσουν σε φαγητό (€163), δώρα (€162) και σε κοινωνικές δραστηριότητες (€81). Σχετικά με τον καταμερισμό των δώρων των Ελλήνων, ένα 58% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα εντός της οικογενείας (24% στα παιδιά τους, 17% για τον/την σύντροφό τους και 17% για τον εαυτό τους), ενώ 39% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα προς άλλους ενήλικες (22%) και άλλα παιδιά (17%). Ένα 3% αναμένεται να διατεθεί σε φιλανθρωπικές δωρεές.
Τα βιβλία αποτελούν το πιο πιθανό δώρο για φίλους και συγγενείς για τα Χριστούγεννα του 2014 στην Ευρώπη. Τα δώρα που οι Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι θα προσφέρουν περισσότερο είναι τα ρούχα και τα παπούτσια (45%), τα βιβλία (49%) και τα αρώματα και τα καλλυντικά (33%).
Σχετικά με το χρόνο που θα κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές, ελάχιστοι Έλληνες καταναλωτές κάνουν τις αγορές των Χριστουγεννιάτικων δώρων τους πριν το Δεκέμβριο (5%). Η αγοραστική κίνηση φαίνεται ότι ξεκινά την 1η Δεκεμβρίου με το 90% των Ελλήνων καταναλωτών να κάνει τις Χριστουγεννιάτικες αγορές του μέσα στο μήνα.
Το 2014 οι Ευρωπαίοι καταναλωτές σκοπεύουν να ξοδέψουν, κατά μέσο όρο, €488 στις αγορές τους κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, ποσό το οποίο είναι κατά μόλις 3% μειωμένο σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2013.
Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες αυξάνεται ο αριθμός των καταναλωτών που αναζητούν πληροφορίες, ιδέες ή καλύτερες τιμές για τα Χριστουγεννιάτικα δώρα μέσω διαδικτύου. Τις Χριστουγεννιάτικες αγορές όμως η πλειονότητα των ερωτηθέντων επιλέγει να τις πραγματοποιήσει στα καταστήματα, καθώς η αγοραστική εμπειρία τις γιορτινές μέρες είναι εξίσου σημαντική. Στην Ελλάδα αυξάνονται οι καταναλωτές που δηλώνουν ότι κάνουν αγορές από το διαδίκτυο (39% το 2014 εν συγκρίσει με 33% το 2013).
Χάρη στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω κινητών τηλεφώνων και tablets, ολοένα και περισσότεροι Ευρωπαίοι καταναλωτές δείχνουν την τάση τους να χρησιμοποιούν τα smartphones για να κάνουν αγορές μέσω διαδικτύου. Στην Ελλάδα το 59% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν το smartphone ή το tablet τους για αγορές προϊόντων και το 34% δήλωσαν ότι έχουν ήδη κάνει αγορές μέσω των συσκευών αυτών.
Οι περισσότεροι καταναλωτές θα ήθελαν οι λιανέμποροι να παρείχαν χαμηλότερες τιμές και περισσότερες εκπτώσεις. Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί έκπληξη καθώς η τιμή είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που εξετάζουν οι καταναλωτές ειδικά σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τόσες οικονομικές δυσκολίες. Η ανάγκη για ανάπτυξη ηλεκτρονικού εμπορίου επισημαίνεται ως η δεύτερη προτεραιότητα που θα πρέπει οι έμποροι λιανικής να προσέξουν για να βελτιώσουν την αγοραστική εμπειρία των Ελλήνων καταναλωτών.